روانشناسی

چگونه با چشم های خود صحبت می کنیم؟

هس(Hess) در کتاب خود تحت عنوان tale Eye -the tell می­گوید چشم­ها احتمالا دقیق­ترین و نمایان­ترین علائم ارتباط انسانی می­باشند. زیرا آن­ها نقاط کانونی بدن هستند و مردمک­ها به طور مستقیم عمل می­کنند. در شرایط نور معمولی، مردمک­های چشم در حالی که رفتار با فرد از مثبت به منفی و بالعکس تغییر پیدا می­کنند، کوچک و بزرگ می­شوند. هنگامی که شخصی هیجان زده می­شود، مردمک­های چشم او شاید تا چهار برابر اندازة معمولی بزرگ شوند. از طرفی، یک حالت عصبانی و منفی باعث کوچک شدن مردمک­ها می­شود که معروف به “چشم­های خروسی”  یا  “چشم­های ماری” می باشند. چشم در روابط عاشقانه بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد.

چشم ها چه حقایقی را فاش می کنند؟

مشاهدة مردمک­ها توسط جواهرفروشان در چین قدیم استفاده می­شد. آنان هنگام فروش و مذاکره راجع به قیمت، به انبساط مردمک­های خریداران توجه می­کردند. اناسیس (Onassis) هنگام انجام معاملات تجاری، عینک تیره بر چشم می­گذاشت تا چشم­هایش افکار او را فاش نکنند. یک ضرب المثل چینی می­گوید «هنگامی که با شخصی صحبت می­کنید، به چشمانش نگاه کنید». در ایجاد ارتباط یا انجام مذاکره با دیگران، «نگاه کردن به مردمک چشم» را تمرین کنید و اجازه دهید مردمک­ها گویای احساسات واقعی شما باشند.

چشم ها چه حقایقی را فاش می کنند؟

وقتی نگاه کردن دوست و دشمن را مشخص می کند!

تنها زمانی که به شخص دیگری “چشم در چشم” نگاه کنید، می­توانید یک شالوده واقعی برای ارتباطات بنا نمایید. هم از این روست که بعضی از مردم زمانی که با ما صحبت می­­کنند، رفتاری دارند که کاملا احساس راحتی می­کنیم. ولی بعضی­ها می­توانند به ما احساس ناراحتی بدهند و بعضی دیگر به نظر غیر قابل اعتماد می­رسند. این عمدتا مربوط به مدت زمانی می­شود که به ما نگاه می­کنند یا در حال صحبت به چشم­های ما خیره می­شوند. هنگامی که شخصی به ما خیانت می­کند یا مسئله­ای را از ما پنهان می­نماید، چشم­های او کمتر از یک سوم اوقات به چشم­های ما خیره می­شود. هنگامی که نگاه شخصی بیش از دو سوم اوقات به چشمان شما دوخته شود، یکی از دو معنی زیر را می­تواند داشته باشد؛ اول، در نظر او (زن یا مرد)، شما خیلی جاذب و گیرا هستید، که در این مورد نگاه همراه با مردمک­های منبسط خواهد بود؛ دوم، نسبت به شما رفتاری خصومت ­آمیز دارد و شاید در حال ارائه یک چالش غیرکلامی باشد که در این صورت مردمک­ها کوچک می­شوند.

طرز نگاه کردن

خیره شدن و تلاقی نگاه ها

ارگایل (Argyle) در یافته­های خود گزارش نموده که وقتی شخص A به شخص B علاقه دارد، به او خیلی نگاه می­کند. این باعث می­شود که B فکر کند A به او علاقه دارد، بنابراین در مقابل، B به او علاقه­مند می­شود. به عبارت دیگر، برای ایجاد تفاهم با دیگری، نگاه شما باید حداقل 60 تا 70% از اوقات با نگاه او تلاقی کند. این باعث می­شود که او نیز به شما علاقه­مند شود. بنابراین باعث تعجب نیست که شخص عصبی و گوشه­ گیری که نگاهش کمتر از یک سوم اوقات با نگاه شما تلاقی می­کند، به ندرت قابل اعتماد شما می­باشد. در انجام مذاکرات، از به کار بردن عینک دودی در تمام مدت پرهیز نمایید زیرا دیگران احساس می­کنند که به آن­ها خیره شده­اید.

مانند اغلب علائم غیرکلامی، مدت زمانی که یک شخص به دیگری خیره می­شود بستگی به فرهنگ او دارد. اهالی اروپای جنوبی به مدت طولانی خیره می­شوند که این شاید برای دیگران توهین ­آمیز باشد و ژاپنی­ها در حین یک مکالمه بیشتر به گلو و گردن طرف مقابل خیره می­شوند تا چهرة او. بنابراین همیشه قبل از نتیجه ­گیری باید مقتضیات فرهنگی را در نظر بگیرید.

به همان اندازه که مدت زمان خیره شدن مهم است، منطقه جغرافیایی صورت و بدن شخصی که شما به او خیره شده ­اید نیز مهم است زیرا این نکته نیز بر پیامد یک مذاکره تأثیر می­گذارد.

خیره شدن و تلاقی نگاه ها

مدل های مختلف نگاه کردن چه معنایی دارند؟

به طور کل آن ناحیه از بدن شخصی که شما به آن خیره بنگرید می­تواند تأثیری قوی بر پیامد برخورد رودرروی شما داشته باشد. اگر یک مدیر هستید و قصد توبیخ یک کارمند تنبل را دارید، از چه نگاهی استفاده می­کنید؟ اگر از نگاه اجتماعی استفاده کنید، هر چقدر هم که صدای شما بلند یا تهدیدآمیز باشد، کارمند توجه کمتری به کلمات شما می­کند. نگاه اجتماعی زهر کلام شما را می­گیرد و نگاه صمیمی یا خصوصی احتمالا باعث ارعاب یا خجالت کارمند می­شود. نگاه تجاری در این حالت مناسب­ترین نگاه است زیرا یک اثر قوی می­گذارد و به او می­گوید که شما جدی هستید. نگاهی که مردان آن را به عنوان نگاه اغواگرانه می­شناسند و توسط خانم­ها مورد استفاده قرار می­گیرد، همان نگاه یک بری و نگاه صمیمی است.

مدل های مختلف نگاه کردن

طرز صحیح نگاه کردن در موقعیت های کاری

هنگامی که مشغول بحث یا مذاکره­ای تجاری- کاری هستید، تصور نمایید که یک مثلث روی پیشانی طرف مقابل است که قاعده­ اش بین دو چشم و رأسش روی چشم سوم است. با خیره شدن به این ناحیه یک جو جدی ایجاد می­کنید و طرف متوجه می­شود که منظور شما واقعا کار و معامله است. چنانچه نگاه شما به زیر سطح چشمان طرف مقابل نیفتد، شما قادر به حفظ کنترل ارتباط خواهید بود.

طرز صحیح نگاه کردن در موقعیت های کاری

نگاه کردن در موقعیت های اجتماعی

هنگامی که نگاه به زیر سطح چشمان طرف بیفتد، یک جو اجتماعی بوجود می­آید. آزمایشات انجام شده در زمینه نگاه کردن نشان داده که در طول برخوردهای اجتماعی نیز چشمان شخصی که خیره می­نگرد، به یک ناحیه مثلثی روی صورت طرف مقابل نگاه می­کند که این مثلث بین چشم­ها و دهان می­باشد.

نگاه کردن در موقعیت های اجتماعی

وقتی به کسی علاقمندید چطور نگاهش می کنید؟

این نگاه به طرف زیر چانه و سایر بخش­های بدن شخص است. در برخوردهای نزدیک، ناحیه مثلثی بین چشم­ها و سینه می­باشد و برای نگاه­های دور، از چشم­ها تا محل اتصال دوسر ران­ها است. زنان و مردان از این نگاه برای نشان دادن علاقه به یکدیگر استفاده می­کنند و کسانی که علاقه­ مند باشند، متقابلا همین نگاه را برمی­گردانند.

وقتی به کسی علاقمندید چطور نگاهش می کنید؟

نگاه گیرا یا یک بری

نگاه یک بری برای انتقال علاقه یا خصومت استفاده می­شود. چنانچه در ترکیب با ابروهایی که اندکی بالا رفته یا چهره با لبخند باشد، نشانه علاقه است و اغلب به عنوان یک علامت جفت ­یابی به ­کار می­رود. چنانچه با ابروهای پایین افتاده یا ابروهای چین­دار یا گوشه­ های لب که به سمت پایین برگشته استفاده شود، نشانه شک و تردید یا خصومت یا یک رفتار انتقادآمیز است.

 

نگاه گیرا

بستن چشم هنگام صحبت کردن

بعضی از ناراحت کننده­ ترین افرادی که با آنان سروکار داریم، آن­هایی هستند که در حین صحبت کردن، چشم خود را می­بندند. این حرکت ناآگاهانه اتفاق می­افتد و تلاشی است توسط شخص برای بازداشتن شما از دیدنش؛ زیرا بی­حوصله شده یا علاقه­اش را از دست داده و یا اینکه احساس می­کند از شما برتر است. در مقایسه با میزان معمولی  پلک زدن که شش تا هشت مرتبه در یک دقیقه در طول یک مکالمه است، در این حالت پلک­ها بسته می­شوند و همچنان به مدت یک لحظه یا بیشتر بسته باقی می­مانند تا شخص به طور لحظه­ای شمارا از ذهن خود خارج کند. صورت نهایی این حرکت، بسته نگه داشتن چشم­ها و خواب رفتن است اما این حالت به ندرت در طول یک برخورد رودررو اتفاق می­افتد. اگر شخصی احساس برتری نسبت به شما بکند، علامت بستن چشم با انداختن سر به سمت عقب ترکیب می­شود تا یک نگاه طولانی که معروف به نگاه از روی بینی است به شما بیندازد. هنگامی که در طول یک مکالمه با بستن چشم روبرو می­شوید، نشانه این است که روش مورد استفاده شما شاید باعث یک عکس ­العمل منفی شده و برای برقراری ارتباط مؤثر، نیاز به استفاده از یک روش جدید است.

 

کنترل کردن نگاه یک شخص

در این مرحله لازم است بدانیم که چگونه هنگام ارائه سخنرانی تصویری با استفاده از کتاب و نمودار و جدول، نگاه یک شخص را کنترل کنیم. تحقیقات نشان داده که اطلاعاتی که وارد مغز می­شوند، 87% از طریق چشم، 9% از طریق گوش و 4% از سایر حواس بدن است. به عنوان مثال اگر شخصی در حالیکه صحبت می­کنید، به وسایل بصری شما نگاه کند، حداقل 9% از پیام را چنانچه پیغامتان به چیزی که او می­بیند ربطی نداشته باشد، جذب می­کند. چنانچه پیغامتان به وسایل بصری ارتباط داشته باشد، او تنها 23 تا 30% از پیغام شما را اگر مشغول نگاه کردن به آن­ها باشد، جذب می­کند. به­منظور کنترل کامل نگاه او، از یک خودکار یا وسیله­ای برای اشاره کردن به وسایل بصری استفاده کنید، ضمن اینکه همزمان آنچه را که او می­بیند، به زبان بیاورید. سپس قلم را از روی تصویر بلند کنید و آن را بین چشمان او و چشمان خود نگه دارید. این عمل اثر مغناطیسی بر بلند کردن سر او دارد، به­ طوری که به چشمان شما می­نگرد و آنچه را که شما می­گویید، می­بیند و می­شنود، لذا از حداکثر توان برای جذب پیغام شما برخوردار می­شود. کف دست دیگر شما در حالی­که صحبت می­کنید، حتما باید نمایان باشد.

 مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت