روانشناسی

مهارت های زندگی

مهارت های زندگی یعنی داشتن توانایی لازم برای اقدام و عمل موثر در شرایط متغیر زندگی. این مهارت ها مجموعه ای از توانایی ها هستند که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را برای انسان فراهم می آورند. با آموزش مهارت های زندگی می توانیم در عرصه های مختلف زندگی به خوبی عمل کرده و موفق شویم.

تعریف مهارت های زندگی

مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف عاقلانه و صحیح ذفتار کنیم و رفتاری سازگارانه با خود و دیگران داشته باشیم.

سازمان بهداشت جهانی مهارتهای زندگی را شامل توانایی های آدمی جهت رفتارهای مثبت و انطباق پذیر با دیگران می داند که او را قادر می کند با چالش ها و نیازمندی های روزانه به گونه ای موثر روبه رو سازد. سازمان یونیسف نیز مهارت های زندگی را شامل تمهیداتی برای تحول و یا تغییر رفتار می داند تا میان سه حیطه ی دانش،بینش(طرز نگرش) و منش موازنه ای برقرار سازد. 

مهارت زندگی

اما از آنجا که یک زندگی موفق و آرمانی زندگانی است که سعادت دنیوی و اخروی یک انسان را تامین کند، در یک تعریف جامع می توان گفت ” مهارت های زندگی شامل دانستنی ها، نگرش ها و توانایی های لازمی ست که علاوه بر رساندن انسان به حد بالندگی و شکوفایی همه جانبه انسان را برای عبور از گردنه ی مشکلات و چالش های زندگی موفق کرده و با مدیریت بهینه آن ها را کنترل نماید و ازاین  طریق به سعادت دنیوی و اخروی خویش نائل آید.” 

انواع مهارت زندگی

مهارت های فکری- ذهنی

مهارت فکری- ذهنی عبارت است از توانایی در ایجاد هماهنگی و یکپارچگی تلاش ها و فعالیت های سازمان توانایی در درک سازمان به عنوان یک کل، درک چگونگی ارتباط اجزای سازمان با یکدیگر و توانایی در پیش بینی اثرات یک تغییر در سازمان. مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مسئله، مهارت تفکر خلاق، تفکر نقاد، انتخاب هدف و نظایر آن در زیر مجموعه این مهارت قرار می گیرند.

انواع مهارت زندگی

مهارت های ارتباطی –اجتماعی

مهارت های ارتباطی-اجتماعی عبارتند از مجموعه ای از رفتارهای هدفمند، به هم مرتبط و متناسب با وضعیت که آموختنی بوده و تحت کنترل فرد است. در تعریف “اشلانت و مک  فال” مهارت ارتباطی عبارت است از فرایند های مرکبی که فرد را قادر می سازد به گونه ای رفتار کند که دیگران او را با کفایت تلقی کنند پس مهارت ها توانایی های لازم برای انجام رفتارهای هدفمند و موفقیت آمیز هستند مهارت های ارتباطی را مجموعه ای از رفتارهایی می داند که کیفیت ارتباط شخص با شخص را مشخص می کند.

همان طور که می توان از عنوان مهارت های ارتباطی فهمید، روش ها و شیوه های ضروری برای یک زندگی سالم و سازنده هستند به عبارت بهتر این مهارت ها مجموعه ای از توانایی ها هستند که سبب سازگاری ما با دیگران و شکل گیری رفتارهای مثبت و مفید می گردند.

مهارت های لازم در زندگی امروزی

انعطاف پذیری

معمولاً بزرگترین درس هایمان را در زندگی، از شکست هایمان می آموزیم، به همین دلیل کنار آمدن با شکست و افزایش انعطاف پذیری، برای موفقیت ضروری ست. افراد باید شکست را به عنوان بخشی از فرایند یادگیری در نظر بگیرند. اگر چیزهای جدید را امتحان می کنید و فرد ریسک پذیری هستید، شکست، یک مرحله اجتناب ناپذیر در زندگی شماست. اما شکست زمانی می تواند اتفاق خوبی باشد که از آن برای یادگیری و رشد استفاده نماییم.

مهارت های تصمیم گیری

تصمیم گیری، مهارتی در زندگی ست که هم در محل کار و هم خارج از آن، کاربرد دارد. کارفرمایان، به دنبال افرادی هستند که بدانند چگونه شرایط را تجزیه و تحلیل کنند، گزینه های مختلف را بسنجند و براساس اطلاعاتی که دارند، بهترین تصمیم ممکن را بگیرند. برای تصمیم گیری قاطع و جلوگیری از ایجاد تردید، به سطحی از اعتماد به نفس نیاز است. مهارت های تصمیم گیری می تواند شامل تفکر خلاق، تمرکز، اولویت بندی و مدیریت زمان باشد.

مهارت مشارکت کردن

برای پیشرفت در حرفه خود، باید بتوانید با دیگران همکاری نمایید و به عنوان بخشی از یک تیم، فعالیت کنید. بهبود مهارت های همکاری، ممکن است نیازمند بهبود مهارت های مدیریت تعارضات، ارتباطات، رهبری، همدلی یا کار گروهی باشد.

مهارت مشارکت کردن

توانایی پذیرش انتقاد سازنده

بازخورد و انتقاد سازنده، برای توسعه و پیشرفت حرفه ای ضروری ست. به همین دلیل، باید بتوانید به دقت بازخورد دریافت کرده و آن را در کار یا رفتار خود اعمال نمایید. برای پذیرش بازخورد، باید خودآگاهی، تمایل به یادگیری و رشد، و فروتنی داشته باشید. همچنین باید حرفه ای بودن خود را حفظ کنید.

مهارت های مدیریت زمان

مدیریت زمان، برای کمک به حفظ نظم و انضباط، و تمرکز بر انجام وظایف و اهداف آن، بسیار مهم است. همچنین، به شما کمک می کند تا در محدودیت های زمانی مشخص، کار خود را به اتمام برسانید و بتوانید از فعالیت های دیگری مانند گذراندن وقت با خانواده، خودسازی و سرگرمی ها لذت ببرید. اینکه چگونه وقت خود را مدیریت نمایید، برای خوشبختیتان بسیار مهم است.

مهارت های فناوری

در دنیای امروز، داشتن مهارت استفاده از فناوری های پایه، بسیار ضروری ست. باید بتوانید به راحتی از تلفن های هوشمند، اینترنت، ایمیل و برنامه های رایانه ای استاندارد مانند Microsoft Word و Excel استفاده کنید. سایر مهارت های فناوری – از جمله رسانه های اجتماعی، تحقیقات آنلاین و صفحات گسترده – فقط شما را به یک کاندیدای قوی تر تبدیل می نماید.

مهارت های فناوری

آموزش های مهارتهای زندگی

کلاس های مشاوره خانواده و روانشناسی مرکز مشاوره گروه همراه واقع در خیابان سعادت آباد و محدوده غرب تهران به شما کمک خواهد کرد تا مهارت های زندگی تان را ارتقاء دهید. این توانایی ها ما را قادر می سازند نقش مناسب خود را در جامعه به خوبی ایفا نماییم بدون اینکه به خود یا به دیگران آسیب برسانیم شامل مهارت دوست یابی، مهارت ارتباط مطلوب با دیگران، مهارت جرات ورزی، مهارت نه گفتن، مهارت مطلوب با خانواده و نظایر آن می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید:

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت