سبک زندگی و موفقیت

جست و جو و آرامش در خانواده و کودک

جست و جو و آرامش

 

اگر هر روز زندگی خانوادگی تان شاد و آرام بود، شگفت انگیز نبود؟ اگر کودکان مان همیشه کاری را که از آن ها می خواستیم انجام می دادند ( اولین باری که از آن ها خواسته می شد )؟ و چه می شد اگر می توانستیم با همۀ مشکلات با آرامش و عقل و منطق برخورد نموده و همیشه تصمیم های درستی بگیریم؟ هر چقدر که خوشایند به نظر می رسد باز هم می دانیم که چنین چیزی غیر ممکن است که زندگی ظرفی تمام نشدنی از لذت و خوشی باشد. گفته می شود که در کنار خوشی ها، چیزهای ناخوشایند نیزبه همراه خواهد آمد. خشم یک مشکل ناخوشایند است، اما اجتناب از آن طی دوران بزرگ کردن کودک غیر ممکن است.

زندگی خانوادگی پیچیده و غیر قابل پیش بینی است. انتظارات و مسئولیت های روزمره می تواند عواطف خشمگینی را در والدین و کودکان ایجاد کند. صرف نظر از میزان مهارت خود در تربیت کودک و فوق العاده بودن کودکان تان، نخواهید توانست وضعیت های ناخوشایندی را که در همه خانواده ها رخ می دهد، از بین برده و یا از آن ها اجتناب کنید. با این وجود، اگر ریشۀ خشم را یافته و شیوه های مهار واکنش های خود را بیاموزید، آن وقت خشم جای کوچکی در زندگی شما اشغال نموده و قابل مدیریت و نسبتاً مهار شده خواهد بود.

خشم، شرم و پنهان کاری

کودکان مان بسیار دوست داشتنی، معصوم و ارزشمند هستند. آن ها با یک لبخند خود، شادی باورنکردنی برای ما به ارمغان می آورند. آن ها با تمام وجودشان ما را دوست دارند و شدت عشق ما به آن ها منحصر به رابطۀ والد- فرزندی است. ما جلوی اتوبوس می ایستیم تا از کودکان مان محافظت کنیم- ما این کار را بدون هیچ گونه تردیدی انجام می دهیم. با این حال همان کودکان با ارزش می توانند بدترین ها را در ما به وجود بیاورند.

گاهی اوقات آن ها ما را آن قدر عصبانی می کنند که ما شروع به دادو بیداد کردن، تهدید،ملامت، کناره گرفتن و یا حتی چنگ زدن، هل دادن، سیلی و یا کتک زدن می کنیم و بعد دچار ناراحتی می شویم.

شدت و عمق خشم ما نسبت به کودکان مان، باعث سردرگمی و ترس ماست. ما از اشتباه بودن اعمال مان خبر داریم، با این حال نمی دانیم چگونه  آن ها را مهار کنیم، بنابراین به دفعات رخ می دهند. هر بار به خاطر اعمال مان، دچار شرم و خجالت زدگی می شویم. ما دوست نداریم دربارۀ کاری که انجام داده ایم صحبت کنیم و نه می پذیریم که چقدر تند با کودکان مان رفتار کرده ایم. ما برای اعمال خود، دلیل تراشی کرده، بهانه آورده و تقصیر را به گردن دیگران می اندازیم و سپس در خلوت خود رنج می بریم. شما ممکن است این طور تصور کنید که تنها کسانی هستید که تا این اندازه از دست کودک خود عصبانی می شوید و ممکن است تصور کنید که هیچ کس دیگربه چنان شیوۀ غیر قابل کنترلی واکنش نشان نمی دهد، اما من اینجا هستم تا به شما بگویم که شما تنها نیستید، از شدت خشم برسر کودکان خود طغیان نموده و این کار را بیش از یک بار انجام داده اند ( و حتی بیشتر از یک بار )

والد بودن می تواند شگفت انگیزترین تجربۀ زندگی باشد. با این وجود، بزرگ کردن کودکان همچنین یکی از پیچیده ترین، وقت گیرترین،انرژی برترین و دشوارترین کاری است که والدین با آن مواجه شده اند و خشم، پیامد طبیعی جدیت و عمق این کار است. والدینی که نهایت تلاش خود را انجام می دهند همان هایی هستند که بعد از هر واقعۀ خشم، پشیمانی وجودشان را دربر می گیرد. بنابراین قبل از اینکه اقدام به یادگیری چگونگی فهم و کنترل خشم خود نمایید، مایل هستم به شما اجازه دهم که شرم و احساس گناه خود را از بین ببرید. خیال تان راحت، خشم برای همه اتفاق می افتد. هیچ پدر و مادری مصون نیست.

حتی با وجود اینکه خشم بر سر کودکان مان، امری طبیعی ورایج است، آشکارا مانع تربیت مؤثر است. خشم ما از گرفتن تصمیم های درست باز داشته و به ما در اموزش درس هایی که می خواهیم کودکان مان یاد بگیرند کمکی نمی کند. خشم بر نحوۀ تفکر، رفتارو زندگی روزه مره مان تأثیر می گذارد و باعث استرس و اندوه در ما و کودکان مان می شود. خشم حل نشده و مهار نشده، حتی می تواند رشد کرده و به الگویی از رفتار تبدیل شود که به صورت بالقوه، هم از لحاظ عاطفی و فیزیکی خطرناک است.

 

نکته کلیدی

خشم در تربیت کودک، به اندازه تعویض پوشک رایج است. ما در مورد تعویض پوشک نگران نبوده و هر وقت که لازم باشد آن را عوض می کنیم. با این وجود، معدودی از ما خشم خود رابه خوبی مهار کرده و در مورد آن نگرانی زیادی به خود راه می دهیم. خبر نوید بخش آن است که ما می توانیم نحوۀ مدیریت و مهار خشم خود را بیاموزیم.

 

خبر نوید بخش این است که شما می توانید تسلط بیشتری بر حالات عاطفی خود داشته باشید. به محض اینکه منشأ خشم را یافته و گام های ویژه ای برای ادارۀ خشم خود بیاموزید، متوجه خواهید شد که از شدت و دفعات وقوع خشم در خانه تان کاسته شده و فضا را برای تربیت مثبت و مأثر و رابطۀ محبت آمیز بین شما و کودکان تان باقی خواهد گذاشت.

برگرفته از کتاب انضباط بدون گریه

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت