بمب ساعتی تفاهم

بمب ساعتی تفاهم

 

دود و دمان، همسنگ درجلال، در ورنای زیبا، که در آن می گستریم صحنه ی خود را، کین خواهی قدیم را با ستیز تازه کشانند، جایی که خون عالم، دبستان عالم را آلوده می کند.

تقدیر این چنین رقم خورده است، تا از میان کینه توزان، دو دلداده با ستارگان قرآن، دیده بر حیات گشایند. و رخداد شوم و رقت بار همراه مرگشان، نزاع نیاکان را به خاک سپارد.

 

در اواخر دهه ی شصت ( فرانچسکوزفرلی )، فیلمساز مشهور ایتالیایی در فیلم زیبای ( رومئووژولیت ) به پرآوازه ترین و در عین حال نگون بخت ترین عشاق تاریخ ادبیات جهان روح دمید و آن ها را به زیبایی به تصویر کشید. مطمئنم از اینکه بفهمید این فیلم را دست کم ده بار تماشا کرده ام و هر بار به همان میزان  بار قبل به جهت ماجرای عاشقانه ی غم انگیز و مصیبت بار این زوج بی گناه گریسته ام، تعجب نخواهید کرد. همچون میلیون ها تن دیگر در سرتا سر دنیا تحت تأثیر همان عشق، شرم و بدفرجامی قرار گرفتم که ویلیام شکسپیر حدود چهارصد سال پیش به طرزی تکان دهنده به تصویر کشیده است.

خواندن و تماشای یک داستان عاشقانه ی غم انگیز و مصیبت بار ممکن است به عنوان یک اثر هنری سرگرمی فوق العاده و جالبی باشد؛ اما هنگامی که به واقعیتی در زندگی شما بدل می شود، مطمئناً برای تان درد و رنج به همراه خواهد آورد. به طرز غم انگیزتری، بسیاری از مردم سر از روابطی در می آورند که از همان ابتدا به دلیل وجود عواملی که در اینجا آن ها را ( بمب های ساعتی تفاهم )می نامم، محکوم به شکست هستند.

برخلاف ضعف های مهلک و برنامه ریزی احساسی که برخاسته از دنیای درونی شما می باشند، بمب های ساعتی تفاهم، ارتباط چندانی با موانع و مشکلات درونی شما ندارند؛ بلکه موانع و مشکلاتی بیرونی هستند که داشتن رابطه ای پردوام با یک شخص را دشوار می سازند.

به همین دلیل تغییر بمب های ساعتی تفاهم، ممکن است مشکل باشد در حالی که می توان بر روی ضعف های مهلک و برنامه ریزی احساسی کار کرد و آن ها را تغییر داد. برای نمونه، چنانچه با کسی آشنا شدید که نمی تواند به راحتی احساسات خود را بیان کند، در رابطه تان با مشکلاتی روبه رو خواهید شد. گرچه نامزد/ همسرتان نزد مشاورو روانکاو برود و بیاموزد که چگونه افکار و احساسات خود را بیان و در موردشان با شما صحبت کند، می توان آن مشکلات را برطرف نمود. 

در مقابل، چنانچه به کسی علاقه مند شدید که یک کاتولیک سفت و سخت بوده، ولی شما یهودی هستید مشکلات تان جدی تر خواهند بود. شما قادر خواهید بود تا شرایط را بهبود ببخشید، چرا که این موضوع تنها یک عادت بد و یا یک الگوی روحی ناسالم نیست که بتوان آن را تغییر داد. ممکن است ترجیح دهید سازش کنید و یا تلاش کنید خود را با شرایط وفق دهید اما شرایط همواره بدون تغییر باقی خواهند ماند.

هیچ حقیقتی غم انگیزتر از این نیست که یک زوج که یکدیگر را صادقانه دوست دارند، به یک بمب ساعتی تفاهم برخورد کنند.

به رغم احساسات قوی و بی شائبه شان، غالباً شرلیط از کنترل آن ها خارج است و همچون( رومئو ) و( ژولیت ) از آن ها عاشق هایی نگون بخت خواهد ساخت. چرا که عشق آن ها به تنهایی نخواهد توانست موانعی را که بر سر راه آن ها وجود دارد، از میان بردارد و رابطه ای پردوام و همیشگی را برای آن ها رقم زند.

در زیر هفت بمب ساعتی تفاهم که موجب تخریب روابط می شوند، اورده شده است.

1ـ تفاوت سنی فاحش

2ـ تفاوت دینی ( مذهبی )

3ـ تفاوت های اجتماعی، قومی، تحصیلی

4ـ خویشاوندان سببی زهرآگین

5ـ همسر قبلی زهرآگین

6ـ ناپسری/ نادختری زهرآگین

7ـ روابط( راه دور)

این موانع را از آن رو بمب ساعتی نامیده ام که مشکلات ناشی ازآن ها معمولاً با گذشت زمان شکل می گیرند و به ظهور می رسند و هرگز در ابتدای ازدواج بروز نمی کنند. هنگامی که مصادف با آشنایی تان با کسی، تیک تاک بمب ساعتی ازدواج تان شروع می شود، آنجنان سرگرم ( عشق ) هستید که دیگر از توجه به چیزی که به طور حتم برای تان مسئله ساز خواهد شد، باز می مانید.این موضوع مرا ناراحت نمی کند، هر وقت مشکلی پیش آمد، به نوعی آن را حل می کنیم، یکدیگر را چنان دوست داریم که این موضوع دیگر اهمیتی نخواهد داشت. اینها جملاتی هستند که شما به منظور سرباز زدن از رویارویی با چیزی که احتمال می دهید بعداًبه مشکلی ( لاینحل ) بدل شود، به خود می گویید. اما یک روز واقعیت هایی که مدت ها آن ها را نادیده می انگاشتید، در برابر دیدگان تان ( منفجر ) می شوند و شمارا ناگریزمی سازند تا به آن ها رسیدگی کنید.

نکته ی مهم: آنچه را در سرتا سراین مقاله ، بر آن تأکید ورزیده ام، همواره به یاد داشته باشید: چنانچه متوجه شدید که درازدواج تان بامشکلی بالقوه روبه رو هستید، صرف نظر از اینکه آن مشکل یک ضعف مهلک باشد و یا یک بمب ساعتی تفاهم، لزوماً به این معنا نیست که رابطه تان محکوم به شکست است، بلکه به این معنا است که باید به آن توجه و با آن برخورد مقتضی کنید؛ به جای آنکه آن را نادیده بگیرید و امیدوار باشید که مشکل تان خود به خود بر طرف شود. بر گرفته از کتاب آیا تو آن گمشده ام هستی؟

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت