روانشناسی

تشخیص همسر یا نامزد دارای اختلال شخصیتی در ازدواج

تشخیص همسر یا نامزد دارای اختلال شخصیتی در ازدواج

بخش سوم 

اکنون که با هوشیاری، الگوی جذب شدن تان را به فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی، در نظر گرفته اید ، زمان آن فرارسیده که به دقت به انواع بیماری های شخصیتی نگاه کنید.در بخش های پیشرو بررسی می کنیم چگونه روابط به هم می خورد و چرا هر بیماری شخصیتی می تواند منجر به یک رابطه ی عشقی شود که با بحران، فاصله و عملکرد بد همراه است.

نامزد شکاک < شخصیت پارانوئید >

– او گمان می کند که شما به او صدمه می زنید، از او سوء استفاده می کنید یا تا حدی فریبش می دهید.

– به نظر می رسد به طور دائم به این موضوع فکر می کند که آیا شما به او وفادار هستید یا خیر؟

– او در این که به شما اعتماد کند تردید دارد و از این می ترسد که مبادا اطلاعاتی را که درباره اش دارید، علیه خودش استفاده کنید.

– او حرف های شما را حتی اگر در تحسین و تمجیدش باشد، به گونه ای منفی و تهدید کننده تعبیر و تفسیر می کند.

هنگامی که او احساس می کند از سوی فردی مورد تحقیر، توهین یا بی اعتنایی واقع شده ( که غالبـاً نیز چنین احساسی دارد )، به احتمال زیاد کینه ی فرد را برای همیشه به دل می گیرد.

-او مرتب احساس می کند که مورد حمله واقع شده و به سرعت با خشم و پرخاشگری به مقابله برمیخیزد.

-به نظر می رسد او همیشه نسبت به وفاداری شما مشکوک است و همواره احتمال می دهد که به او خیانت می کنید و در این رابطه از شما بازجویی می کند.

به طور کلی افراد بسیار شکاک که در اصطلاح روانشناسی به آنها پارانوئید گفته می شود، افراد خطرناکی هستند و می توانند به افراد پیرامون خود از نظر فیزیکی و یا روانی آسیب وارد کنند.بیشتر ما با این نظر موافقیم که احتیاط و محافظه کاری در زندگی تا حدودی لازم است. به طور کلی انسان های ساده به راحتی فریب می خورند و مورد استثمار قرار می گیرند. لازمه ی رشد سالم این است که در وجودمان حالت تدافعی و محافظت ایجاد کنیم، به گونه ای که در زندگی و رابطه قربانی نشویم. اما زمانی که یک همسر یا نامزد دائماً به ما شک دارد و با ظن و گمان های نا به جا ما را آشفته می کند، احتمالاً از بیماری شخصیتی پارانویا رنج می برد.این سندرم شخصیتی، چیزی است که از حد سالم احتیاط های درون شخصی و دقت محافظه کارانه بالاتر می رود. بر زندگی یک فرد پارانوئیک، ترس و بی اعتمادی تسلط دارد. فرد مبتلا به پارانویا نمی تواند به دیگران اعتماد کند. هر کسی در نظر او بد خواه است و قصد آسیب رساندن دارد. بنابراین اصل زندگی فدر پارانوئیک این است:به هیچکس اعتماد نکن!

ازآنجایی که ظرفیت آن ها برای اعتماد از بین رفته، دائماً موضع می گیرند و در مقابل جریان بی پایانی از حملات محسوس محیط ، بسیج می شوند. آنها به سادگی چنین فرض می کنند که دیگران می خواهند از آنها سوء استفاده کنند و به آنها آسیب برسانند.دنیا خطرناک است!هیچ کس حتی شما در جهان پارانوئیکی امنیت ندارد

یک نامزد پارانوئید شوخی های بی قصد و غرض را بد تعبیر می کند و تعارف های صادقانه را به عنوان حمله و سوء رفتار تلقی می کند.آنها نسبت به افرادی که سعی می کنند در موردشان اطلاعات به دست آورند بی علاقه هستند و احساس سرد و ناخوشایندی دارند.نظرهای بی قید و غرض، دشمنی بزرگی را از طرف آنها بر می انگیزد و شخص پارانوئیک سریعاً واکنش توام با عصبانیت نشان می دهد. عدم اطمینان آنها باعث می شود که در برابر نفوذ و کنترل بیرونی، شدیداً مقاومت نشان دهند.هیچ کس حتی یک معشوقه یا همسر قابل اعتماد نیست.افراد پارانوئید نیشخند زدن را اصلاً تحمل نمی کنند.انتظار می رود که پارانوئید در مقابل هر اشتباهی عصبانی شود، به گونه ای که عصبانیتش در مورد چیزی که به نظر شما بسیار کوچک است، تشدید می شود و در طول ساعت ها و روزهای آینده به طور غیر منطقی بیشتر و بیشتر خواهد شد.آنها به جای در نظر گرفتن سهمشان در مشکلات ، گناه اشتباهات خود را هم به گردن دیگران می اندازند .متاسفانه پارانوئیدها ظرفیت کمی برای صمیمیت پایدار، افشای خود و یا اعتماد دارند.به خاطر داشته باشید که پارانوئید زمانی که احساس کند آسیب پذیر استیا مورد تمسخر واقع شده، شروع به تهدید می کند.منبع این دشمنی معمولاً ترس است.افراد پارانوئید علی رغم همه لاف زنی ها و اعتقاد به خاص بودنشان، هز این که مبادا بی ارزش باشند نگرانند و بنابراین شدیداً مستعد طرد و تحقییر شدن هستند.در برخی موارد عشاق پارانوئیدی کاملاً خشن و خطرناک می شوند و به خاطر احساس طرد شدن، کینه جویانه به دنبال انتقام هستند.

در نهایت اینکه مراقب شریک های عشقی شکاک باشید .این افراد مستعد تخریب شما هستنددر مورد هر گونه علائم بی اعتمادی، تهمت و مو شکافی در مورد قصد و انگیزه ی این کار هوشیار باشید. زمانی که روشن شد همسر بالقوه یا جدید، پارانوئید است به گذشته و آنچه از دست داده و یا می دهید، فکر نکنید و سریعاً بیرون بیایید.

 برگرفته شده از کتاب عشق ویرانگر

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت