سبک زندگی و موفقیت

چـگونه بطور موثر به سخنان دیگران گوش کنیم

چـــگـــونه بطـــــور مــــوثــر به ســخنـــان دیگــــران گــــوش کــــنیم

 

همه ما افرادی را می شناسیم که بسیار گرم و جذاب صحبت می کنندولی علاقه شخصی و درونی بیشتر ما به افراد و دوستانی است که شنوای صحبت ها و درد دل هایمان هستند. بنابراین برای تقویت مغناطیس درونی و تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای می بایست مهارت شنیدن موثر را فرا بگیریم.

%40 از افرادی که به پزشک مراجعه می کنند نه در صصد درمان بیماری خود بلکه به دنبال فردی مطمئن می گردند تا به صحبت های آنه گوش کند.

در اکثر موارد دلیل ناراحتی و عصبانیت افراد پیرامون ما اعم از مشتریان، کارمندان و یا دوستانمان نبود فرصتی جهت در میان گذاشتن مشکلات شان است از این رو کم هزینه ترین و موثرترین راه ممکن برای جذب علاقه و همچنین از بین بردن نگرانی های اطرافیان اختصاص زمانی جهت شنیدن صحبت های آنهاست.

بنابراین یکی دیگر از نکات طلایی برای ایجاد ارتباط موثر با افراد گوش دادن فعال به صحبت های آنهاست چرا که در این رابطه آنه تنها به دو گوش شنوا احتیاج دارند و اگر بتوانید از این نعمت خدادادی خود استفاده کنید بدون اینکه کاری کنید تاثیری عمیق در وجود دیگران بر جای خواهید گذاشت .

تحقیقات نشان داده است که هنگام گوش دادن سرعت پردازش مغز سه برابر زمانی است که صحبت می کنیم چرا که مغز در هنگام گوش دادن می بایست اطلاعات وارد شده جدید را پردازش کرده و از همین رو به انرژی بیشتری نیازمند بوده و به همین علت گوش کردن دشوار تر از صحبت کردن می نماید.

از نظر روانشناسی رعایت این مورد نه تنها در برقراری ارتباط با دوستان و افراد نزدیک که حتی در تجارت و فروش نیز کاربردی است.

 پنج قـــانون طلایی بـــرای شنیــــدن موثر

 

1-    به طور فعال گوش کنید و درگیر بحث شوید.

شنیدن فعال راهکاری مناسب جهت تشویق دیگران به صحبت کردن بوده و نشان دهنده درک کامل شما از صحبت های دیگران است. برای شنیدن فعال نخست می بایست اطلاعات خود را طبقه بندی کنید، در مرحله بعد با تحلیل و پردازش اطلاعات خود را طبقه بندی کنید، در مرحله بعد با تحلیل و پرداازش اطلاعات بهه اولویت های وی نزدیک شوید و در انتها با اریه اظهار نظر مناسب وی را در رسیدن به هدفش راهنمایی نمایید.

2-  استفــــاده از تشویق های ضمنی

به عنوان یکی از قوانین ارتباطات چنانچه اطاعات بیشتری در یک رابطه دو طرفه رد و بدل شود عمق گفتگو ی خود را افزایش دهید هنگامی که دیگران در حال صحبت کردن هستند به واسطه عبارات زیر آنها را به ادامه بحث تشویق نمایید.

[می فهمم خب .واقعا. بیشتر برام توضیح بده.]

تشویق های ضمنی صحبت های طرف مقابل تا سه برابر افزایش داده و باعث دریافت اطلاعات بیشتری از طرف مقابل خواهد شد.

3- با طرف مقابل ارتباط چشمی مناسب داشته باشید.

سعی کنید دقیقا به همان میزانی که طرف مقابل ارتباط چشمی برفرار می کند با وی ارتباط چشمی داشته باشید. تقلید ارتباط چشمی باعث ایجاد سازگاری بین افراد می شود. مثلا اگر فرد مقابل عادت به نگاه کردن مستقیم به چشمان شما را دارد شما نیز مستقیما به چشمان وی نگاه کنید ولی اگر وی در حین صحبت کردن و یا گوش دادن به شما نگاه نمی کند و یا اینکه خودش را با کار دیگری سرگرم می کند برقراری ارتباط چشمی با وی تاثیر خوبی روی او نداشته و تمرکز وی را از بین خواهد برد.

4-  به سمت طرف مقابل متمایل شوید.

مرکز ثقل بدن ما به صورت نا خود آگاه نسبت به افرادی که علاقه ای به آنه نداریم در عقب قرار گرفته  ولی در مواجهه با افرادی که دوست شان داریم به سمت جلو می باشد. بنابراین برای نشان دادن علاقه خود چه در حالت نشسته و چه ایستاده به سمت آنها متمایل شوید.

5-  اجازه دهید صحبت طرف مقابل کامل شود .

یکی از ضعف هایی که بیشتر افراد در برقراری ارتباط کلامی از آن متضرر می شوند تغییر سریع موضوعات مورد گفتگو و قطع کردن صحبت طرف مقابل است. بنابراین برای جلوگیری از این مورد تا زمانی که صحبت فرد درباره موضوع قبلی به پایان نرسیده از مطرح نمودن موضوعی جدید خودداری کنید.

مرکز مشاوره گروه همراه – سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت