مراقبت از خانواده

خانواده درمانی چیست؟

اگر خانواده شما اخیراً به دلیل استرس، خشم یا سوگ، دوران سختی را می گذراند، خانواده درمانی یا کمک گرفتن از مشاوره خانواده می تواند به حل مشکلات شما کمک کند. خانواده درمانی می تواند به زوج ها، کودکان یا اعضای یک خانواده ی گسترده بیاموزد که روابط بهتری داشته باشند و بر روی حل تعارض های خود کار کنند.

جلسات درمانی با متخصصی به نام درمانگر خانواده هدایت می شوند. این فرد می تواند یک روانشناس، یک مددکار اجتماعی و یا درمانگری باشد که در زمینه خانواده درمانی آموزش دیده است.

خانواده درمانی چگونه می تواند به افراد کمک کند؟

مشکلات در خانواده شما می توانند بر تمام جنبه های زندگی اعضای خانواده تأثیر بگذارند. شما و عزیزانتان ممکن است در محل کار، در مدرسه یا در تعاملات روزمره با افراد دیگر، با مشکلاتی مواجه شوید.

وقتی که به نظر می رسد مسائل خانواده شما بسیار بزرگتر از چیزی هستند که شما خود بتوانید آنها را مدیریت کنید – و بهتر نمی شوند – ممکن است زمان مراجعه به یک درمانگر خانواده باشد. درمانگران می توانند به شما کمک کنند تا برای مدیریت تنش ها، کشمکش ها و چالش ها، راههای جدیدی پیدا کنید.

درمانگران خانواده می توانند در موارد زیر به شما کمک کنند:

  • کشمکش میان اعضای خانواده
  • سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد
  • بیماری روحی یکی از اعضای خانواده
  • مشکلات مالی یا اختلافات در رابطه با پول
  • مشکلات در مدرسه
  • مشکلاتی بین خواهر و برادرها
  • مشکلات رفتاری کودکان
  • مراقبت از یکی از اعضای خانواده با نیازهای خاص
  • مسائل مربوط به اعضای خانواده گسترده
  • بیماری یکی از اعضای خانواده یا مرگ در خانواده
  • خیانت
  • جدایی یا طلاق
  • نحوه برنامه ریزی برای حضانت مشترک فرزندان

در طول خانواده درمانی چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا، درمانگر شما با همه اعضای خانواده صحبت می کند تا به آنها کمک کند که موضوع را بهتر درک کنند. درمانگر درباره نحوه نگرش هر فرد به مشکلات، زمان آغاز مشکل و چگونگی تلاش هر فرد برای مدیریت مسائل تا کنون، سؤالاتی خواهد پرسید.

سپس، درمانگر روی برنامه ی درمانی کار خواهد کرد. هدف، بهبود کشمکش های موجود در خانواده میباشد، نه مقصر شمردن یکی از اعضای خانواده برای مسائل.

درمانگر به اعضای خانواده کمک خواهد کرد ارتباطات بهتری داشته باشند، مشکلات را حل کنند و راههای جدیدی برای همکاری با یکدیگر پیدا کنند. خانواده درمانی همیشه نمی تواند باعث از بین بردن مشکل شود، اما می تواند به اعضای خانواده، مهارت های جدیدی را برای مواجه شدن با موقعیت های دشوار آموزش دهد. نیازی نیست که خانواده درمانی در طولانی مدت انجام شود. میانگین دوره درمانی، 12 جلسه می باشد. تعداد جلسات و فاصله زمانی جلسات مورد نیاز خانواده شما، بستگی به مسئله ای دارد که در روند درمانی باید روی آن تمرکز شود.

انواع خانواده درمانی

تعدادی از تکنیک های مشاوره مورد استفاده برای خانواده درمانی شامل موارد زیر می شوند:

ساختار درمانی

خانواده درمانی ساختاری، نظریه ای است که توسط  Salvador Minuchin به وجود آمد. تمرکز این درمان بر پنج اصل خاص می باشد. این پنج اصل عبارتند از:

-درمانگر، به جای تمرکز بر مسائل روانی خود افراد، تعاملات بین افراد را مورد توجه قرار می دهد.

-“ماتریس هویت” براساس تعاملات فردی در خانواده

-ساختار خانواده بر اساس تعاملات اجتماعی

-“خانواده با عملکرد خوب” بر این اساس که خانواده چگونه مطابق با نیازهای اعضای خود واکنش نشان می دهد و توسعه پیدا می کند.

-وظیفه ی درمانگر خانواده این است که به خانواده کمک کند تا از الگوهای رشدی محدود فراتر روند و به یک نهاد قوی تر تبدیل شوند.

 درمان راهبردی

درمان راهبردی، نظریه ای است که از ترکیب انواع روش های روان درمانی تکامل یافته است. پنج جزء مختلف درمان راهبردی شامل مرحله اجتماعی، مرحله مشکل، مرحله تعاملی، مرحله تعیین هدف و مرحله تعیین وظیفه می شود.

درمان سیستماتیک

درمان سیستماتیک برگرفته از خانواده درمانی یا درمان سیستم های خانوادگی می باشد. شماری از درمان های سیستم های خانوادگی وجود دارند که به مفهوم درمان سیستماتیک رایج کمک می کنند. در دهه های اخیر، درمان سیستماتیک از رابطه علیت خطی دور می شود و به گونه ای با مشکلات برخورد می کند که در یک واقعیت تأثیر گرفته از نظر اجتماعی و زبانشناسی ایجاد شده اند.

روایت درمانی

روایت درمانی به این دلیل متفاوت است که فرد را تشویق می کند که خود واقعی شان باشند و از مجموعه مهارت های فردی خود برای حل مشکلات استفاده کنند و نیز مشکلات کوچک در زندگی روزمره خود را به حداقل برسانند. ایده روایت درمانی این است که افراد در زندگی داستان های شخصی خود را شرح دهند تا کمکی برای شناخت و هدایت زندگی آنها باشد. هدف روایت درمانی، کمک به شفاف سازی، توسعه و حمایت از راوی در مسیر زندگی می باشد.

درمان میان نسلی

درمان میان نسلی، به درمانگران توانایی بررسی تعاملات بین افراد خانواده را در نسل های مختلف ارائه می دهد. مشاهدات درمانگر خانواده و تحلیل تعاملات به درمانگر کمک می کند تا متوجه مسائل اصلی در گروه خانوادگی شود. درمانگر ممکن است علاوه بر مسائل فعلی، بتواند تنش ها یا موقعیت های استرس زای آینده را نیز بهبود بخشد. مفاهیم درمان میان نسلی اغلب با دیگر درمان ها برای کمک به حل مسائل در جلسات مطرح می شوند.

ارتباط درمانی

درمان برای مسائل ارتباطی یک نیاز رایج می باشد، به ویژه اگر مسئله بین زوج، عدم ارتباط باشد.

مسائل ارتباطی بین افراد می توانند از تفاوت های زمینه های فرهنگی و یا تجارب فردی آغاز شوند. موقعیت های دیگر از جمله آسیب ها، پنهان کاری ها و مشکلات روانی نیز ممکن است منجر به مسائل ارتباطی شوند. گزینه های بسیاری برای حل مسائل ارتباطی هم برای بهبود روابط فرد و هم برای دو نفری که در یک رابطه ی صمیمی درگیر هستند وجود دارد.

یک درمانگر آموزش دیده می تواند به فرد در انتخاب بهترین روش برای بهبود مهارت ها و توانایی های ارتباطی کمک کند. این استراتژی ها شامل گوش دادن فعال، خطوط باز ارتباطی و ارتباط با واسطه می باشند.

روان درمانی

روان درمانی، عمل آموزش افراد دارای مشکلات سلامت روان و خانواده های آنها و کمک به توانمندسازی و حمایت از آنها در مسائلشان می باشد. روان درمانی ابزار قدرتمندی برای کسانی می باشد که با چالش هایی در زندگی روزمره خود مواجه می شوند.

روان درمانی با 4 هدف عمده تعریف می شود:

-انتقال  اطلاعات

-دارو و درمان

-آموزش و حمایت در خودیاری

-مکانی امن برای تخلیه

مشاوره روابط

ایجاد رابطه آسان نیست و مشکلات ساده در زندگی روزمره شما می توانند موجب استرس شوند و یا هر رابطه ای را با مشکل مواجه کنند. مشکلات دیگری که می توانند منجر به استرس شوند شامل بیماری مزمن، فقدان رابطه ی مؤثر، تفاوت های فرهنگی، خیانت و مسائل سلامت روان می باشند. زوجین همچنین ممکن است با مسائلی همچون صمیمیت جنسی، فاصله عاطفی، مشکلات مالی و عدم اعتماد کلی روبه رو شوند. مشاوره روابط معمولاً زمانی آغاز می شود که یک زوج سعی می کنند مشکلات خود را حل کنند و به بودن با یکدیگر ادامه دهند.

روشهای درمانی دیگری نیز وجود دارند که در این مطلب پوشش داده نشده اند که شامل مربیگری سیستماتیک، نظریه سیستم ها، واقعیت درمانی و ژنوگرام می شود و محدود به آنها نمی باشد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام شوهر من حرف حرف خودشه تو تربیت بچه ها ،بیرون رفتن و تفریح که کجا بریم و با کی بریم. هر کجا بخوام برم و یا هرکاری بخوام بکنم که به اون نیاز داشته باشم مثلا خرید اولین کلمه ای که ازش میشنوم نه هست.اگه بخوام بحث کنم که چرا کمکم نمیکنی یا چرا بیرون نمیریم یا فلان کار رو میخوام بکنم چرا اجازه نمیدی دست اخر به دعوا و کتک کاری میکشه.ایا اینا نشون میده اون مستبده یا من واقعا باید به حرفاش گوش بدم و سکوت کنم و هرکاری اون میگه انجام بدم؟؟؟؟

    1. سلام از نشانه های مرد زورگو این است که درمورد ارتباطات اجتماعی همسرش و نحوه هزینه کردن او بیش از حد کنترلگری نشان میدهد. همچنین او اجازه دخالت مادر را در نحوه تربیت فرزندان نمیدهد. زورگویی گاهی با خشونت و آزار جسمی و کلامی نیز همراه است. وقتی مردی در تصمیمات مهمه زندگی مشترک با همسرش مشورت نمیکند نیز به نوعی زورگویی و سلطه گر را در پیش گرفته است. از یک مشاور خانواده کمک بگیرد و در صورت امکان از همسرتان بخواهید که با شما در جلسان مشاوره شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت