با مهارت طرف مقابلت را مجاب کن

با مهارت طرف مقابلت را مجاب کن

 

آیا از آن دست افرادی هستی که ایده ها و نظرات عالی و کاربردی را برای خود نگه می داری و صدایت در نمی آید که مبادا طرف مقابل نظرت را نپسندد و در نتیجه سرافکنده شوی؟یا اینکه در مورد به خصوصی با آگاهی کامل اظهار عقیده می کنی و به راحتی فرد مقابلت را مجاب می کنی؟ اگر از دسته ی اول هستی باید در این مورد تجدید نظر کنی و با دل و جرئت و دلیل و برهان حرفت را بزنی و اظهار عقیده کنی.

 

می توانی با اصول پنج گانه متقاعد کردن،عقیده و نظرت را مطرح کنی و در موفقیت را به روی خود بگشایی.

1- با تفکر و توقع مثبت به سمت موقعیت دلخواه برو.

وقتی برای طرح مسئله و اجرای آن به سراغ کسی می روی،باید افکارت حسابی مثبت و سرشار از امید باشد.در این صورت می توانی با قاطعیت نظر خود را بیان کنی.هرگز منفی بافی نکن که : ” کار من وقت تلف کردن است.خودم می دانم که فلانی هیچ وقت این نظر را تأیید نمی کند.”

با بد بینی و ترس و لرز نمی توانی کاری از پیش ببری.باید خوش بینانه و با شجاعت پیشنهادت را مطرح کنی و در این صورت مطمئن باش که می توانی طرف مقابل را مجاب کنی.

2- پیش بینی کن و دلیل مخالفت را به زبان بیاور.

قبل از طرح مسئله ، به این فکر کن که چرا ممکن است جواب نه بشنوی.سپس خودت علت را بیان کن .اگر پیش بینی کنی که ممکن است بخاطر کسری بودجه مخالفت کنند، خودت از قبل جواب را آماده داشته باش و سعی کن که در این موارد از قبل راه حلی پیدا کرده باشی.

3- استدلال تو باید مستند باشد.

یادت باشد که از طرز تفکرت مورد داوری قرار می گیری. باید دلیل و برهان تو قابل توجیه باشد تا طرف مقابل متوجه شود که با آگاهی کامل موضوعی را مطرح می کنی .بهترین راه برای این کار شماره گذاری بحث خودت است.مثلاً می گویی : ” بنا به دو دلیل نظریه من قابل اجرا است: اول اینکه:…، دوم آنکه…” در این صورت نظر تو جنبه واقعی پیدا می کند و حکم عقیده تحمیلی را نخواهد داشت.برای پیشبرد بهتر اهدافت می توانی مثال هایی مرتبط با بحث هم بزنی که در واقع اثبات پیشنهادت است.

4- با توجه به نیاز ها، به زبان خودشان با دیگران حرف بزن.

سعی کن از کلمه ی ” من ” زیاد استفاده نکنی.از خودت بپرس که مهم ترین چیز برای فردی که دلت می خواهد او را مجاب کنی، چیست؟پیشنهاد و طرح تو چه نفعی ب رای او دارد؟سپس از این راه به ذهن و دل او نفوذ کن.اگر اعتبار و شهرت برایش مهم است،به او تأکید کن که او اولین نفر در پیاده کردن این طرح می شود و پیشگامی او در سال های بعد برایش معیاری ارزشمند خواهد بود.

5- سعی کن تا با ایجاد انگیزه از پیشنهادت استقبال شود.

نوع پیشنهاد و مجاب کردن شخص مقابل، خود هنری است که باید در این زمینه مهارت و تجربه کافی را کسب کنی.اگر بخواهی بدون انگیزه و با زور دیگران را متقاعد کنی که طرح تو اجرا شود، هرگز در انتظار جواب مثبت نباش. هیچ کس دوست ندارد با زور مجاب شود. هدف تو این است که با حرف هایت طرف مقابل را فعالانه درگیر کنی و به او انگیزه بدهی که نظر تو را عملی و اجرا کند.

به هر حال با استفاده از پنج اصل گفته شده برنده خواهی بود.شاید در مواقعی هم به مشکل بربخوری.یعنی هرچند تمام اصول را رعایت کرده ای،اما باز هم با جواب منفی مواجه شوی،در این مورد زیاد نا امید نباش،می توانی موضوع منتفی شده را دوباره مطرح کنی . البته به یک شرط : مدارک و شواهد تازه ارائه بده تا توجه به نکاتی جدید جلب شود، به این معنا که توجیهی هم برای تغییر عقیده نزد طرف مقابل بگذار تا او هم بتواند بدون احساس پشیمانی تغییر موضع بدهد.

مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت