روانشناسی

زبان بدن چیست

در اغلب منابع و کتاب ها دیده ام که زبان بده را در مجموعه ای از ژست ها،حالات و حرکات خلاصه کرده اند و گاه کلام را نیز بخشی از آن آورده اند که صد البته صحیح نیست. اگرچه در منابع مورد اشاره گاه در توصیف “کلام”مشخص شده که منظور نگارنده “بیان” بوده است لیکن در جاهایی دیگر علائم بیانی را نیز به کل نادیده گرفته اند و از زبان بدن به زبان غیرکلامی یاد کرده اند.

حقیقت امر این است که زبان بدن همه عناصر دیداری ،شنیداری(به جز واژه ها)،بویایی،چشایی و لمسی را در بر می گیرد و هر بدنی شامل همه این حس ها است.هریک از ما دارای پنج حس فیزیولوژیک هستیم که به آن ها حواس تجربی،طبیعی و به طور کلی حواس پنجگانه می گویند.هرکدام از ما دنیای پیرامون مان را توسط حواس پنجگانه تجربه کرده آن را درک می کنیم.کسی که یکی از این حواس را نداشته باشد-مثلا از حس بینایی محروم بوده باشد-در آن صورت او خواهد توانست با سایر حواس خود پیرامونش را درک کند.

پس زبان بدن شامل همه آت چیزهایی هست که از طریق حواس پنجگانه قابل دریافت اند(به جز واژه ها).به عبارتی دیگر در موضوع زبان بدن،نفر پیش روی شما به تعداد حواس نجربی اش این امکان را برایتان فراهم می کند که به برقراری ارتباط با وی و نیز تاثیرگذاری بر او بپردازید.شما هم در مواجهه با دیگری به ازای برخوداریتان از حواس تجربی این امکان را دارید مه او و محیط اطرافتان را مورد دریافت و درک قرار دهید.

لذا لازم است در بدو امر به این مهم دقت کنید که زبان بدن را چیزی فراتر از حالات و ژست ها بدانید و در یادگیری آن گستره توجه خود را به همه حواس پنجگانه معطوف دارید.

دایره کامل زبان بدن

زمانی که زبان بدن را صرفا منحصر در اشاره ها، حالات و حرکات بدن بدانیم،آنگاه دریافت آن نیز جز با چشم متصور نخواهیم بود. اما وقتی زبان بدن را به درستی درک کرده باشیم و به غیر از اشارات و حالات و حرکات،به نقش عناصر شنیداری و محیطی نیز پی برده باشیم در آن صورت است که در خواهیم یافت زبان بدن با همه بدن و با تمامی پنج حس تجربی ما دریافت می شود.ح.اس پنجگانه ما شامل بینایی،شنوایی،لامسه،بویایی و چشایی توامان دریافت کننده لحظه به لحظه پیام های ارسال شده از پیرامون هستند.

از همین روی بهتر است چند اصل مهم را بخاطر بسپاریم:

1-زبان بدن فقط با بدن ارائه نمی شود.

2-زبان بدن فقط با چشم و یا صرفا با چشم و گوش دریافت نمی شود.

3-زبان بدن با همه بدن(حواس پنجگانه)دریافت می شود.

4-دستکاری در محیط هم می تواند از ابزار زبان بدن باشد.

پس می توان چنین نتیجه گرفت که عناصر نشکیل دهنده زبان بدن شامل ارائه دهنده،دریافت کننده و محیط خواهند بود.یعنی ارائه دهنده می تواند حتی با تغییراتی که در شرایط محیطی ایجاد می کند بر دریافت های طرف مقابل تاثیر بگذارد.برای مثال تصور برای اولین بار وارد محل کار کسی می شوید.منشی به دلیل تاخیر مدیرش از شما عذرخواهی کرده و خواهش می کند در اتاق آقای مدیر برای دقایقی منتظر بمانید.بدن آنکه مدیر را دیده باشید پیام هایی از او دریافت می کنید.تابلوهای روی دیوار،آرایش داخلی اتاق،نوشته های احتمالی روی تخته دیواری،موسیقی خاصی که از دستگاه پخش به گوش می رسد،بوی عودی که در اتاق پیچیده و حتی دمنوشی که برایتان می آورند همه و همه برداشت هایی از مدیر مربوطه را در ذهن شما شکل می دهند.حتی تاخیر مدیر و کنترلی که از این طریق بر زمان شما اعمال می دارد از جمله ابزارهای او در ارائه پیام های مورد نظرش می باشد و البته فراموش نکنیم که از ابزارهای شما برای مطالعه نیز حساب می آیند.

لذا می توانیم عناصر تشکیل دهنده زبان بدن را در شکل کامل آن به دایره ای شبیه بدانیم که سه عنصر ارائه دهنده،دریافت کننده و محیط تشکیل می شود.

برگرفته از کتاب اصول و فنون زبان بدن

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت