روانشناسی

حافظه

حافظه چیست؟

حافظه عبارت است از نتیجه گیری از آنچه که در گذشته تجربه کرده ایم و تبدیل آن به خرد و دانایی.

می توانید انواع کتاب های آکادمیک سنگین را در مورد ماهیت حافظه مطالعه کنید اینکه چگونه آن رزا تقویت کنید یا با از دست دادن آن چه اتفاقی می افتد.با این حال اگر نتوانیم آن دو مضمون معمولی درباره ی اینکه حافظه چیست را یکپارچه و سر هم کنیم، وقتی این کارکرد مهم مغز از دست مان خارج می شود نمی توانیم کار مفیدی انجام دهیم.

قبل از اینکه درباره ی نگران بودن در مورد از دست دادن حافظه صحبت کنیم، چه اکنون یا در آینده،درک این موضوع اهمیت دارد که چگونه روال زندگی روی مدارهای حافظه در مغز و بدنمان ثبت می شود.

اینکه حافظه ی ما چگونه کار می کند و برهه های مختلف زندگی ما را به هم وصل می کند،من فیلم”آلیس در آنسوی آینه” را دیدم که در آنه “آلیس”سعی می کند گذشته،حال و آینده را به هم وصل کند.اما “مادهاتر”که اصطلاحا گمان نمی رود چنین خردی داشته باشد با افتخار می گوید:”سعی نکن گذشته و آینده را به هم وصل کنی این کار حال را عصبانی می کند.”

امیدوارم این نقل قول را درست به یاد بیاورم!در حقیقت نکته اینجاست اختلال حافظه پدیده ی بسیار عجیبی است حال این شاید بخاطر تمایل مغز ما به سمت افسردگی،اضطراب،آشفتگی،اختلال یادگیری مثل بیش فعالی،خوانش پریشی،اختلال نیمکره ی راست باشد یا چیز دیگر.

چه در طول زندگی دچار وقایع غم انگیز شده باشید یا مشکلات روحی و فیزیکی در گذشته یا حال داشته باشید همه ی اینها باعث می شود مدارهای حافظه دچار اختلال شوند.

بنیان حافظه در مغز بستگی دارد به نحوه ی شفای ذهن تان از تاثیرات گذشته برای خلق یکپارچگی در زمان حال.شاید این درست باشد:تلاش بیولوژیکی یا روانشناسانه برای تغییر حافظه در گذشته اینگونه مجبور نخواهید بود برای آینده نگران باشید(کلید تغییر آینده در اصلاح گذشته است).

اکنون که در مورد حافظه و همه ی اختلالات آن یادگرفتیم شما دیگر نباید نگران از دست دادن آن و ابتلای به بیماری آلزایمر در آینده باشید.بله کار روی مغز و بدن فرد برای به حداکثر رساندن سلامتی او در حال و آینده موثر است(حال با دارو،مکمل های غذایی،گیاهان دارویی،رفتار درمانی شناختی،جملات تاکیدی و غیره).اما قدرتمندترین دارو که مغز شما را در حال و آینده مصون از زوال عقل و جنون نگه می دارد یادگیری،تغییر و کسب خرد بطور روزانه است که باید بطور فردی و در کنار هرکس دیگری که در زندگی شماست مشغول آن باشید.

زندگی کردن با یک ذهن تیز و دقیق در سراسر عمر امکان پذیر است.ما محکوم به زوال عقل نیستیم…

یادم می آید وقتی 12 سال داشتم می شنیدیم که این شخص دچار گرفتگی سرخرگ شده یا آن فرد دچار زوال عقل یا کهولت است.

در آن برهه از زمان به نظر می رسید که از دست رفتن ذهن فرد نتیجه ی غیرقابل اجتناب پیری و کهولت است.اکنون به شما می گویم که اینطور نیست.در قرن 21 می بینیم که بسیاری از بخش های حافظه ی ما با بالاتر رفتن سن تیزتر از زمانی می شود که جوان نر بودیم..

بله اکنون در می یابید که حافظه ی شما با بالاتر رفتن سن بطور متفاوتی کار می کند باید اینگونه باشد.وقتی سن شما بالاتر می رود تجربه ی بیشتری در همه ی شبکه های مغز خود ذخیره دارید و احتمالا زمان بیشتری می برد تا با این نام یا داژه یا آن کلمه کنار بیایید.آیا به این دلیل است که ذهن شما باید در میان همه ی آن خردی که در بایگانی ذهن ذخیره شده است جستجو کند؟

در میان این کوه دانشی که کسب کرده اید جای تعجبی ندارد که با بالا رفتن سن،ذهن آهسته تر عمل کند زیرا دادهای قبلی بسیار و نتیجه گیری از بین آنها زمانبرمی باشد.درک کنید که شما ذهن یک فرد 20ساله را ندارید،ذهن نوجوانی که وقتی نوبت به یافتن یک نام،تاریخ یا اتفاق می رسد،به اندازه ی ده ها سال اطلاعات کمتری را نسبت به شما در بایگانی ذخیره دارد.با خود مهربان باشید.درک کنید بایگانی حافظه ی ذهن شما بسیار حجیم تر از آتنهاست.برای نحوه ی بلوغ ابزار حافظه در دوران سالخوردگی مغز کمی احترام قائل شوید.می خواهیم به شما کمک کنیم حافظه ی خود را دوست داشته باشید و قدر آن را بدانید در هر سنی که هستید و هر اتفاقی که برایتان افتاده است.

برگرفته از کتاب شفای ذهن

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت