سبک زندگی و موفقیت

زندگی با یک فرد پارانوئید

اگر در حال زندگی کردن با یک فرد پارانویید هستید، چه باید بکنید؟ آیا می توان به ادامه رابطه امیدوار بود؟ آیا تعامل شما با هم از حد شک و سوءظن بالاتر می رود؟ آیا شما در خطرید؟ این سوال ها مهم و دشوار هستند و باید به دنبال جواب آنها باشید. ما به عنوان روان شناسان بالینی که به اندازه ی کافی با شحصیت های پارانوئیدی سروکار داشته ایم، این توصیه را بیش از همه تکرار می کنیم: باید فورا اقدامات لازم را انجام دهید! این احتمال وجود دارد که این رابطه ادامه پیدا نکند، اما بهتر است قبل از تصمیم گیری تلاشتان را برای ایجاد یک رابطه سالم بکنید.

تصمیم گرفتن مبنی بر ماندن و رفتن، به ویژه اگر با هم ازدواج کرده اید، باید توام با فکر باشد. اگر تصمیم دارید با یک فرد پارانوئیدی بمانید، حتی برای مدت کوتاه، در اینجا روان شناسان پیشنهادهایی برای هموار کردن راه و ایمن و سالم ماندن شما ارائه می دهند.

در انتظارهایتان واقع گرا باشید

پارانویا یک الگوی مادام العمر است و به کندی تغییر می کند. به نظر می رسد هر کاری که می کنید، باعث دشمنی بیشتر نامزدتان می شود و شما به راحتی پشیمان می شوید. از آنجایی که ریشه های پارانویا همیشه به تجارب کودکی برمی گردد، بعدها به سختی می توان این الگو را تغییر شکل داد. اگر بتوانید دیدگاه های نامزدتان را در مورد جهان بپذیرید و هم زمان نسبت به تغییرات امیدوار باشید ( حتی اگر متواضع باشید ) در جایگاهی هستید که می توانید رفتار دشمنی و شکاکی اجتناب ناپذیر او را نحمل کنید.

اختلال شخصیت پارانویا

در ایجاد اعتماد با حوصله کار کنید

از آنجایی که شخص پارانوئید به طور طبیعی روان شناس است و نامزد رمانتیک را خطرناک، منتقد و قضاوت کننده می بیند، هر رشد واقعی یا پیوند، نیازمند رویکردی توام با حوصله و احتیاط برای ایجاد اعتماد است. درگیر کردن نامزدتان بدون فشار و به آهستگی، یعنی دادن مجوز برای اینکه شما را قابل اعتماد و هماهنگ ببیند، می تواند کلید راهگشا باشد. به خاطر داشته باشید که واداشتن فرد پارانوئید به اعتماد زود هنگام به شما ( برای مثال: چرا نمی توانی به من اعتماد کنی؟) بی نتیجه است و این انتظار، انتقاد او را تشدید می کند و پرچم قرمز را در مورد صورت جلسه ی اصلی برایش بالا می آورد. هر زمان ممکن است بگذارید نامزد یا همسرتان کنترل اوضاع را در دست بگیرد. با واگذار کردن امکان کنترل به نامزد یا همسر پارانوئیدی، گام هایی که صمیمیت بر پایه ی آن استوار است، برداشته می شود و شانس اینکه به شما اعتماد کند، افزایش می یابد.تمرین صبر و کمک از روانشناس در این میان ضروری است.

جلوی عصبانیت خود را بگیرید

زندگی با رفتار شکاکانه و مبتنی بر تهمت نامزد یا همسر پارانوئیدی، می تواند عصبانیت و پرخاشگری در پی داشته باشد. طبیعی است که به نظرهای پارانوئیدی نامزد یا همسرتان، سرزنش ها و برخوردهای او با عصبانیت پاسخ دهید. به طور کلی هر کدام از ما از بحث و درگیری های روزمره عصبانی می شویم که البته اکثراً هم بر سر مسائل پیش پا افتاده است. اما مسئله همین جاست! شخص پارانوئید از شما انتظار دارد که خصمانه و خشونت آمیز برخورد کنید. انتقام توام با عصبانیت شما، چیزی را که پارانوئید همیشه می دانسته، تایید می کند؛ مانند همه مردم شما هم قابل اعتماد نیستید، این می تواند مانند تحمل باری اضافی و غیر منصفانه باشد. روان شناسان معتقد هستن از چنین واکنش هایی اجتناب کنید.

ایجاد تصویری از شخص پارانوئید به عنوان کودکی ترسیده یا مجروح، می تواند به شما در کنترل خشم و اعمال خشونت کمک کند.

جلوی عصبانیت خود را بگیرید

در کشمکش های لفظی درگر نشوید

از آنجای که نامزد یا همسر پارانوئید، به ندرت به حملات لفظی مستقیم واکنش نشان می دهد، عقل سلیم ایجاب می کند که رویکرد نرم و ملایمی برای برقراری ارتباطی بهتر اتخاذ کنیم. یک کارشناس ومتخصص درمان افراد پارانوئید، استراتژی اش را به نام خودداری ازدرگیری لفظی این گونه بیان می کند: به نامزد یا همسر پارانوئید به طور فعال گوش دهید، بدون اینکه توقع پذیرش و دلسوزی داشته باشید. به مرور زمان منازعه در مورد جزئیات، به بحث طولانی و عقب کشیدن و منزوی شدن فرد پارانوئید منجر می شود. به جای آن بدون قضاوت به نامزد یا همسرتان گوش دهید و تمایل او رابه اعتماد کردن و سهیم شدن تایید کنید.

یک پیش بینی احتیاطی: شما نباید به افکار پارانوئیدی نامزد یا همسرتان ملحق شوید یا به آن دامن بزنید و باید شدیداً با رفتاری که خصمانه، تحقیرکننده یا تهدید کننده است، مقابله کنید.

در کشمکش های لفظی درگر نشوید​

رابطه می تواند به اختلال شخصیت پارانویید کمک کند

در حالی که شما به تنهایی نمی‌توانید پارتنر دارای اختلال شخصیت پارانویید خود را درمان کنید، اما رابطه شما می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای رشد و بهبودی باشد. مثل هر رابطه‌ی دیگری، بهتر است روی الگوهای متقابل کار کنید. به این ترتیب، دو نفری که در رابطه هستند، می‌توانند با یکدیگر و یا حتی به تنهایی، به توانایی‌های شخصی و عادت‌های سالم خود پی ببرند. در حالت ایده‌آل، هر دو فرد در رابطه، به صورت شخصی با یک روانشناس مشورت می‌کنند، شما همچنین می‌توانید با هم، به یک روان‌درمانگر خانواده یا مشاور مراجعه کنید. یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا از چالش‌های پیچیده زیر استفاده کنید:

تعیین مرزها

پارتنر شما با داشتن PPD، به درک و دلسوزی احتیاج دارد، اما به این معنی نیست که او هر طور که بخواهد می‌تواند با شما رفتار کند، رفتار ناخوشایندی با شما داشته باشد و یا ناامیدی‌های خود به واسطه‌ی این اختلال را، توسط شما برطرف کند. یک روان‌درمانگر می‌تواند به شما کمک کند که مرزهای خود را مشخص کنید و انتظارات شما درک شود. همچنین، اینکه که شما به شناسایی نیازهای فردی خود در رابطه، ادامه دهید و به خاطر پارانویا و ترس برای این نیازها، محدودیت‌هایی تعیین کنید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تمرین مراقبت از خود

به طور کلی، اقدامات خود-مراقبتی پیشگیرانه، می‌تواند به تشویق آگاهی و مثبت نگری بیشتر در رابطه، کمک کند. در نهایت، هر دو فرد در رابطه، باید این تمرین‌ها را انجام دهند، اما بهتر است که شما در ابتدا این تمرین‌ها را شروع کرده و به عنوان یک الگو، پارتنر خود با مشکل PPD را تشویق کنید تا برای خودش وقت بگذارد.

حفظ زندگی اجتماعی سالم

تأثیرات PPD می‌تواند موجب جدا شدن هر دو فرد در رابطه از دیگران، و در نهایت منجر به آشفتگی‌های روانی شود، و همچنین ممکن است شما احساس ‌کنید که تنها و بدون پشتیبان هستید. اما در حالی که شما باید در زمینه‌های مختلف زندگی خود هوشیارانه عمل کنید، حتماً به توسعه روابط اجتماعی خود با خانواده، دوستان و سایر هم سن و سالان خود که حامی شما هستند، توجه داشته باشید.

نحوه برخورد با شوهر پارانوییدی

دادن آگاهی با آرامش، به فکر آشفته‌ی آنها

این یک واقعیت است که تلاش شما برای اینکه به پارتنر مبتلا به PPD خود بفهمانید که در مورد موضوعی اشتباه فکر می‌کند، ممکن است نتیجه‌ی معکوس داشته باشد، اما با یادگیری مهارت درمانی و راهنمایی، می‌توانید روش‌هایی را بیاموزید که آگاهی بیشتری نسبت به این اختلال پیدا کرده و مقداری از ترس آنها را از بین ببرید. زمانی که شما با شخصی با اختلال شخصیتی پارانوئید زندگی می‌کنید یا با او وارد یک رابطه هستید، ممکن است به آسانی تسلیم و یا نا امید شوید. اما اگر از پشتیبانی پزشکان متخصص، روان‌درمانگران و مشاورانی برخوردار باشید که شما و راه‌های بهبودی را به خوبی درک می‌کنند، هیچوقت تنها نخواهید ماند و راه خود را پیدا خواهید کرد.

خلاصه مطلب

مراقب شریک های عشقی شکاک باشید. مردان و زنان پارانوئیدی بیش از حد شکاک ( هرچقدر هم که شما وفادار باشید، ) آزاردهنده و مستعد تخریب شما هستند. در مورد هر گونه علایم بی اعتمادی، تهمت و موشکافی در مورد قصد و انگیزه ی این کار هوشیار باشید.زمانی که روشن شد همسر بالقوه یا جدید، شکاک است به گذشته و آنچه از دست داده یا می دهید، فکر نکنید و سریعاً بیرون بیایید. احتمال اینکه رابطه ی سالمی داشته باشید، بسیار کم است. بدتر از همه اینکه فرد پارانوئید می تواند از لحاظ احساسی مسموم کننده و حتی از لحاظ فیزیکی خطرناک باشد. شما می توانید بعدها موقعیت و عملکرد بهتری داشته باشید.

 

 مرکز مشاوره گروه همراه – سعادت آباد

 

4.5/5 (2 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت