کودکان مبتلا به لکنت زبان

 

کودکان مبتلا به لکنت زبان 

بسیاری از انسان های سرشناس مانند موسی،ارسطو،ویرژیل،چارلز اول،لوئیس کارول،سامرست موام،و چارلز داروین لکنت زبان داشته اند.شروع لکنت زبان معمولا بین دو تا چهارسالگی است و به ندرت پس از هفت سالگی آغاز می شود.شیوع آن در پسرها،لااقل در خردسالی،سه برابر دختر هاست.شخصیت کودک شما نیزدر این مورد حائزاهمیت است؛هرقدرطبع کودکی حساسترباشد،احتمال لکنت پیداکردن او بیشتر است.احتمال ابتلا به لکنت زبان در کودکان آرام تر و آنها که خلق و خوی متعادلی دارند،کمتر است.

 

نکته ی امیدوارکننده این است که از هر پنج کودک چهار نفر آنها خودبه خود از لکنت زبان خلاص می شوند.احتمال علاج خودبه خودی لکنت زبان ملایم بیشتر از نوع شدید آن است.تقریباً در سه نفر از هر1000 بزرگسال ،لکنت زبان استمرار می یابد.

 

بیشتر کودکان هنگامی که در حال یادگیری سخن گفتن هستند،یک مرحله ی لکنت یا من و من کردن را،بخصوص مواقعی که هیجان زده یا آشفته می شوند،طی می کنند و تقریبا همیشه این عادت را ترک می کنند،مگر اینکه بخاطر آن مسخره یا سرزنش شوند و مهم تر از آن اینکه والدین نگران این موضوع شوند.والدین با اعمالی نظیر جلب توجه به لکنت زبان،یا خواستن از فرزندشان که حرف خود را تکرار کند،واضح حرف بزند،یا قبل از صحبت کردن یک نفس عمیق بکشد،او را به سوی لکنت زبان تمام عیار سوق می دهند.این کارها باعث می شود کودک بیش از پیش خجالت بکشد و هول شود.

 

بدون هیچگونه تردیدی،مطرح کردن لکنت زبان کودکتان کار ظالمانه ای است.هرگز نباید باکلام،حالت،یا حرکات خود،توجه کودک یا دیگران را به نحوه ی حرف زدن او جلب کنید یا صحبت اورا قطع کنید،زیرا احساس عدم امنیت از عوامل شایع لکنت زبان است.

 

کمک به شما و کودکتان

درمان می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد،ولی در هر روش درمانی برخی از موارد به شکست منتهی می شود،بنابراین مأیوس نشوید.یکی از روشهای رایج ،”گفتارهجایی زمان بندی شده”است که در آن کودک شما می آموزد تمام هجاهارا با فاصله ی مساوی بین آنها و فشار یکسان تلفظ کند.روش درمانی دیگر “روش سایه”است که به کودک آموخته میشود هجاها و کلمات را پس از گفته شدن،تکرار کند.

ثابت شده است که افراد مبتلا به لکنت زبان،اگر بازگشت صدای خود را نشنوندمی توانند به روانی تکلم کنند.که این کار بوسیله ی “پسخورد شنیداری تأخیری “انجام می شود،که عبارت است از صدای ضبط شده ی کودک شما که او قبل از انتقال ،پس از مکثی به اندازه ی کسری از ثانیه ،بوسیله ی گوشی می شنود.این کار باعث می شود او خیلی آهسته صحبت کند و صداهای گفتاری خود را بکشد؛این امر ممکن است سبب قطع شدن لکنت زبان او شود.

مهم تر از هر کار این است که از یک متخصص گفتار درمانی یاری بخواهید.برای کسب اطلاعات لازم در این مورد کافی است با مراکز روانشناسی و مشاوره کودک تماس بگیرید.

 

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت