روانشناسی کودک

کودکانی که نیمه شب از خواب برمی خیزند

 کودکانی که نیمه شب از خواب برمی خیزند.

ما هرگزنشنیده ایم که کودکی وجودداشته باشد که گاهی نیمه های شب از خواب برنخیزد و سعی در جلب توجه نداشته باشد.این رفتاری است که نباید تا هنگامی که به صورت عادت در نیامده اند،مشکل تلقی شوند.گاهی،خواب بدون آرامش علامت یک مشکل جسمی یاعاطفی است و اگر به چنین مساله ای مشکوک شدید،باید آن را بررسی کنید.ولی در اغلب موارد کودکی که نیمه شب هرشب از خواب برمی خیزد،صرفا عادتی پیدا کرده است که باید تغییر داده شود.

-رفتار کودک را نادیده بگیرید.

گاهی نوزاد نیمه های شب از خواب بیدار می شود و تقاضای توجه و کمک می کند؛زیرا بدنش به او پیام میدهد که گرسنه،خیس یا ناراحت است.این مساله نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.بااین حال،کودک بزرگتری را که به طور جدی موردتوجه و مراقبت قرار می گیرد و اطرافیانش به او محبت می کنند،می توان با کمی بی توجهی،به وضعیت مطلوب تشویق کرد،بطوریکه عادت شبانه خود را ترک کندو شب ها بیشتر بخوابد.

با استفاده از روش های زیر،می توانید،شگرد نادیده گرفتن سنجیده را به کار بگیرید:

*الگوی رفتاری اورا زیر نظربگیرید.پاسخ به پرسش های ساده زیربه شما کمک می کندتا تعیین کنید که آیا کودک واقعا به شما احتیاج داردیا صرفا می خواهد جلب توجه کند:هنگامیکه از رختخواب بیرون می آید،چه می کند؟اگرهیچکس به او پاسخ نگوید، چه می کند؟آیاهرشب آب می خواهد؟یک لیوان آب را در دسترس کودک بگذارید.آیا اگر شما به او پاسخ ندهید،برمی گردد و می خوابد؟

*ترتیب یک بازی را بدهید.از روش نادیده گرفتن سنجیده استفاده کنید،به آن پایبند باشیدو آن را بطور مداوم تا هنگامی که پیشرفتی در الگوی رفتار کودک پدید بیاید، ادامه دهید.قاطعانه کودک را در رختخواب بگذارید.ولی با محبت به او شب بخیر بگویید و سپس اتاق را ترک کنید.از قبل تصمیم بگیریر که اگر کودک از خواب بلند شود و شما را صدا بزند،چقدر صبر می کنید.این زمان نباید بیش از بیست دقیقه طول بکشد(که برای کودک در هنگام نیمه شب زمان زیادی است)و همچنین هرگز نباید کمتر از پنج دقیقه باشد.زیرا کودک به زودی یاد می گیرد که می تواند شمارا وادار به تسلیم کند.برای اکثر والدین این امر مساله ساده ای نیست.زیرا باید به صدای گریه ی کودکشان که می تواند تمام افراد خانه را بیدار کندگوش کنند،البته اگر باعث اعتراض همسایه ها نشود!اگر کودک شما گریه کردن و صدا کردن شما را تا زمان مشخصی متوقف نکرد،به سراغ او برویدو قاطعانه و با لحنی واقعی به او بگویید که همین الان باید بخوابد(او را در آغوش نفشارید و یا از تخت بیرون نیاورید)سپس اتاق را ترک کنید.نادیده گرفتن سنجیده راادامه دهید و پنج دقیقه ،پنج دقیقه به زمان اولیه ی خود اضافه کنید تا اینکه به زمان حداکثر حدود بیست دقیقه برسید.اگر کمی دیرتر بروید،به کودک شما آسیبی نمی رسد.ولی تجربه شخصی ما این بوده است که معمولا زمان بیست دقیقه،در عرض چندروز،مشکل را حل می کند.

اگر نگرا این هستید که مباداکودک شما دچار مشکل شده باشد،ابتدا موضوع را بررسی کنید.با بچه حرف نزنید و سعی نکنید که به او اطمینان بدهیدچون شما نمی خواهید این رفتار را باتوجه گرم و صمیمانه خود پاداش دهید. صرفا بررسی کنید که او صحیح و سالم است یا نه،سپس شب بخیر بگویید و به او بگویید که دوباره برنمی گردید و سپس اتاق را ترک کنید.بدین ترتیب،نادیده گرفتن راشروع کنید.

*زمان گریه کردن کودک رااندازه بگیرید.جدولی درست کنید تا مدت زمانی را که کودک شما گریه می کند و یا شما را صدا میزند،اندازه بگیرید و بدین ترتیب بتوانید پیشرفت کودک را ثبت کنید.ما قول می دهیم زمانی که کودک فهمید شما به درخواست او جواب نمی دهید و سراغش نمی روید،شاهد بیشتر شدن صدای گریه کودک ولی کم شدن مدت زمان آن خواهید بود.

-چگونه به کودک کمک کنیم تا مجددا به خواب رود.

برای کودکان بزرگتر نیز می توان از نادیده گرفتن سنجیده استفاده کرد ولی ممکن است برای به خواب رفتن مجدد،به کمک نیاز داشته باشند.

*از تمرین مثبت استفاده کنید.در طول روز بااو کار کنید و راه هایی را به کودک نشان دهید که در هنگام شب می تواند بابه کارگیری آنها به خواب برود.صحنه ی آرام،زیبا و یکنواختی را به او پیشنهاد کنید تا در موردش فکر کند؛مانند صحنه ای که امواج اقیانوس به یک ساحل برخورد می کند و یا گوسفندی که از روی یک نرده در حال پریدن است.او را وا داریدکه با تکرار حروف الفبا یا یک ترانه ی کودکانه این کار را تمرین کند.

*از موسیقی آرام بخش استفاده کنید.نزدیک تخت کودک یک ضبط صوت با یک نوار موسیقی ملایم بگذارید. به کودک نشان دهید که چطور در صورتی که شب از خواب بلند شد و نتوانست مجددا به خواب برود،آن را روشن کنید.. 

مرکز مشاوره کودک و نوجوان گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت