سبک زندگی و موفقیت

تشخیص همسرویا نامزد دارای اختلال شخصیتی در ازدواج بخش دوم

تشخیص همسر و یا نامزد دارای اختلال شخصیتی در ازدواج

بخش دوم

 

 بیماری شخصیتی چیست و چرا به بررسی چگونگی جذب شما به افراد مبتلا به این اختلالات می پردازیم؟

یک درصد معینی از مردم هر کشور یا جامعه ای علائم اختلال های شخصیتی را دارا هستند.بر خلاف دیگر اختلالات روانی (افسردگی،ترس مرضی،اسکیزوفرنیا و ..)اختلالات شخصیتی در اوایل زندگی شروع می شود و به همین جهت با شخصیت اساسی فرد درهم تنیده است، لذا تغییر آن بسیار دشوار است.برعکس بسیاری از مشکلات روانی دیگر، اختلال های شخصیتی ، تاریخ شروع معین، علت مشخص و راه حل روشنی ندارند. آنها فراگیر و در بسیاری ازموارد پایدار هستند.

تفاوت فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی با بقیه ی مردم چیست؟ برای مثال بسیاری از ما درجه ای از احتیاط و محافظت از خود را در رابطه در نظر می گیریم.اما برخی در بالاترین حد قرار داریم .در حالی که فکر می کنیم اشتباه نکرده ایم، به همسر و یا نامزدمان تهمت میزنیم که با کسی رابطه دارد یا صادق نیست، هر چند شواهدی بر این ادعا وجود ندارد.این شخص می تواند بیماری شخصیتی پارانوئید داشته باشد “کسی که در همه روابط، مظنون است و در نتیجه از لحاظ اجتماعی و حرفه ای رنج می برد.

به طور خلاصه افراد دارای اختلال شخصیت با الگوهای ثابتی از تفکر و تجربه در مورد جهان و روابط عشقی روبه رو هستند که در همه ی زمان ها و موقعیت ها وجود دارد و با عملکرد بدشان مرتبط است.

اشکال کلیدی ناهنجاری شخصیتی

برای اینکه اختلال شخصیت را بهتر بشناسید، برخی از اجزای اساسی شخصیت بیمار را فهرست می کنیم. بررسی ها در مورد مشکلات شخصیتی و کیفیت های ضروری هر بیماری شخصیتی شامل موارد زیر است:

 

روشی که فرد از طریق آن جهان را تجربه می کند تا احساساتش را کنترل کند و یا رفتاری از خود بروز دهد، پیچیده و دارای ریشه های عمیق می باشد و با تجارب و رفتار دیگران متفاوت است.

این الگوی تجربه و رفتار غیر عادی، در روش تفکر فرد، بروز عواطف، ارتباط درون شخصی و کنترل احساسات به وضوح دیده می شود.

این الگوی شخصیتی، غیر قابل انعطاف و سخت است.شما آن را در رنج گسترده ای از موقعیت های اجتماعی و شخصی مشاهده می کنید.بر خلاف بیشتر اشخاص، افراد دارای مشکل شخصیتی نمی توانند تغییر کنند یا رفتار و حالت هایشان را با موقعیت های مختلف سازگار نمایند.

این الگو های مزمن و با دوام، منجر به ناراحتی های شخصی زیادی (مثل اضطراب، افسردگی و عصبانیت) می شود یا نقصان ارتباط اجتماعی، موفقیت حرفه ای یا حیطه های دیگر مهم عملکرد را موجب می شود

الگو های شخصیتی، با ثبات و با دوام است. شروع آن حداقل به دوره ی نوجوانی یا بلوغ یا اوایل بزرگسالی برمی گردد.

هرچند الگو های شخصیت بیمار ممکن است برای افراد در سنین بالا خیلی آشکار و مشکل ساز نباشد، اما اغلب در تمام زندگی رخ می دهد.

این افراد الگو های شخصیت ناسازگار خود را حفظ می کنند، از این لحاظ که سبک زندگی شخص اغلب استرس ها ، کشمکش ها و عملکرد های بد را ایجاد می کند.او سپس واکنش های ناسازگاری را به خاطر این عوامل استرس زا نشان می دهد.

الگو های با دوام نتیجه ی یک بیماری روانی نیست ،بلکه بیان واحدی از شخصیت است .

تجربیات و رفتارهایی که یک بیماری شخصیتی را تعریف می کند، به طور متناقضی به وسیله ی شخص به عنوان امری عادی و طبیعی برای هویتش معرفی می شود.

الگو های رفتاری نسبت به تغییر بسیار مقاوم است و انگیزه های کمی برای دنبال کردن تغییرات در فرد وجود دارد.

 

9 دلیلی که جذب این افراد می شویم

قبل از هر بررسی دقیق هر بیماری شخصیتی از شما می خواهیم که صادقانه مشخصه هایی که شما را جذب یک عشق جدید و یا شاید رنجیره ای از افراد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی کرده، بشمارید.ما شما را تشویق می کنیم که دینانیک رابطه ای را در نظر بگیرید که شما را تحریک و وسوسه کرد تا حدی که بارها و بارها به چنین رابطه هایی کشیده شوید .برای مثال این سوال های دشوار را در نظر بگیرید :

آیا شما به شدت مجذوب جنبه ای از ظاهر یا رفتار شریک بالقوه یتان شدید تا حدی که آن همه پرچم قرمز بزرگ را ندیدید؟

آیا طرف بیمار شما یک یا چند ویژگی یا خصلت مشترک با یکی از والدین شما یا دیگر اعضای خانواده یتان داشت؟

آیا این فرد برخی از مشخصاتی را داشت که حسرت داشتنش را در وجود خودتان می خوردید؟

آیا نجات یا مراقبت از چنین فردی به گونه ای به شما محول شده است ؟

آیا از اینکه صحنه را ترک کنید، احساس گناه شدید می کنید؟ حتی اگر بدانید که باید این کار را بکنید؟

آیا ” نیاز شما به مورد نیاز بودن ” انقدر قویست که قادر نیستید به فردی که عملکرد ضعیفی دارد پشت کنید؟

آیا دیگر محوری، صلابت ، خطرپذیری ، زبان چرب و نرم او در وهله ی اول، شما را جذب کرد، بدون اینکه دیگر المان های رفتاری او را در نظر بگیرید؟

آیا عزت نفس شما آنقدر شکننده است که به سختی می توانید به فردی که قوی تر یا برتر از شماست نه بگویید؟

آیا شما فقط به این علت به چنین رابطه ی سستی تن در می دهید یا در آن می مانید که فکر می کنید بهتر از تنهایست؟

روشن است که پاسخ به چنین پرسش هایی آسان نیست . هر کدام از اینها دقیقأ آسیب پذیری و رفتار های متناقض ما را هدف قرار می دهد. با وجود این، هر یک از این سوال ها به ما کمک می کند تا الگو های رفتاری را با همسری که درست انتخاب نشده بهتر تجزیه و تحلیل کنیم.خودآزمایی چشم شما را باز می کند تا بفهمید چه چیزی در شما ، گذشته یتان و حتی در روابط سابق تان وجود دارد که باعث می شود هم چنان به دنبال افرادی با نا هنجاری های شخصیتی باشید.اگر ایده ی کشف نقش شما در انتخاب همسر ناهنجار، دردناک یا تنش زاست، این امر قابل درک است و ما تلاش می کنیم خاطرات دردناکی که بسیاری از آن ها مربوط به اوایل زندگیست و بقیه مختص روابط عشقی نا امید کننده است، دوباره زنده نکنیم. اما بیایید رک و راست باشیم، اگر شما نپذیرید که نیازها، آرزوها، رفتارها و تجارب بدتان همچنان در روابط جاری تان اثر می گذارد، محکوم به تکرار اشتباهات ارتباطی مشابه هستید.راهکار های موثر در بخش های بعد به شما توضیح داده خواهد شد.

برگرفته از کتاب عشق ویرانگر تشخیص

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت