سبک زندگی و موفقیت

ازدواج با فرزند طلاق

با توجه به آمار روز افزون طلاق در ایران، این روزها تعداد فرزندان طلاق هم بیشتر شده است. طلاق در کنار مزایایی که دارد معایب زیادی هم دارد که قابل چشم پوشی نیست به این دلیل که از لحاظ روحی روانی و جسمانی آسیب‌های زیادی به فرد وارد می‌کند. سوال مهم این است که آیا ازدواج با فرزندان طلاق خوب است یا بد؟ برای پاسخ در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

معایب ازدواج با فرزند طلاق

هرچند ازدواج با هر فردی به شرایط خاص او بستگی دارد اما زندگی مشترک با فرزند طلاق چالش‌هایی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

ناتوانی در اعتماد به دیگران

با توجه به اینکه این نوع کودکان شاهد جدایی والدینشان بوده‌اند بزرگسالانی در آینده شده‌اند که به راحتی هم نمی‌توانند به دیگران اعتماد کنند و این در زندگی مشترک هم خودش را نشان می‌دهد. در نتیجه این افراد با هر نوع جر و بحث یا مشکلی دچار تنش یا استرس می‌شوند و در ذهنشان جدایی را پیش بینی می‌کنند آن هم به دلیل ضربه‌ای که در زندگی گذشته خود خورده‌اند.

روحیه لطیف و آسیب‌پذیر

فرزندان طلا به دلیل اینکه در گذشته شاهد جدایی والدین بوده‌اند مخصوصاً اگر این جدایی را در زمان نوجوانی خود تجربه کرده‌اند روحیه حساس و آسیب پذیری دارند. آنها شاید به اندازه افراد دیگر که این تجربه را نداشته اند صبر و تحمل کمتری نشان دهند و با کوچک‌ترین آسیبی به هم بریزند. البته میزان زودرنج بودن آنها با توجه به شرایطی که والدینشان داشته‌اند و اینکه چقدر شاهد دعواهای آنها بودند یا خیر متفاوت است.

مشکلات عاطفی و اختلالات روانی

کودکان برای آنکه بتوانند در مسیر رشد و پیشرفت باشند به هر دو والد خود نیاز دارند. اما چنانچه شاهد جدایی آنها باشند و نبودشان را در زندگی احساس کنند مشکلات عاطفی و اختلالات خاصی سراغشان می‌آید. این خلا‌های روحی و روانی می‌تواند حتی تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا کند و در ازدواج آنها هم به شکل دیگری خودش را نشان دهد. نکته‌ای که باید بدانید این است که چنانچه همسر شما به قدر کافی مورد مهر و محبت و توجه خانواده و اطرافیانش قرار نگرفته باشد اً آسیب‌هایی پیدا کرده است که در زندگی با شما هم می‌تواند بروز پیدا کند. بنابراین در این زمینه حتماً لازم است که از یک مشاور کمک بگیرید.

آسیب‌های روحی و روانی

یکی از عوامل منفی در ازدواج با فرزندان طلاق این است که آنها دچار آسیب‌های روحی و روانی شده‌اند مخصوصاً اگر که مدام شاهد دعواهای هر روزه پدر و مادر و دادگاه رفتن‌های آنها بودند. طبیعتاً این شرایط مخصوصاً در سن‌های پایین آسیب‌های جدی به روان کودک وارد می‌کند به این دلیل که او توان پردازش چنین اتفاقاتی را ندارد و آنها را فاجعه تصور می‌کند و این‌ها تا بزرگسالی در روان او زخم عمیقی بر جای می‌گذارد.

مهارت‌های اجتماعی پایین

ضعف در برقراری روابط اجتماعی هرچند تنها مختص فرزندان طلاق نیست اما طبق تحقیقات و مطالعات معمولاً فرزندانی که شاهد جدایی والدینشان بوده‌اند در جمع‌ها و گروه‌های دوستانه عزت نفس پایینتری دارند و بیشتر ترجیح بر گوشه‌گیری و انزوا نشان می‌دهند.

افزایش احتمال طلاق در بین فرزندان طلاق

 

والدین الگوهای فرزندانشان هستند و چنانچه آنها رابطه موفقیت آمیزی با یکدیگر نداشته باشند تبدیل به یک الگوی نامناسب برای آنها می‌شوند. از سوی دیگر اگر رفتارهای نامناسب آنها قبل از جدایی آشکارا بین فرزندانشان بود مثلاً دست بزن داشتند یا فحش‌های بدی به یکدیگر می‌دادند ممکن است فرزندشان هم در بزرگسالی همین رفتارها را در زندگی خود تکرار کند. چنانچه این کودکان تحت مشاوره درستی قرار نگرفته باشند این رفتارهای نامناسب والدین در ذهنشان حک شده و در بزرگسالی هم همان‌ها را نشان می‌دهند.

نیاز به همدم و تکیه‌گاه

معمولاً فرزندان طلاق به دلیل اینکه تجربه زندگی با هر دو والد را در کنار هم نداشته‌اند احساس بی‌پناهی و تنهایی دارند. در نتیجه بیشتر از دیگران نیاز به همدم را در زندگی خود احساس می‌کنند. آنها در زندگیشان ممکن است حتی به همین دلیل به همسرشان وابسته شوند و ترس از دست دادن او را داشته باشند. این افراد دائما از همسرشان می‌خواهند که کنارشان باشند و حتی بابت این امر از او می‌خواهند قوت قلب بگیرند.

 

مزایای ازدواج با فرزندان طلاق

در کنار مسائلی که ممکن است فرزندان طلاق داشته باشند اما خصوصیات مثبتی هم دارند که شامل موارد زیر است:

مسئولیت پذیری و مستقل بودن

فرزندان طلاق به دلیل آنکه والدین را در کنارشان نداشته‌اند یاد گرفتند که مسئولیت برخی از کارها را خودشان به تنهایی به عهده بگیرند. آنها حتی ممکن است مسئولیت پذیرتر و مستقل‌تر از سایر کودکان باشند. هرچند باز هم به سن و اینکه فرزند چندم هم هستند بستگی دارند. آنها در زندگی متوجه شدند که همیشه یک والد را ندارند بنابراین شرایط زندگی جوری برایشان رقم خورد که استقلال فکری و مالی بیشتری از دیگران پیدا کنند. اما باز هم بدانید که این شرایط برای همه یکسان نیست و لزوماً تمام فرزندهای طلاق مسئولیت پذیر نیستند.

قدرشناس بودن فرزندان طلاق

برخی از فرزندان طلاق به دلیل آنکه پدر و مادرشان زندگی خوبی نداشته‌اند و شاهد دعواهای آنها بوده‌اند ممکن است به جبران آن بخواهند زندگی بهتری را در کنار همسر خود داشته باشند و بابت کوچکترین کارها هم قدردان باشند. این افراد زندگی آشفته‌ای را تجربه کرده‌اند و برای عشق و صمیمیت بیشتر در کنار شریک خود تلاش می‌کنند.

رفتارهای کودکان طلاق در بزرگسالی

توجه به رفتارهای کودکان طلاق برای بزرگسالی آنها اهمیت زیادی دارد. معمولاً این رفتارها بستگی به محیط و شرایطی دارد که در آن تربیت شده‌اند و چنانچه محیط تنش زایی را تجربه کرده باشند شخصیتی پیدا می‌کنند که تاثیرش در بزرگسالی پدیدار می‌شود. چنانچه این کودکان شاهد جدا شدن والدین در شرایط بدی باشند لازم است حتماً از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرند.

 

نکات مهم در مورد ازدواج با فرزند طلاق

 

در مورد زندگی مشترک با فرزندان طلاق بهتر است موارد زیر را بدانید و آنها را رعایت کنید:

حواستان به انگیزه‌ها باشد

انگیزه افراد برای ازدواج در شکست یا موفقیت آنها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. اگر انگیزه فرد مواردی همچون فرار از تنهایی، مرهم گذاشتن بر زخم‌ها و دردهای گذشته یا جبران شکست‌ها و ناراحتی‌ها باشد بدانید که وارد یک رابطه سمی شده‌اید و باید هرچه سریع‌تر از آن بیرون بروید. از سوی دیگر اگر متوجه شده‌اید که انگیزه خود شما هم از ازدواج با این فرد دلسوزی است باز هم بدانید که رابطه موفقیت آمیزی نخواهید داشت.

خودتان را آماده کنید

ممکن است با ازدواج با فرزند طلاق ناخواسته درگیر مشکلات خانوادگی آنها هم شوید یعنی اینکه از یک طرف مادر همسرتان از پدر همسرتان بدگویی کند و یا برعکس و حتی از شما یا شریکتان بخواهد که به منزل آنها نروید یا موارد دیگر. بنابراین خودتان را برای برخوردهای نامناسب همسرتان با والدینش یا رفتارهای نه چندان درست والدین همسرتان آماده کنید.

حتماً به جلسات مشاوره و روان درمانی بروید

نکته مهم و پایانی در رابطه با ازدواج با فرزندان طلاق این است که شما باید به مشاوره پیش از ازدواج بروید تا در مورد تصمیمتان مطمئن شوید. در این جلسات انگیزه‌های شما برای ازدواج، سبک دلبستگی تان در دوران مختلف زندگی، سلامت روان و موارد دیگر توسط مشاور با تجربه ارزیابی می‌شود.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت