مراقبت از خانواده

خانواده شوهر؛دوست یا رقیب

خانواده شوهر؛ دوست یا رقیب! 

شاید به جرأت بتوان گفت یکی از سخت ترین و مهم ترین روابطی که ما باید بعد از ازدواج برقرار کنیم ،رابطه با خانواده شوهر است.چه بخواهیم،چه نخواهیم خانواده شوهر در زندگی مشترک ما نقش خواهند داشت.بیشتر ما وقتی ازدواج می کنیم به این نکته مهم توجه نداریم که با یک خانواده دیگر وصلت کرده ایم.ممکن است این خانواده فرهنگی متفاوت داشته باشد؛رسم و رسوم،رفتار،گفتار،عادت ها و نگرش هایی متفاوت یا حتی برخلاف ما.

بعضی از خانم ها رابطه خوبی با مادرشوهر،خواهرشوهر یا سایر افراد خانواده همسر خود ندارند.گاهی اوقات خانم تلاش می کند با سلطه کامل بر همسر خود او را هر چه بیشتر از خانواده اش دور کند و با فاصله انداختن بین آنها اجازه ندهد شوهرش به همان میزان که به او توجه دارد به خانواده اش نیز توجه نشان دهد.

خانواده همسر به ویژه مادر شوهر نیز،نگران زندگی پسر و عروسش است؛بنابراین سعی می کند به آنها مواردی را گوشزد کند که گاهی این دلسوزی های بیش از حد باعث دلخوری می شود و حکم دخالت پیدا می کند.ماجرا زمانی به اوج خود می رسد که عروس و مادر شوهر در یک خانه و کنار یکدیگر زندگی کنند.

آن وقت است که جروبحث و مشاجره اوضاع را بدتر و وخیم تر می کند و صدالبته نگرانی و استرس اصلی برای مردی است که باید بین دو طرف دعوا،صلح و آشتی برقرار کند.

شوهر شما وسط دعوا گیر افتاده است.در یک طرف شما که همسر او هستید قرار دارید که می خواهید یک زندگی مستقل و آرام داشته باشید. او می خواهد از همسرش حمایت کند و او را خوشحال نگه دارد. در طرف دیگر خانواده اش قرار دارند که یک عمر خود را صرف رشد و بالندگی او کرده اند.او دوست دارد به خانواده اش نیز کمک کند و آنها را تنها نگذارد.اما نکته اصلی این است که یک مرد به عنوان همسر و به عنوان یک فرزند بتواند با هوشمندی و توانمندی کافی و لازم، هرکس را در جایگاه خود قرار دهد و بر پایه محبت و احترام رفتار نماید.

مسئله اصلی این است که او نه می خواهد همسرش را آزرده و ناراحت کند و نه می تواند از خانواده اش صرف نظر کند.راضی نگه داشتن دو طرف کاری بسیار سخت است.اینجاست که درایت و هوشمندی (دانایی) زن می تواند گره از کار باز کند.اگر شما به خانواده همسر احترام بگذارید و تا جایی که ممکن است از بحث و جدل خودداری کنید،ابرهای تیره و تار کدورت های احتمالی کنار می رود و محبت و حمایت بی دریغ خانواده همسر جای آن را می گیرد.

گاهی خانواده همسر افرادی هستند که به جای دلسوزی و راهنمایی،دخالت های نابجا می کنند که می تواند ذهن خانم را نسبت به خانواده همسر منفی کند.گاهی نیز چون رابطه زن با شوهرش خوب نیست،آن را به خانواده همسر نیز نسبت می دهد؛یعنی ناراحتی از همسر خود را به تربیت خانوادگی یا دخالت خانواده اش نسبت می دهد.

مهم ترین پل ارتباطی بین زن و خانواده شوهر،شوهر است که با مدیریت و تدبیر باید توازن بین این دو را ایجاد کند.

تأسف آور است کسی که می تواند با مهربانی و رفتار پسندیده افراد را به سمت خود جذب کند، با خودخواهی و بد خلقی خانواده شوهرش را از خود برنجاند؛خانواده ای که می تواند در مواقع سختی و نیاز،حامی خوبی برای او و فرزندانش باشد.

تجربه نشان می دهد وقتی کسی احتیاج به کمک دارد،معمولاً دوستان از او دوری می کنند،ولی خانواده به کمک وی می آیند؛زیرا پیوند های خانوادگی بسیار محکم و بنیادی است و به سادگی شکسته نمی شود.

در اینجا به ذکر چند نکته کلیدی می پردازیم که می تواند در برقراری یک رابطه خوب با خانواده همسر به ما کمک کند.

1.به خانواده همسرتان احترام بگذارید.

احترام گذاشتن ابتدایی ترین و مهم ترین کاری است که باید در حق خانواده همسرتان انجام دهید.به آنها به چشم کسانی بنگرید که می توانند دوست شما باشند،حتی اگر آنها چندان شما را دوست ندارند،کاری نکنید که ارتباطتان بدتر شود.هرگز و تحت هیچ شرایطی توهین نکنید.به آنها علاقه نشان دهید و به حرفشان توجه کنید.با صبر و بردباری و کمی درایت ناراحتی ها آرام آرام از بین می روند.

2- به همسرتان اهمیت دهید.

هیچ چیز پدر و مادر شوهرتان را آنقدر خوشحال نمی کند که ببیند به پسرشان عشق می ورزید و با او به خوبی رفتار می کنید.همیشه سعی کنید یک محیط خانوادگی آرامش بخش و گرم را به وجود بیاورید؛بدین ترتیب خیالشان آسوده می شود که جگرگوشه شان زندگی خوب دارد.

3- گذشت داشته باشید.

اگر خانواده همسرتان با شما منصف نیست و پشت سرتان بد گویی می کند،شما با آنان منصفانه برخورد کنید.خیلی سخت است،ولی ارزشش را دارد.بهترین پاسخ در برابر این بدگویی ها این است که زندگی دلپذیر و آرامی را برای همسر خود بسازید.هیچ گاه رو در روی خانواده همسرتان نایستید.نگذارید سیل انتقادات و اختلاف نظر ها شما را با خود ببرد.گذشت در این مواقع بهترین کار است.نباید اختلاف نظر را به حساب زورگویی یا دخالت بگذارید.فراموش نکنید ما گاهی با خانواده خود نیز اختلاف نظر داریم.

4- بین همسر و فرزندانتان و خانواده همسر،فاصله نیندازید.

بین همسر و فرزندانتان و خانواده همسرتان فاصله نیندازید.بگذارید آزادانه با یکدیگر رفت و آمد کنند.اگر رابطه خوبی با خانواده همسرتان ندارید ،این شکاف فقط شرایط را بدتر می کند.اجازه دهید فرزندان از بودن با هر دو خانواده لذت ببرند و هویت خود را در دو خانواده پیدا کنند.

مرکز مشاوره خانواده گروه همراه سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت