روانشناسی کودک

عصبانیت و پرخاشگری کودکان

عصبانیت و پرخاشگری کودکان

در مشاوره کودک دارای فرزند توجه به عصبی بودنفر فرد خصوصا کودک از درجات بالایی برخوردار است.عصبانیت و پرخاشگری  در دوران کودکی تا حدی عادی است، ولی به تدریج کودک به علت رشد شخصیتی بر خود مسلط می شود. احتمال دارد عصبانیت اولین علامت یک افسردگی باشد ولی اغلب واکنشی است انفجاری و آتشین نسبت به محرومیت و ناکامی، چون کودک نمی تواند خواسته های خود را به تعویق بیندازد. پرخاشگری شدید یا غیظ و خشم مکمن است با علت احساس رنجش عمیق کودک بر اثر بی عدالتی یا تبعیض اولیا باشد، ولی غالباً علت آن تضادها و کشمکش های درونی کودک در مقابل عوامل آزاردهنده یا احساس عجز و ناتوانی است.

غیظ و خشم کودکان بطور مختلف مانند فریاد کشیدن، گریه کردن، خود را به زمین زدن و به خاک مالیدن، گاز گرفتن، دشنام دادن شکستن اشیاء، و حتی کتک زدن والدین تظاهر می کند. این حالات اغلب از دو یا سه سالگی به بعد یعنی در یک دوره منفی گری یا مقاومت دیده می شود، و در پسران شایع تر از دختران است.

این حالات معمولا ً زیانی به کودک نمی رساند اما اگر ادامه یابد باعث عدم رشد اجتماعی و وجدان اخلاقی می شود و در نتیجه در مراحل بعدی زندگی ممکن است به اختلالات شخصیتی و سایکوتیک منجر شود. در کودکان بزرگتر اگر این حالات بروز کند ممکن است نوعی بازگشت به کودکی تعبیر و توجیه شود.

دزدی، دروغگویی، فرار از مدرسه می توانند جزء پرخاشگری های انفرادی یا حتی گروهی باشند. مصرف سیگار، مشروبات الکلی، تجاوز جنسی و اقدام ویا ژست به خودکشی در نوجوانان پرخاشگر خیلی زود به چشم می خورند.

عصبانیت و پرخاشگری گاهی پس از بیماری مثل آنسفالیت، یا ضایعات عضوی مغزی بروز می کند. پرخاشگری در صرع های تمپورال فراوان به چشم می خورند.

برای درمان باید علت را در خانواده نیز جستجو کرد. اغلب پدران یا حتی مادران الکلیک، سایکوپات، و مادران حساس و هیجانی هستند و در پرورش کودک خود جانب اعتدال را رعایت نکرده اند. یا در پرورش کودک کوتاهی کرده یا بلعکس در مراقلت از کودک افراط شدید داشته اند.

بهترین طریقه آرام کردن کودک، مبارزه با علت ناکامی، برخورد منطقی و اطمینان بخشیدن به کودک است. غالباً بهتر است کودک و والدین توماً درمان شوند.

درمان های؛ روان درمانی فردی ، گروهی، خانوادگی ، مشاوره روانشناسی، در صورت لزوم انتقال کودک به منزل دیگر یا بستری در بیمارستان، درمان های دارویی در صورتی که علت ضایعات مغزی باشد، و همچنین سن شروع درمان و ادامه آن هر کدام به نوبه خود قدم موثری در بهبودی این بیماران است.

 

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت