از مهارت های ارتباطی فاصله نگیرید

 از مهارتهای ارتباطی فاصله نگیرید

 

یادآوری ها و توصیه های تکمیلی زیر ارزش آن را دارند که گاهی مرور شوند؛طوری که بتوانید هنگام رنجش،عصبانیت یا خشم شدید،با اطمینان و مهارت آنها را در گفت و گوهای خود رعایت کنید:

 

-احساس خود را بیان کنید و هرچه سریع تر،مانع شدت گرفتن آن شوید:”دارم از عصبانیت دیوونه می شم.”،”یه خورده عصبی ام.”

 

-خواسته ها و نگرانیهای خود را به زبان آورید تا بتوانید با کمک همسرتان به مشکلی که خشمتان را برانگیخته است،رسیدگی کنید.

 

با طرح چند تا سوال ببینید که آیا همسرتان متوجه خواسته های شما شده است یا خیر؟اگر هنوز می خواهید با عصبانیت رفتار کنید،احتمالاً هنوز مطمئن نیستید که آیا توانسته اید خواسته های خود را به همسرتان تفهیم کنیدیا خیر.پس،دوباره سوال کنید تا مطمئن شوید.بلند صحبت کردن-طوری که گویی او ناشنواست-وضعیت را بدتر می کند.

 

-راهکار کنترل هوا را به کارگیرید.اگر خشم شما آن قدر زیاد است که نمی توانید آرام صحبت کنید،از حرف زدن خودداری کنید تا از شدت آن کاسته شود.از وقفه یا نفس عمیق استفاده کنید یا با صحبت کوتاهی درباره ی موضوعی خارج از بحث،توجه خود را از موضوع اصلی منحرف کنید.

 

از لحاظ عاطفی،چنان شزایطی را حفظ کنید که در آن دچار انتقاد،توهین یا سرزنش طرف مقابل نشوید و طوری صحبت نکنید که او حالت دفاعی به خود بگیرد.

 

گشت زنی کلمات را فراموش نکنید.مراقب باشید که هنگام حرف زدن درباره ی خود صحبت کنید و اگر لازم شد به رفتار همسرتان اشاره کنید از جمله هایی که در قالب “وقتی تو…”بیان می شوند،استفاده کنید.از “باید”فاصله بگیرید و به جای آن،از “آیا ممکنه؟”و “لطفاً”استفاده کنید.

 

حریم شکنی ممنوع.به نقش خود در ایجاد مشکل فکر کنید و ببینید برای اصلاح و جبران آن چه می توانید بکنید.اجازه دهید همسرتان خود به رفتارش فکر کند.

 

-به قصد آگاه شدن گوش دهید.برای آنکه واقعاًبتوانید خواسته های همسرتان را درک کنید و در کنار خواسته های خود قرار دهید.

 

-به جای آنکه درباره ی احساسات و افکار همسرتان صحبت کنیدیا فرض را بر این بگذاریدکه از آنها خبر دارید،بهتر است از خودش سوال کنید.یکی از عواملی که اوضاع را وخیم تر می کند،سوءتعبیر و برداشت های نادرست از افکار و رفتار همسرتان است.

 

-مسموم سازی ممنوع.بسیار مراقب باشید که با خارهای سمی کلمات خود،همسرتان را به جبهه گیری وادار نکنید.

 

-دوجانبه گوش کنید.شنیدن نظر همسرتان درباره ی وضعیتی که شما را آزار می دهد،می تواند تأثیر زیادی در آرام کردن شما داشته باشد.از یاد نبرید که هدف این نیست که همسرتان را مجبور به انجام خواسته ی خود کنید؛بلکه پیدا کردن راه حلی است که برای هردوی شما مفید باشد.توان گوش دادن دو سویه،کلید راهنمای شما به سوی نتایج موفقیت آمیز است.

 

وقفه را فراموش نکنید.اگر عصبانیت شما ادامه پیدا کرد و نتوانستید به راهکارهای مذکور عمل کنید،به سرعت صحنه را ترک کنید.

 

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت