روانشناسی

ترس از موفقیت

ترس از موفقیت 

ترس از موفقیت رابطۀ نزدیکی با ترس از شکست دارد. ممکن است به نظر برسد این دو چالش، قطب های کاملاً متضادی هستند ولی شباهت آن ها بیش تر از آن چیزی است که فکر می کنیم! در این دو، باوری مشترک وجود دارد: این که نمی توانید از عهدۀ عواقب کار برآیید. جهت پیشگیری از مشکلات ترس از موفقیت در جلسات مشاوره روانشناسی ما شرکت نمایید..

ترس از شکست، نگرانی مربوط به عواقب نرسیدن به هدف را بالا می برد و ترس ازموفقیت، نگرانی مربوط به عواقب موفق شدن در هدف را افزایش می دهد. در هر دو حالت، در توانایی شما در این که از عهدۀ نتایج برآیید شک می کنید.

با استفاده از همان مثالی که در مورد کاهش وزن ذکر کردیم می توان گفت ترس از موفقیت باعث می شودشما از این بابت نگران شوید که اگر وزن خود را کاهش دهید، خانواده و دوستان رفتار متفاوتی با شما خواهند داشت. شاید از خود بپرسید اگر نتوانید از غذاهای دلخواه خود لذت ببرید، چطور از مهمانی ها لذت خواهید برد بالاخره یک آدم ( استخوانی ) نمی تواند زیاد هله هوله بخورد! شاید نگران این باشید که هزینۀ خرید لباس های تازه چقدر می شود یا هر ترس دیگری که به نتیجۀ هدف مربوط باشد.

بار دیگر، با این فرضیه پیش می روید که نمی توانید از عهدۀ چنین احتمالاتی برآیید یا اگر چنین احتمالاتی روی دهند، ( بد ) می شود.

 

راه علاج

اگر از قبل به راهبردهای مقابله مجهز باشید، غلبه بر این ترس، ساده است. ابتدا فهرستی از ترس های خود را، به اتفاق کارهایی که قادر به انجامشان هستید تهیه کنید تا در صورت وقوع با آن ها مقابله کنید.

 

ترس: وقتی لاغر و جذاب هستم نمی دانم چطور با مردان برخورد کنم.

راهبرد: برخوردم فرقی نخواهد کرد، ولی روی اعتماد به نفسم بیش تر کار می کنم تا با پیشنهادهای ناخواسته مقابله کنم.

ترس: در حال حاضر توانایی مالی خرید لباس های جدید را ندارم،شاید بهتر باشد این هدف را تا بهار به تعویق بیندازم.

راهبرد: لااقل تا چند ماه به سایزهای کوچک تر نیاز ندارم. هراز گاهی می توانم پولی را که صرف خرید هله هوله می کردم، کنار بگذارم هزینه های دیگر را کم کنم و حتا از امانت فروشی ها یا فروشگاه های لباس های دست دوم خرید کنم.

ترس های شما هر چه باشند پرداختن به آن ها متقاعدتان می کند که می توانید از عهدۀ نتیجه برآیید. علاوه بر این، چیزهایی که از آن ها می ترسید غالباً روی نمی دهند! آماده شدن برای احتمالات ضرری ندارد، ولی همیشه به خودتان یادآوری کنید که ترس های شما احتمالاً تا حد زیادی بی پایه اند.

بر گرفته از کتاب چالش های هدف گذاری

کاری از مرکز مشاوره گروه همراه واقع در سعادت آباد که آماده ارائه مشاوره جهت جلوگیری از ترس به شما عزیزان می باشد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت