استرس،روابط و صمیمیت در خانواده

استرس،روابط و صمیمیت در خانواده

 

مشکلات روابط هریک استرس خاص خودشان را دارند.اغلب متوجه استرس ناشی از معضلات روابط عاطفی و زناشویی در میان زن و شوهر ها هستیم،ولی بایستی روابط عاطفی و دوستانه بین دوستان،فامیل های دور و نزدیک و فرزندان و والدین را مورد عنایت قرار دهیم.صمیمیت در روابط زناشویی تنها شامل برقراری جنسی بین زن و شوهر نیست؛ بلکه مفهوم خیلی عمیق تر از آن این است که کسی به کس دیگری اعتماد کند و راز درونش را با وی در میان بگذارد. اگر در ایجاد ارتباط و صمیمیت با دیگران دچار مشکل شویم استرس می گیریم.

چالش

اکثر افراد در پی این هستند که بتوانند یک رابطه مستحکم و صمیمانه را با همدیگر بنا نهند.این بدان معناست که کسی را همراه خود داشته باشیم که با وی رابطه رمانتیک برقرار نماییم،در کنار این رابطه، شکل دیگری از روابط هم هستند که باید برایمان مهم باشند.

معمولا برقراری یک رابطه موفقیت آمیز بدین منوال است که آدم راحت تر بتواند با کسی دیگر باشد و به او اعتماد بکند و رابطه برقرار سازد. برای ایجاد یک رابطه معنی دار و با دوام احساسات صمیمی که شامل توانایی ایجاد روابط جسمی نزدیک نیز هست،و یا حس پشتیبانی طرف مقابل یعنی هرموقع اراده نماید آزادانه راز خویش را با دیگری باز گویدو احساسات خودش را بروز دهد و او نیز هر زمان لازم باشد بی هیچ چشمداشتی به یاریش بشتابد. روابط و صمیمیت جنبه های کلیدی بهداشت روان و جسم ما به شمار می آیند.توسعه ی این جنبه های بهداشتی و روانی و نحوه تعامل با آن ها می تواند استرس زا باشد.اما اگر کسی را در زندگی خود داشته باشیم که بتوانیم به او اعتماد کنیم ممکن است استرس بدتری را برای مان به دنبال داشته باشد و سلامتی ما را به خطر بیندازد.

چالش مربوطه عبارت است از : یافتن فرد قابل اعتماد برای برقراری روابط صمیمی و نداشتن توقعات بیجا،توجه کردن به تحولاتی که ممکن است در روابط مان با فرد قابل اعتماد پیش بیاید و چگونگی تعامل با تحولات مزبور و زمان خاتمه دادن به این رابطه که ممکن است شرش بیشتر از خیرش باشد. چنانچه آگاهانه و بدون دغدغه به برقراری رابطه با دیگران روی بیاوریم، منافع بیشماری برایمان می تواند داشته باشد.

حقایق

تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران،ابتدایی ترین بخش زندگی هر فرد به شمار می آید.اکثر ما اعتقاد داریم که روابط شامل موارد زیر است:

  • یک شخص محترم مانند دوست و همکلاسی،شریک زندگی یا همسر.
  • رابطه غیر رمانتیکی با غیر هم جنس.
  • دوستی و رفاقت مداوم و گرم
  • رابطه با فامیل های نزدیک مانند والدین،فرزندان یا خواهران و برادران تنی.

بسیاری از مشکلاتی که در روابط ما با دیگران پیش می آید معمولا از خود ماست نه از دیگران،و احتمالا ریشه در الگوهای گفتمانی و عملی دارد.مسئله این است که از نقش خود برای بروز مشکل در برقراری رابطه با دوام غافل و بی اطلاعیم و تلاش می کنیم تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم.

تعدادی از الگوهای رفتاری که واقعا منجر به بروز مشکلات در روابط می شوند و قادر به تولید استرس هستند به قرار زیرند:

  • سختگیری و به باد انتقاد گرفتن فردی که با وی رابطه داریم
  • سعی می کنیم همیشه انگشت اتهام مشکل ساز بودن را به طرف مقابل ببریم و خودمان را از هرخطایی بری بدانیم
  • فراموش کردن اختلاف ها یی که باعث جذابیت طرف مقابل ما بود ولی اینک همین اختلافات بر رابطه تاثیر مخرب دارند.
  • ارزش قائل نشدن بر آرا و نظرات دیگران و تصور کردن اینکه همین اختلافات بر رابطه تأثیر مخرب دارند
  • عدم توانایی تشخیص و شناخت مشکلات و اقدام به رفع آ نها و اصرار به ادامه روابط.

یکی از مهم ترین عناصر حفظ یک رابطه موفق داشتن ارتباط کلامی و شفاهی با دیگران است.بسیاری از ما از نقش سازنده ارتباط کلامی و نوشتاری بر پایداری و دوام یک رابطه موفق غافل هستیم . ارتباط خوب بدان معنا نیست که احساسات و افکار خود را با دیگران تقسیم کنیم ؛ بلکه باید ارتباط برای طرف مقابل معنا و مفهوم داشته باشد.

برگرفته از کتاب 50+1 سرنخ برای مقابله با استرس روزانه

 مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت