اسرار صحبت کردن

اسرار صحبت کردن

 

بیان آزاد و صادقانه افکار و احساسات از مشخصه­های یک ازدواج سالم است. اما نحوه­ی بیان شما، نشانگر تفاهم یا ضدیت شما با یکدیگر است. این اصول به شما کمک می­کند تا افکار خود را بیلن کنید و در عین حال، حمایت عاطفی خود را از یکدیگر دریغ نکنید.

اصل 1 : به زبان بیاورید

آن­چه را در ذهن دارید،به زبان بیاورید. خواسته­ها،نگرانی­ها و آرزوهای خود را بیان کنید.

-خواسته­ی خود را واقعا به زبان بیاورید : اشاره یا ارتباط غیر­مستقیم، روشی پرخطر و کم نتیجه است. بیان روشن احساسات و خواسته­ها از هر نظر روش موثرتری است.

-از آرزو کردن و از خود رسیدن بپرهیزید

آرزوی اینکه همسر شما فکرتان را بخواند و این­که گمان کنید می­توانید فکر او را بخوانید، باعث ناامیدی هر دوی شما می­شود.به جای آرزو کردن یا از خود پرسیدن،بگویید و سوال کنید.

-از «میدونی من چی فکرمی­کنم…..» بپرهیزید

به جای این کار بهتراست فقط فکر خود را مطرح کنید ؛ چون این طرز صحبت کمی انتقادی به نظر می­آید و طرف مقابل را به جبهه گیری وا می­دارد.

– درباره خواستن­های خود حرف بزنید نه نخواستن ها

صحبت کردن درباره­ی آن­چه نمی­خواهید، نگرانی شما را نشان می­دهد اما خواسته­های شما را نشان نمی­دهد.

-درخواست کنید،شکایت نکنید

شکایت بر گذشته­ تاکید می­کند و موجب ناامیدی می­شود، چون گذشته را نمی­توان تغییر داد. اما درخواست کردن برخواسته­ی شما انگشت می­گذارد، به رفتارهای آتی اشاره می­کند و برای بهبود حال، راه حلی پیشنهاد می­کند.

اصل 2 : احساسات خود را بیان کنید

احساسات شما حاوی اطلاعات مهمی هستند که باید با همسر خود در میان بگذارید.

-عنوان یک کلمه­ای به احساس خود بدهید

وقتی می­گویید احساس می­کنم یعنی این­که حالتی عاطفی را تجربه می­کنید. اولین قدم این است که به حالت عاطفی خود توجه کنید تا بتوانید نامی برای آن پیدا کنید، مانند : خجالت زده، عصبانی، مردد، منزجر، یا شاد

-از عبارت­هایی چون احساس می­کنم که تو …. بپرهیزید

جمله هایی مانند احساس می­کنم که تو …. توضیحی را به دنبال دارند که مربوط به دیگری است نه ابراز احساسات خود. این نوع جمله ­ها طرف مقابل را به جبهه گیری وا می­دارد. چون شروع جمله حاکی از آن است که هشدار یا انتقادی در راه است باز هم راه حل این است که قبل از نظر دادن، احساس خود رابیان کنید.  

-احساس خود رابیان کنید، ادا در نیاورید

وقتی به جای بیان عواطف خود با حرکاتی مثل اخم کردن خود را تخلیه می­کنید، فرصت پاسخگویی سازنده را از طرف مقابل میگیرید. وقتی که می­رنجید،غمگین یا عصبانی می­شوید، بیش از هر چیز ممکن است با بد عنقی و اخم کردن، پا به زمین کوبیدن و رفتارهایی از این قبیل ناراحتی خود را نشان دهید.این رفتارها کاملا احساسات شما را پنهان می­کنند.

 

– لحن کلام خود را ملایم سازید

هر چه لحن کلام شما تندتر باشد، پاسخ طرف مقابل تندتر خواهد بود.

– از (تو) کاری می­کنی که من …. بپرهیزید

از به کار بردن عبارت­هایی چون «تو منو …» یا «تو کاری می­کنی که من …» خودداری کنید. این قبیل جمله­ها احساس شما را بیان نمی­کند بلکه طرف مقابل را متهم می­کند.

اصل 3 : حریم شکنی ممنوع

صحبت کردن درباره­ی افکار طرف مقابل، نادیده گرفتن حریم اوست.

– از حریم شکنی تا درون بینی

صحبت کردن از طرف دیگران و نصیحت یا امرو نهی کردن،در واقع تجاوز به حرین آنان است.

-کلاف سردرگم صحبت­ها را از هم باز کنید

وقتی زن وشوهر، به جای بازگو کردن افکار و احساسات خود، از عواطف و اندیشه­های طرف مقابل صحبت می­کنند، گفت و گوی آنان چون کلاف سردرگمی موجب گیجی هر دو می­شود. برای باز کردن این کلاف در هم پیچیده، فقط درباره­ی خود حرف بزنید یا سوال کنید.

 

– از« ما » پرهیز کنید

 

کلمه «ما» بر این واقعیت سرپوش می­گذارد که هر یک از شما فرد مستقلی هستید که اغلب افکار و احساساتی از آن خود دارید. البته وقتی درباره­ی کارها و امور صحبت می­کنید، استفاده از کلمه «ما» اشکالی ندارد. مثل این­که بگویید «ما دیشب به سینما رفتیم »

 

-معجزه « وقتی تو …من …»

عبارتی که در قالب «وقتی تو…من…»  بیان شود، به شما امکان می­دهد که بدون حریم­شکنی، درباره­ی کاری که همسرتان انجام می­دهد، صحبت کنید. این راه حل بسیار مفید است.

مثال :

وقتی تو رفتی، من دلم برایت تنگ شد

وقتی تو فریاد کشیدی،من ناامید شدم

 

اصل 4 : آلوده کردن ممنوع  

 

به کار بردن عبارات تحقیرآمیز، فضای ارتباطی بین شما و همسرتان را آلوده می­کند.

 

-اظهار نظر کنید، انتقاد نکنید

اظهار نظر معمولا موجب تغییرات مثبت می­شود ؛ حال آن­که عیب جویی مانند تیر زهر آلود عمل می­کند، احساسات را جریحه دار می­کند و طرف مقابل را به جبهه­گیری وا می­دارد.

 

– از حریم شکنی زهرآلود خودداری کنید

حریم شکنی، طرف مقابل شما را به جبهه­گیری وادار می­کند؛ زیرا به قلمرو کلامی او تجاوز می­شود.علاوه بر آن، ویژگی­های منفی خود او نیز باعث تشدید حالت دفاعی می­شود.

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد  

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت