روانشناسی

تصویر شما از خودتان چیست

تصیور شما از خودتان

باورهای مرکزی شما مفاهیمی هستند که بر اساس آن ها زندگی می کنید. آن ها تصویری از خودتان ارائه می دهند،تصویری از نقاط ضعف و قوت ، توانایی ها ، ارزشمندی و ارتباطتان با دنیای خارج.

 باورهای مرکزیتان در حقیقت هویت شما و تعیین کننده بعد عاطفی زندگی تان و چگونگی احساس شما نسبت به خودتان می باشند.آن ها همه چیز زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهند، از انتخاب همسر تا لذت بردن از یک دوش گرفتن طولانی و گرم.آن ها هستند که حد و حدود چیزهایی که شما می توانید در زندگی به دست آورید را معیین می کنند، آن ها هستند که تعیین می کنند چه کسی شایستگی دارد با شما دوست شود. آن ها هستند که انتظارات شما از زندگی را در قالب تغذیه، رضایت و سلامت عاطفی تعریف می کنند.

سایمون را در نظر بگیرید. او از بچگی خود را فردی پر عیب و نقص و بی ارزش می دانسته و برای جبران این وضعیت سخت تلاش می کند تا برای خودش ظاهری مقبول به وجود آورد. کت و شلوارهای دست دوز، جواهرات گران قیمت، صحبت کردن با صدای ملایم، احوالپرسی خوشایند، دست دادن محکم و لبخند گرم. ولی او بر این باور است که اگر کسی با او صمیمی شود می فهمد که در زیر این ظاهر آراسته فردی پوچ و ترسو وجود دارد. به دلیل این حس بی ارزشی که نسبت به خودش دارد، خود را یک آدم حیله گر احساس می کند.او تصمیم گرفته که با کسی صمیمی نشود. طبیعی است تنهایی و انزوای او ادامه پیدا خواهد کرد. او فکر می کند اگر کسی او را بشناسد، هرگز نمی تواند دوستش داشته باشد.

حالا کارمن را در نظر بگیرید. او خود را بی کفایت می داند: من هیچ کاری را به درستی انجام نمیدهم. به طور باورنکردنی  تصمیم های احمقانه ای می گیرم. حتی اگر در تصمیم گیری هم اشتباه نکنم، در انجام آن خراب کاری می کنم. به همین دلیل کارمن یک حالت انفعالی به خودش گرفته است. بی هدف پیش می رود و خودش را به دست حوادث می سپرد. او توجهات نامهربانانه و حتی بالهوسانه مردان را می پذیرد. در یک شغل کم درآمد و پرتنش مانده ، چرا که فکر می کند ” شاید جای بدتری پیدا کنم “. با مادربزرگ بداخلاقش زندگی می کند، چون هنوز نمی داند که آیا به تنهایی می تواند زندگی کند یا خیر .

تصویری که از خودتان دارید به روشنی پایه و اساس اکثر تصمیم گیری های شما در زندگی است،هدف های شما را تعیین میکند و زیربنای ترس های اصلی را تشکیل می دهد .وقتی تصویر شما از خودتان پر از عیب و نقص باشد، پیامی که به شما می دهد این است که لیاقت موفقیت را ندارید و در زندگی همیشه باید منتظررنج ،فقدان و آسیب باشید؛ ولی وقتی تصویری که از خودتان دارید جذاب و سرشار از قدرت و اطمینان باشد، دنیا در نظر شما خوشایند می شود.

برگرفته از کتاب زندانیان باور 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت