روانشناسی

تفاوت های جسمانی و روانی زن و مرد

اگر بخواهید با یک نفر به مسافرت بروید معمولاً به این نکته نوجه می کنید که آیا طرف مقابل با روحیه و شخصیت شما سازگار است یا نه؟ آیا مسافرت با چنین فردی برای شما رضایت بخش است؟ حال در نظر بگیرید که این سفر، زندگی باشد و مسافران آن زن و شوهر. پس برای رفتن به سفر زندگی باید از همسر شناخت بیشتری کسب کرد. بنابراین دانستن تفاوت های بین زن و مرد می تواند گاهی بسیاری از مشکلات زوجین را از همان ابتدا حل کند.از یک جنبه، تفاوت بین زن و مرد به دو دسته ی جسمانی و روانی تقسیم بندی می شود.

تفاوت جسمی زن و مرد

درمورد تفاوت جسمانی زن و مرد مطالب بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آنها شامل پوست ضخیم، عضلات حجیم، استخوان بندی محکم و صدای بم در مردان و برعکس پوست نازک، عضلات ضعیف و صدای نازک در خانم ها می باشد. یک پسر باید بداند که شوخی های بدنی (فشردن دست) که با دوستش انجام می داد، درباره ی همسرش مناسب نمی باشد.

تفاوت جسمانی زن و مرد

تفاوت های روانشناختی زن و مرد

مهم ترین تفاوت های روانی عبارتند از:

جرئت و جسارت (مرد) در مقابل پرهیز و کناره گیری (زن)

مردها، اصولاً نسبت به زنان جرئت و جسارت بیشتری دارند. در مقابل، خانم ها احتیاط و پرهیز بیشتری از خود نشان می دهند. مثلاً یک مرد به دنبال این است که وام بگیرد تا منزل را تعمیر کند یا وسیله ای بخرد در حالیکه زن، نگران باز پرداخت قسطش می باشد. گاهی جامعه به اشتباه، زنان را به سمت مشاغل مردانه(جرئت و جسارت) سوق می دهد که این امر معمولاً با روحیه ی زن سازگاری ندارد.خانمی که رانندگی ماشین های سنگین را برعهده می گیرد یا قصابی می کند از لطافت زنانه برخوردار نبوده و کم کم خصوصیات مردانه در او تقویت می شود. به خانم ها توصیه می شود به جای اینکه بخواهند جرئت و جسارت مرد را کاهش دهند، آن را در جهت صحیح مدیریت کنند. آقایان هم هیچ موقع در صدد نباشند، یک شبه روحیه ی شجاعت و دلیری را در همسرشان ایجاد کنند.

سرعت بالا (مرد) در مقابل کندی روانی (زن)

از نظر روانشناسی زن موجودی است که به علت کندی روانی نیاز دارد تا برای انجام هرکاری در او آمادگی ایجاد شود، به همین خاطر کارها با تاخیر انجام می دهد. مثلاً رانندگی کردن، آماده کردن سفره و غیره. همچنین مرد نمی تواند یکدفعه به زنش بگوید:"سریع آماده شو بریم مسافرت". چون این مسئله برای زن خیلی سریع و ناگهانی است و معمولاً از آن استقبال نمی کند ولی مردها برعکس زنان عمدتاً کارها را به سرعت دنبال می کنند.

تنبلی مردان در کار خانه

دید عمقی (مرد)در مقابل دید سطحی (زن)

منظور از دید،در حقیقت طرز(نحوه)برخورد با مسائل و محیط اطراف می باشد.بنابراین در دیدگاه زن و مرد،نسبت به مسائل پیرامون،تفاوت هایی وجود دارد.

مردها علاقه دارند همسرشان خلاصه، مفید و ترجیحاً تکراری نباشد. یادتان باشد زمانی که مرد مشغول رانندگی، دیدن فیلم مورد نظر و… است؛ مطالب مهم و جدی را با او در میان نگذارید.چه بسا بر روی حرف های شما تمرکزی نداشته باشد و ممکن است بعداً این مسئله سبب دلخوری شما شود.

مردها جذب اشیا می شوند و زن ها جذب اشخاص

از دیگر تفاوت های مهم بین زن و مرد، نحوه ی مشغولیت یا گذراندن اوقات فراغت است. مردها دوست دارند در زمان تنهایی یا در جمع با اشیا مشغول و سرگرم شوند. مثلاً برخی آقایان ترجیح می دهند در مهمانی ها به جای اینکه با هم صحبت کنند بیشتر با تلفن همراه یا تلویزیون و اخبار، خود را مشغول سازند.ولی زن ها در مهمانی توجه کمتری به اشیا (تلفن همراه، تلویزیون، رادیو) دارند و بیشتر تمایل دارند با افراد حاضر در مهمانی صحبت کنند.

مردها به راه حل و زن ها به همدلی احتیاج دارند.

زمانی که یک مرد با مسئله یا مشکلی مواجه می شود اولین اقدامی که انجام می دهد آن است که در خود فرو رفته و سعی می کند به تنهایی راه حلی پیدا کند (اصطلاحاً به غار تنهایی خودش فرو می رود) اگر بتواند راه حلی پیدا کند احساس بهتری نیز پیدا می کند،اما اگر نتوانست،مرد دیگری را که برای او قابل احترام است،پیدا کرده و در مورد مشکلش با او حرف می زند. ولی یک زن، زمانی که با مشکلی رو به رو شد، می خواهد راجع به آن مشکل با همسرش حرف بزند و نیاز به همدلی دارد.اگر شوهر نتواند این نیاز زن را مرتفع نماید زن با فرد دیگری مثل خواهر، مادر، خاله، زن همسایه و... در صدد جبران این وضع بر می آید.

بنابراین وقتی زن، ناراحت است و سر صحبت را باز می کند، مرد گمان می کندکه او خواهان راه حل است و متوجه نیست که زن صرفاًمی خواهد که کسی به حرف هایش گوش کند. به همین دلیل مرد سعی می کند با ارائه راه حل، مشکل او را برطرف سازد که این اغلب به رنجش و دلخوری منتهی می شود.

گوش دادن به حرف زنان

توجه به کلیات (مرد) و توجه به جزئیات (زن)

اصولاً مردها به کلیات توجه می کنند پس طبیعی است برخی موارد یا مسائل را نبینند و فراموش کنند. فراموش کاری در مردها بیشتر از زن هاست، چرا که وقتی مردها موضوعی را مدنظر قرار می دهندسایر موارد را فراموش می کنند. این حالت به خصوص در روابط زناشویی مسئله ساز است. مثلاًبا وجود اینکه مردی، زنش را دوست  دارد،ممکن است تاریخ های مهم زندگی زناشویی از جمله سالگرد ازدواج،روز تولد و ... را فراموش کند.  مسئله این نیست که او به همسرش توجه ندارد بلکه مطلب این است که او روی جزئیات تمرکز ندارد اما برای زن ها قبول این فراموشکاری دشوار است و آن را به حساب بی توجهی و بی علاقگی همسر خود می گذارند. زن ها به ریز ترین چیز ها و نکات توجه دارند، تاریخ و ساعت خواستگاری ،عقد و ... ولی باید دانست که توجه بیش از حد زنان هم گاهی ممکن است زندگی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله ای که شما از خودتون نوشتید ) به هیچ وجه علمی نیست( یکی از اصلی ترین عوامل جهان سومی بودن ایران است. شما هرگز نخواهید فهمید این مقاله شما چه بلایی هایی که می تواند بر سر این کشور بیاورد. کمی بیشتر فکر کنید. بنظر شما آیا زن ها “دید سطحی” دارند؟ هرگز اینطور نیست. آیا زن ها “کندی روانی” دارند؟ هرگز!
    گویی مقاله ای نوشتید برای تبلیغ جنسیتی!

    1. سلام دوست عزیز ،زن‌ و مرد علاوه بر اینکه از نظر ساخت‌ بدنی‌ از هم‌ متمایزند، تفاوتهای‌ روانی‌ آنان‌ نیز از نظر علم‌ روان‌شناسی‌ در فرهنگهای‌ مختلف‌ به‌ اثبات‌ رسیده‌ است. شما به مثال های کندی روانی دقت کنید متوجه منظور می شوید. در این مقاله فقط تفاوت ها بیان شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت