روانشناسی

راه های کنترل استرس

راه های کنترل استرس

بیشتر افراد در زمانهایی که نمی توانند با استفاده از منابع فردی و جمعی که در اختیارشان است به آنچه از آنها خواسته شده است پاسخ دهند دچار استرس می شوند.استرس تنها در زمانی که دچار حوادث غم انگیز شویم بروز نمی کند گاهی در  حوادث خوشایند مانند ازدواج نیز ممکن است دچار آن شویم .

استرس اگر بر طبق تحقیقی عدد آن از 300 بیشتر شود در یک سال (یعنی اگر برای هر حادثه نمره ای در نظر بگیریم و مجموعه ی آنها را در یکسال برای یک فرد جمع کنیم)امکان دارد فرددچار آسیب روانی گردد.مثلا مرد غزیزان عدد 100 را به خود اختصاص می دهد اگر در طول یکسال 3 نفر را از دست دهد ممکن است دچار آسیب روانی گردد.در ایران مرگ فرزندان نمره 100 را به خود اختصاص و مرگ همسر نمره پایین تری را به خود اختصاص می دهد.

استرس را می توان ترس عاقلانه دانست مثلا برای درس خواندن شب امتحان مناسب و یا گاهی ما را از انجام برخی کارها دور می سازد.در زمان های استرس زا سیستم سمپاتیک یا همان سیستم جنگ و گریز با بالا بردن فشارخون و تپش قلب انرژی بدن را بالا می برد تا بدن را برای تحمل شرایط محیطی پراسترس آماده سازد .اما با تداوم استرس قطعا بدن دچار آسیب می گردد.پس فرد باید برای تامین سلامت جسم و روان خود استرس را کنترل کند.

شناخت منابع استرس زا

منابع استرس زا خود را بشناسید مثلا اگر فردی در شب امتحان با حجم مطالب نخوانده درسی  دچار استرس می شود باید در طول سال یا ترم برنامه ریزی کرده و مطالب در بازه زمانی که دارد مطالعه کند.

در واقع مدیریت زمان و برنامه ریزی  یکی از راهکار های موثر در کنترل استرس است. در واقع اگر با برنامه ریزی کار کنیم استرس های روز مره  بیشتر از بین خواهد رفت.

-اعتماد به نفس و پذیرفتن نقاط ضعف (خوذ آگاهی) یکی از راه های کنترل و مدیریت استرس است. توانایی های خود را بشناسیم و دنبال کار هایی برویم که در آن موفق گردیم و بدانیم در چه کارهایی ضعیف هستیم و به نقاط ضعف خود آگاه باشیم و بدانیم افراد زیادی ممکن است در آن زمینه مشکل داشته باشند.

– استراحت و خواب کافی

راهی دیگر برای کنترل استرس تفریح سالم است و  در کنار آن استراحت و خواب کافی می تواند استرس را کاهش دهد

– تمرکز حواس

راه های تمرکز حواس نماز و یوگا است که تمرکز حواس به مدیریت استرس کمک می کند.

در واقع با تمرین خواندن نماز و انجام حرکات یوگا می توان تمرکز را بالا برد که با افزایش تمرکز حواس استرس کاهش می یابد.

– کمک گرفتن از متخصصین مشاوره افسردگی

گاهی شدت استرس به قدری زیاد است که نمی توانیم آن را کنترل کنیم. در این زمان مراجعه به رواشناس میتواند کمک در کاهش استرس داشته باشد و با تکنیک های ریلکسیشن استرس را کنترل و کمک به افزایش آرامش نمایند.

زهره علی پور

کارشناس ارشد مشاوره

 مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت