روانشناسی

تاريخچه آزمون‌هاي روان سنجي

تاريخچه آزمون‌هاي روان سنجي

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی گروه همراه در راستای اهداف کاری خود آزمون های روانسنجی در بخش های هوش،شناخت شخصیت،سازگاری زناشویی و ازدواج،مصاحبه های شغلی و استخدامی و سایر موارد را ارائه می دهد .بسیاری از افراد اطلاعات کمی در مورد آزمون های روانشناختی دارند در این مقاله چکیده ای از تاریخچه آزمون های روانی بیان شده است تا برای شما خواننده گرامی اطمینان بیشتری از آزمون های استانداردی که در مرکز مشاوره گروه همراه گرفته می شود ایجاد گردد.

اين واقعيت كه افراد از نظر استعداد، شخصيت و رفتار تفاوت دارند و اينكه اين تفاوت‌ها را مي‌توان مورد سنجش قرار داد، احتمالاً از ابتداي تاريخ مكتوب زندگي انسان مورد توجه بوده است. افلاطون و ارسطو در آثار خود از تفاوتهاي فردي بين افراد و گروهها سخن به ميان آورده‌اند. در امپراتوري چين قديم در 2200 سال پيش از ميلاد مسيح، كاركنان سازمان‌هاي كشوري هر سه سال يكبار با گونه‌اي از امتحانات شفاهي مورد آزمايش قرار مي‌گرفتند. در قرن 19، ابتدا كشورهاي انگليس، فرانسه،آلمان و بعدها دولت آمريكا امتحانات استخدامي را براي انتخاب كاركنان دولت بكار بستند.

فرد نيس گالتون يكي از نخستين كساني است كه به مطالعه و اندازه‌گيري تفاوت‌هاي فردي پرداخت. جيمز نت لين‌كتل روانشناس خانواده آمريكايي نيز مانند گالتون به اندازه‌گيري تناوب‌هاي فردي علاقه زيادي داشت. كتل كه به شدت از نفوذ گالتون تاثير پذيرفته بود در سال 1890 اصطلاح «آزمون رواني» را بكار برد و اين اصطلاح را وارد فرهنگ روانسنجي كرد.

در جنگ جهاني اول، براي سنجش افرادي كه وارد ارتش آمريكا مي‌شدند، ضرورت آزمون هوش مردمي احساس شد. رابرت، رئيس مركز انجمن روانشناسي آمريكا در راس كميته‌اي متشكل از 40 روانشناس به تهيه چنين آزموني اقدام كرد. اين گروه پس از بررسي آزمون‌هاي مختلف، آزمون تدوين شده توسط آرتور اتيس را الگو قرار داد. اتيس در تدوين آزمون هوشي خود پرسش‌هاي چند گزينه‌اي را براي نخستين بار بكار بسته بود. بدينسان آزمون ارتشي آلفا و بتا ساخته شد.

علاوه بر آزمون‌هاي هوش، آزمون‌هاي شخصيت نيز در جنگ جهاني اول مورد توجه قرار گرفت.

ابتدا اميل كراپلين روانپزشك آلماني در آزمون تداعي آزاد انديشه‌ها را در مورد بيماران رواني بكار برد و بعد از آن كارلا يونگ روش «تداعي آزاد كلمات» را براي تشخيص عقده‌هاي رواني بيماران بكار بست.

در جنگ جهانی اول، ارتش آمریکا برای تشخیص افراد نظامی مستعد به روان رنجوری به یک آزمون شخصیت نیاز پیدا کرد. رابرت ود ورثRobert wod worth  در این رابطه به تهیه برگه اطلاعات فردی همت گماشت. با این پرسشنامه، نشانه‌های روان رنجوری در مورد کسانی که به پرسشهای آن پاسخ می‌دادند مورد سنجش قرار می‌گرفت.آزمونهای روانی نه تنها در ارتش و مدارس مورد استفاده قرار گرفت بلکه در تجارت نیز به عنوان ابزارهایی برای درجه بندی میزان کارآیی کارکنان بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری بکار بسته شد. والتر دین اسکات یکی از شاگردان دورث آزمونهایی برای گزینش کارکنان موسسات صنعتی و تجاری تدوین کرد و بدین ترتیب کاربرد آزمونهای روانی به گونه‌ای گسترده در تمامی سازمانهای دولتی و غیر دولتی برای استخدام و گزینش وارزیابی روانی کارکنان رواج یافت.

امروزه آزمونهای روانی به عنوان ابزارهای مهمی برای سنجش هوش، استعدادهای خاص، پیشرفت تحصیلی،بررسی صفات و خصایص شخصیت و همچنین اختلال‌‌ها و ناهنجاریهای روانی و شخصیتی در مدارس، موسسات صنعتی و تجاری و ادارات دولتی، دانشگاهها و مراکز درمانی همراه با سایر روشهای شناخت رفتار افراد بکار بسته می‌شوند.

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت