روانشناسی

اهداف خود را تعریف کنید

اهداف خود را تعریف کنید

 

به نظر می رسد از دلایل فرهنگ هدف گرا و پیشرفت طلبی ما ابهاماتی است که درباره مفهوم هدف وجود دارد. اغلب ما درباره هدف و هدف گذاری مقالات یا کتاب هایی خوانده ایم و حتی در کلاس هایی شرکت کرده ایم. اغلب افرادی که در کلاس های مختلف شرکت می کنند، ادعا دارند اهداف مشخصی برای خود تعیین کرده اند و روی آن ها کار می کنند، اما در بررسی دقیق تر متوجه می شویم آن ها فقط رویایی در ذهن دارند که به آن مشغولند. چیزی که می خواهند، به وضوح تعریف نشده اند، بنابراین حتی نمی توانند بگویند به آن رسیده اند یا خیر. از همه مهمتر این که برای تحقیق این رویا هیچ برنامه عملی منسجم و کارآمدی که بتوانند به کار گیرند؛ ندارند.

اگر رویای ما تصویری بزرگ از زندگی ایده آلی است که می خواهیم داشته باشیم، بنابراین فرایند هدف گذاری و تعیین مسافت نماها مشخص می کند از چه راهی می توانیم بذر رویاهایمان را بکاریم و آن ها را به ثمر بنشانیم. تعیین هدف و مشخص کردن اهداف کوچک تر که گذشت از هر کدام نشانه پیشرفت ما در راه هستند، روشی موثر برای ایجاد تغییرات پربار است.

ممکن است فرایند هدف گذاری و تعیین مسافت نماها در تعاریف فریبنده و زیبای زندگی،کمی بی روح و کسل کننده به نظر برسد، اما در حقیقت مهمترین کاراست. شما باید به آن ها به عنوان طرح و نقشه ساخت بنایی که آرزویش را دارید، نگاه کنید. شما هرگز نمی توانید خانه رویاهایتان را بدون نقشه بنا کنید، پس چرا فکر می کنید می توانید زندگی رویایی تان را بدون نقشه بسازید؟

تعیین اهداف به همراه طرح اجرای قدم به قدم آن ها یکی از بهترین موهبت هایی است که می تواند در زندگی وجود داشته باشد، مسیری قابل اعتماد برای رسیدن به مقصدی است که می خواهیم برویم. هنگامی که با آن روبه رو شوید و از مرز محدودیت های خود بگذرید، خواهید دید چه سفر مهیج و انرژی بخشی است. فقط فکر کنید چه چیزی مهیج تر از آن است که به عقب نگاه کنید و ببینید نه تنها قدم های بلندی در راه رسیدن به رویای خود برداشته اید، بلکه بیشتر شبیه انسانی شده اید که همیشه می خواستید باشید.

هدف های ما در صورتی مفید و موثر خواهند بود که از ویژگی های خاصی برخوردار باشند و از چند آزمایش حیاتی سربلند بیرون آمده باشند. اگر اهداف ما این ویژگی ها را نداشته باشند یا منتظر بخت و اقبال هستیم یا در حال فریب دادن خودمان و نه تنها پیش نرفته ایم، بلکه در همان جای قبلی خود مانده ایم. بیایید نگاهی به این ویژگی ها بیندازیم.

* ویژگی نخست آن است که هدف را به وضوح تعریف کنیم. این یعنی شما باید بتوانید به شکلی شفاف، واضح و قابل فهم شرح دهید چه چیزی می خواهید به دست آورید.

* ویژگی دوم قابل اندازه گیری بودن هدف است و این یعنی شما باید بتوانید برای هدف خود ابعاد کمی و عینی در نظر بگیرید تا بعد از رسیدن به آن جای تردیدی باقی نماند.

* سومین ویژگی زمان دار بودن هدف است و این یعنی شما باید برای هدف خود آغاز و پایان در نظر بگیرید و در زمان تعیین شده آن را تحقق بخشید.

* هدف باید واقع بینانه باشد، یعنی باید احتمال رسیدن ما به آن وجود داشته باشد.

* ویژگی پنجم هدف این است که باید رسیدن به آن در توان شما باشد به این معنا که برای رسیدن به آن به قدرت خاص یا ماورائی یا کمک سایرین نیازی نباشد.

* ویژگی ششم آن است که شما باید برای تحقق هدف خود برنامه یا طرحی عینی داشته باشید؛ ساختاری دقیق و روش شامل مراحل قدم به قدم، منابع، مهارت ها، و کمک های لازم در طول راه.

 

تمرین عملی! اهداف بهترین سال زندگی خود را تعریف کنید!

دو هدف که شما را به تحقق رویاهایتان و کسی که دوست دارید نزدیک تر می کند تعیین کنید. این اهداف را روی کاغذ بنویسید و مطمئن شوید قابل اندازه گیری،واقع بینانه و دارای همه خصوصیات یک هدف که پیش از این درباره آن ها صحبت کردیم، هستند. مهارت ها و منابعی که در حال حاضر برای تحقق اهداف خود دارید در نظر بگیرید و آن چه را باید در خود تقویت کنید، مشخص کرده و روی آن ها کارکنید.

برگرفته از کتاب بهترین سال زندگی شما

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت