روانشناسی

خوب بودن در خانواده کافی نیست

خوب بودن در خانواده کافی نیست

کامل گرایی و رسیدن به ایده ال از جمله موضوعاتی است که امروزه در بسیاری از جلسات گروهی مطرح می شود .در واقع ،کامل گرایی باوری غیرمنطقی است که اشخاص در مورد خود و محیط اطرافشان دارند. به عقیده این افراد باید خود و محیط اطرافشان در تمامی امور و یا برخی موضوعات کامل باشند و هرگونه تلاشی در زندگی باید بدون اشتباه و خطا صورت گیرد و همه چیز باید کامل، بدون نقص وبی اشتباه باشد. این عادتی است که از دوران کودکی شروع شده ودر جوانی فرد آشکار می شود. افراد کامل گرا به شدت از شکست می ترسند. انها بر این باورند که اگر کامل نباشم و اگر اولین ،بهترین ،شیکترین و زیباترین نباشم بی شک شکست می خورم و دیگران مرا نمی پذیرند. آنها با خود فکر می کنند که اگر به هدف برسم، می توانم ادامه بدهم و انگاه ان را حفظ کنم .

این امر عاملی بازدارنده و تصویری غلط است که می گوید : دستاورد تو مهمتر از خود توست! آن ها فکر میکنند که اگردر همه زمینه های زندگی موفق نباشند، هیچگونه ارزشی ندارند. در همه حال، ان ها به نوعی با خود درگیرند و مدام با خود می گویند:من هرگز به روشی که می خواهم تغییرو پیشرفت نمیکنم ! نمی توانم کارهایم رابه شکل ایده آل وِ بدون نقص انجام دهم بنابراین از این به بعد ، برای رسیدن به هیچکدام از اهداف و علایقم تلاش نمی کنم.

در اشخاص کامل گرا اعتقاد به این باورهای نادرست تاثیرات و نتایجی ناخوشندی را در پی دارد.

عواقب کامل گرایی عبارت اند از:

اعتماد به نفس پایین: فرد کامل گرا هیچگاه احساس نمی کند که عملکردش به اندازه کافی خوب بوده. اواحساس میکند فردی بازنده و شکست خورده است. در نتیجه ،اعتماد به نفس و عزت نفسش پایین می اید.

احساس گناه: فرد کامل گرا هرگز احساس خوبی درباره مسیر درپیش گرفته اش در زندگی ندارد ، همین امر هم باعث می شود که احساس شرمساری، گناه و خوداتهامی داشته باشد.

بدبینی: فرد کامل گرا متقاعد شده که دست یابی به هدف کار بسیار سختی است. در نتیجه دست از تلاش بر می دارد، زیرا از هم اکنون درگیر ناامیدی، جبرگرایی وسرخوردگی و بدبینی است و احساس می کند که به اهداف خود در اینده نخواهد رسید.

افسردگی: فرد کامل گرا در معرض خطر افسردگی قرار دارد ، زیرا نیاز دارد همیشه کامل و بی عیب باشد ولی میبیند که دستیابی به این هدف غیرممکن است.

نداشتن انعطاف پذیری: نیاز به کامل بودن همه چیز در زندگی ، به انعطاف ناپذیری و سخت گیری در زندگی منجر می شود.

وسواس: داشتن الگوها و ساختارهای زیاد در زندگی سبب می شود که شخص کامل گرا برای حفظ الگویی خاص ، بسیار جزیی نگر و سخت گیر باشد. در نتیجه، این رفتارهای وسواس گونه موجب مصرف وسواسی داروها، مواد مخدر و استعمال پیش از حد دخانیات و … می شوند.

نداشتن انگیزه برای تغییر: شخص به تدریج باور میکند که تغییرات زندگیش هیچگاه کامل و ایده آل نخواهد بود. در نتیجه این امر موجب نداشتن انگیزه برای تغییر در او می شود .

 

چگونه با حمایت اجتماعی می توانید به کامل گرایی غلبه کنید؟

 

با کمک شبکه حمایت اجتماعی می توان به کامل گرایی غلبه کرد اگر:

_افراد واقع گرایی را انتخاب کنید که در زندگی خود کامل گرا نیستند.

_اعضای شبکه حامی را تشویق کنید که سخت گیر و متعصب نباشند و شما را در مسیرتان یاری کنند.

_از افرادی که هنگام بروز اشتباه و شکست بخشش دارند ،حمایت بخواهید.

_اجازه دهید انها زمانی که شما بسیار سخت گیر،متعصب و ایده آلگرا می شوید به شما تذکر دهند.

_با افرادی معاشرت کنید که برای هر تغییر مثبتی ،هر چند کوچک به شما روحیه دهند.

_با افرادی مطمن در ارتباط باشید،کسانی که به رشد شما علاقه مند هستند و در عین حال راستگو و صریح اند.

برگرفته شده از کتاب کمال گرایی یا کامل گرایی

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت