تفکر خلاقانه در برابر تفکر ماشینی

تفکرخلاقانه در برابرتفکر ماشینی

 

متفکران خلاق بر جهان حکومت می کنند! آن ها دائماً در جست و جوی راه های سریع تر، بهتر و آسان تربرای دست یابی به اهدافی هستند که برای دیگران اهمیت دارد. ان ها طبق قانون پیشرفت بی پایان و متوالی عمل می کنند. آن ها مسئول پیشرفت های بزرگ و اختراعات در تاریخ بشر هستند. آن ها می دانند برخی اوقات یک ایده ی خوب می تواند مسیر یک کسب و کار و یا زندگی یک شخص را تغییر دهد.

 

تفکر ماشینی

ازطرف دیگر تفکر ماشینی میل به انعطاف ناپذیری و سختی دارد. آن ها عقیده دارند که مرغ یک پا دارد.تفکر ماشینی بر مبنای ترس از شکست و از دست دادن پول و زمان است. این طرز تفکربر پایه ی ترس از انتقاد و رد صلاحیت در هنگام انجام کارهایی است که به سرانجام نمی رسند.

افراد ضعیف دنیا را سیاه و سفید می بینند. طرز تفکر آن ها انعطاف ناپذیر است و پاسخ همه چیز را بله یا خیر و یا بالا یا پایین می پندارند. آن ها فکر می کنند برای کاری که راه حل های متعددی دارد فقط یک راه وجود دارد. آن ها در مواجه با تغییرات و شرایط متلاطم دچار جنونی می شوند که انعطاف ناپذیری رفتار و گرایش ها نام دارد. آن ها قربانیان بیماری هموستازی هستند و تنها برای ثبات و پایداری تلاش می کنند. آن ها در منطقه ی آسایش گیر کرده اند و از چیزهای جدید و متفاوت حتی اگر باعث بهبود شرایطشان شود وحشت دارند؛ اما شما این گونه نیستید.

 

شما یک نابغه ی بالقوه هستید

شما آن قدر خلاق هستید که اگر صد بار دیگر به دنیا بیایید می توانید از خلاقیتتان استفاده کنید. هر چه بیشتر از توان و خلاقیتتان استفاده کنید بیشتر خلاق می شوید. در واقع هر بار که به چیز جدیدی میرسید خلاق تر از قبل می شوید. می گویند کودکان نابغه متولد می شوند و این بدان معناست که نبوغ در سراسر زندگی جریان دارد.

خلاقیت بهترین نشانگر یا پیش بینی کننده ی موفقیت در زندگی وکار شماست. هر چه بیشتر خلاق باشید ایده های بهتری برای بهبود زندگی، کار و هر چیزی که اطرافتان است به ذهنتان می آید. یک ایده ی خوب می تواند به تنهایی مسیر زندگی تان را تغییر دهد. چگونه خلاقیت را کشف کنیم؟ افراد خلاق کنجکاو هستند. آن ها سو الات زیادی می پرسند و هیچ وقت قانع نمی شوند. در حقیقت هر چقدر سؤالات بیشتری درباره ی چیزهایی که در اطرافتان وجود دارد بپرسید و با پاسخ های ظاهری قانع نشوید، خلاق تر می شوید.

 

نوابغ سراسر ادوار

درخصوص عوامل نبوغ در سراسرادوار مطالعات زیادی وجود دارد، اولین کشف این بود که هوشمندی به آی کیو یا تحصیلات دانشگاهی ارتباطی ندارد. بسیاری از افرادی که نابغه نامیده می شوند دارای هوش متوسط و یا حتی پایین تر از متوسط هستند. نوابغ به جای نگرش سطحی به دنبال رویکردی عمیق هستند.

به نظر می رسد نوابغ سه خصوصیت را در طول زمان پرورش می دهند.  

ذهنتان را باز نگه دارید

اول اینکه افراد باهوش به هر مسئله یا موقعیت، مانند کودک خردسالی که گرایش به شناسایی و اکتشاف دنیای اطراف خود دارد، با ذهن باز نزدیک می شوند. هر چه ذهنتان را بیشتر باز کنید در زندگی تان به موقعیت های جدید و متفاوتی نزدیک می شوید و بینش و ایده های جدیدی برای عبور از منطقه ی آسایش به دست می آورید و این امر شما را قادر می سازد که خارج از حدومرز فکر کنید. آن ها دائماً سؤال می کنند چرا و چرا نه؟ و چه می شود اگر؟

مسئله ی دوم این است که نوابغ با دقت تمام جوانب مختلف مسائل را در نظر می گیرند و به سرعت نتیجه گیری نمی کنند و به جای فکر کردن به نتیجه، در حال جمع آوری بیشتر داده ها هستند. آن ها نتایج تجربی خود را در هر مر حله ای آزمایش و تاًیید می کنند. آن ها از نتیجه گیری عجولانه اجتناب می کنند و همیشه پذیرای احتمالاتی هستند که ممکن است اشتباه بوده و یا ایده ای خوبی نباشند.

راه حل برتر

ازآلبرت انیشتن سؤال شد: اگر یک وضعیت اضطرابی یایک فاجعه پیش بیایید که در عرض60دقیقه کره زمین را نابود کند و در آن لحظه از شما راه حل اجتناب از این بحران را بپرسند چه پاسخی خواهید داد؟

انیشتن پاسخ داد: من 59 دقیقه ی اول را صرف جمع آوری اطلاعات کرده و سپس در دقیقه آخر مشکل را به بهترین راه ممکن حل می کنم.

 در بازار کسب و کار امروز، به ویژه در خصوص توسعه محصولات جدید، باید بیشتر وقتتان را صرف مشتریان نمایید تا مطمئن شوید ایده ی جدید محصول و یا سرویستان دقیقاً چیزی باشد که مشتری خواهان آن است، به آن نیاز دارد و برایش پول می پردازد. با این روش شما در بازار رقابتی ومتغیرفغلی، موفق خواهید شد.

بر گرفته از کتاب فراتر از هوشمندی

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت