سختی ها چه سودهایی برای ما دارند

سختی ها چه سودهایی برای ما دارند 

 نا ملایمات و سختی ها به هفت طریق به ما سود می رسانند:

1- ناملایمات چشم بصیرت ما را باز می کنند.وقتی از بیماری مهلکی نجات می یابید،دیگرپنجرشدن لاستیک اتومبیل یا چکه کردن سقف آن قدرها ناراحتتان نمی کند.دیگر مسایل جزئی و پیش پا افتاده ی زندگی جلوی چشمتان نمی آید و چشمتان به روی ارزش های زندگی باز میشود.

 

2-ناملایمات به ما می آموزد که شکرگزار باشیم.وقتی با مشکلی مواجه یا از نعمتی محروم شویم،قدر نعمت های زندگی را بهتر می دانیم. همه با این حقیقت آشنا هستیم که تا وقتی چیزی را از دست نداده ایم،قدرش را نمی دانیم.اگر آب گرم نداشته باشید،ناگهان ارزش آن برای تان معلوم می شود.تا زمانی که بیمار نشوید،قدر عافیت را نمی دانید.خردمند کسی است که همواره قدر نعمت هایی راکه به او داده شده است،بداند.به یاد داشته باشید که ما همواره در جهت افکار غالب خود حرکت می کنیم؛پس تمرکزبرنعمت ها و به جا آوردن شکر آنها باعث می شود تا نعمات بیشتری وارد زندگی تان شود. به قول معروف،شکر نعمت نعمتت افزون کند.

 

3-ناملایمات استعداد نهانی مارا آشکار می کنند.پس از غلبه بر مشکل یا پشت سرگذاشتن مانع،روحیه تان قوی تر می شود.زندگی شما را محک زده است وشما از آزمایش آن سربلند بیرون آمده اید.بدین ترتیب،دفعه ی بعد که با مشکلی مواجه شوید از آمادگی بیشتری برخوردار هستید.مشکلات وسختی ها،توانایی های ما را آشکارمی کنند و ما استعدادهایی را در خود کشف می کنیم که در غیر این صورت هیچ گاه ممکن نبود به آنها پی ببریم. ما قابلیت ها و توانایی های خود را در سختی ها می شناسیم وبه این ترتیب می توانیم در صدد پرورش هر چه بیشتر آنها بر آییم.

 

4-ناملایمات،ما را تشویق به حرکت وایجاد تغییر می کنند.بیشتر مردم به الگوهای قدیمی و کهنه ای که با آنهاآشنا شده اند،می چسبند.هر قدر هم که این الگوها زجر آوروکسل کننده شده باشند،مردم غالباً تمایل ندارند تغییری در آنها ایجاد کنند،چون به آنها عادت کرده اند. تحت چنین شرایطی،اغلب یک بحران یا مجموعه ای از مشکلات،آنها را ترغیب می کند تا حرکتی به خود بدهند و اصلاحاتی ایجاد کنند. به طور معمول،زندگی با مشکلاتی که سرراهمان قرار می دهد به ما گوشزد می کند که از مسیر درست خارج شدهایم و باید درست گام برداریم.

 

5-ناملایمات درس های ارزشمندی به ما می آموزند.به عنوان مثال،شکست در معامله و تجارت را در نظر بگیرید:شکست باعث می شود تا چشم و گوش تاجر باز شود ودر معاملات بعدی موفق تر عمل کند.

 

6-ناملایمات دری تازه را به رویتان می گشایند.دوستی تان با کسی به هم می خورد ودوست بهتری پیدا می کنید.کارتان را از دست می دهید وکار بهتری پیدا می کنید. در این موارد،به هیج وجه مشکلی در بین نیست،بلکه آنچه مشکل می پنداریدش، در واقع فرصتی در جامه ی مبدل است.اگر دری به رویتان بسته شده است،در بهتری به رویتان گشوده خواهد شد.

 

7-ناملایمات اعتماد به نفس و عزت نفس شما را تقویت می کنند.وقتی همه ی شهامت و اراده ی خود را برای غلبه بر مانعی بسیج کنید،احساس شایستگی و اعتماد به نفس در شما ایجاد می شود. این احساسات مثبت باعث می شوند در آینده از دلگرمی وقوت قلب بیشتری برای انجام امور برخوردار شوید.

جنبه ی مثبت قضیه را در نظر بگیرید

بدیهی است که زندگی شما هم عاری از مشکل وسختی نیست.نمی گویم وقتی مصیبت یا مشکلی در زندگی تان پیش می آید احساسات خود را نسبت به آن انکار یا از حقیقت فرار کنید.منظورم این است که وقتی با موفعیتی مواجه می شوید که باب میلتان نیست،زود آن را فاجعه قلمداد نکنید و در عزا و ماتم فرو نروید.بعضی وقت ها بلافاصله نمی توانید ببینید که چنین موقعیتی چه مزایایی برای تان به ارمغان خواهد آورد…اما مطمئن باشید که مصلحتی در کار است.

همیشه انتخاب با شماست. می توانید مشکل خود را فاجعه ای بزرگ به شمار آورید و غصه بخورید.به شما اطمینان می دهم که این کار وضعیت را از آنچه هست بدتر خواهد کرد.از طرف دیگر،می توانید به هر واقعه ی ناگواری که در زندگی تان رخ می دهد،به چشم یک فرصت بنگرید…فرصتی برای آموختن و رشد و پرورش.پس،بهتر است این واقعیت را بپذیرید که مشکلات و سختی ها شما را آبدیده می کنند!

بنابراین،بار دیگر که با مشکل یا مانعی مواجه شدید،نومید و مأیوس نشوید. نگذارید که مشکلات پنجره ی نگرشتان را غبار آلود کنند.غبار را از پنجره تان پاک کنید. پس از اینکه گرد و غبار مشکلات فرو نشست، متوجه جواهید شد که دید بهتری نسبت به مسایل پیدا کرده اید و به اصطلاح پخته تر شدهاید! این سخن ناپلئون هیل را به یاد داشته باشید که:((هر گرفتاری و مصیبتی بذر منفعتی همسان یا بزرگ تر از خود را به همراه دارد))

دائم از خودتان بپرسید از پیشامدی که برای تان رخ داده است چه تجربه ای کسب کرده اید و بر رشد و پرورش خود تمرکز کنید.در هنگام گرفتاری همواره سعی کنید نگرشی مثبت و ذهنی باز داشته باشید،چرا که چنین فضایی به شما امکان می دهد تا فایده ی نهفته درمشکل را کشف کنید.

 مرکز مشاوره گروه همراه –  سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت