زندگی با همسر وابسته

زندگی با همسر وابسته

 

افراد وابسته می توانند از لحاظ احساسی و ارتباطی آزار دهنده و خفه کننده باشند.سوال این است که آیا شما می توانید برای همیشه با چنین فردی زندگی کنید؟ مسئله ای که باید در نظر بگیرید این است: آیا همسرتان نسبت به ماهیت ارتباطی شما استرس دارد؟احتمالاً پیشگیری و تشخیص برای این گونه افراد ، به این خاطر است که آیا انگیزه ای برای تغییر بینشی نسبت به رفتارشان دارند؟

افرادی که چنین مشکلی دارند، نسبت به مشکلات شان بینش محدودی دارند و زمانی که کارها خوب پیش نمی رود، دیگران را سرزنش می کنند.همسر شما ممکن است مسئولیت کمی را برای عواقب رابطه بپذیرد.افراد مبتلا به بیماری شخصیتی در این مورد نگرانند که همسرشان آنها را نپذیرد و از طرد شدن می هراسند .زمانی که همسرتان متوجه می شود شما ناراحتید ، بدترین ترس او تایید می شود که شما نمی توانید به تضمین بی قید و شرط رابطه با او ادامه دهید، یا اینکه در فکر ترک او هستید.این ممکن است باعث شود که همسرتان دچار بحران شود، یا حتی تحریک می شود که وارد رابطه ی دیگری شود که نیاز های وابستگی اش را تأمین کند.اگر می خواهید به فرد وابسته متعهد باشید، استراتژی هایی را که برایتان مفید است ارائه می دهیم.

مانند همیشه خوشبین ، اما محتاط باشید

تغییر واقعی، زمان می برد و مستلزم تلاش است و تمرین و پشتکار زیادی نیاز دارد. یک ضرب المثل قدیمی که می گوید: ” پلنگ نمی تواند خال های پوستش را تغییر دهد ” مطمئناً اینجا صدق می کند. به هر حال شخص وابسته می تواند کمی آ نها را کمرنگ تر کند.براساس تجربه، مشاهده کرده ایم هنگامی که یکی از زوجین ، شخصیت وابسته دارد و برای درمان پیش مشاوره خانواده مراجعه می کند، دچار آشفتگی و اضطراب می شود. شخص وابسته به خاطر احساس از دست دادن رابطه، اضطراب دارد و از احساس ناامیدی و نیازمندی هم خسته شده است.احتمال اینکه این فرد، از لحاظ بالینی افسرده شود کم نیست.مسئله این است که استرس اغلب قبل از تغییرات می آید. به طور کلی وقتی کارها خوب پیش می رود، افزایش تغییرات به ندرت رخ می دهد.ممکن است فقط برای خوشایند شما به دنبال تغییر برود که رویکردهای مبنی بر تبعیت و تسلیم، برای تغییر به ندرت ثمر بخش است.

به همسرتان کمک کنید از موفقیت های کوچک لذت ببرد

او مدت زیادی برای شروع فعالیت ها و تصمیم گیری هایش به دیگران وابسته بوده است، پس کمکش کنید تا خودش تصمیم بگیرد. در دام وابستگی روزانه ی همسرتان نیفتید. در اینجا به گام های کودک فکر کنید.مجلات مربوط به خانواده، اغلب توصیه می کنند که خانواده ها به کودکان شان کمک کنند تا از طریق واگذاری حق انتخاب و اختیار به آنها ، قدرت تصمیم گیری پیدا کنند. این باعث ایجاد کارآمدی و عزت نفس می شود.اگر همسر شما نمی تواند تصمیم بگیرد کدام دامن را بپوشد، به او بگویید: تو هم رنگ قرمز و هم سبز را دوست داری، هرکدام را که می خواهی انتخاب کن!

ما همچنین یاد گرفته ایم رفتاری را به گونه ای مثبت در دیگران تقویت کنیم تا در آینده آن را تکرار کنند.در روابط، گاهی ندانسته رفتاری را در دیگران تقویت می کنیم که نمی خواهیم داشته باشند.این تقویت غیر عمدی است. زمانی که یک کودک کج خلقی می کند، به او اجازه می دهیم که مراحل جیغ و فریاد زدن را طی کند.کودک می آموزد فریاد زدن به او امکان می دهد چیزی را که می خواهد به دست آورد.به طور متناقضی تسلیم شدن در مقابل صدای بلند و آزار دهنده، احتمال اینکه کودک آن الگو را تکرار کند، زیاد می کند.اگر می خواهید جیغ زدن ادامه پیدا کند، با کمال میل آن را با کوتاه آمدن در مقابل خواسته ی کودک، تقویت کنید. اکنون به همسر وابسته فکر کنید.آیا زمانیکه او آشفته، ناراحت و سمج می شود، احساس گناه می کنید وتسلیم می شوید و پرستاری و تماسی که همسرتان می خواهد به او ارائه می دهید؟

حالا یک سوال مطرح است: اگر شما رفتار چسبندگی و سماجت را تقویت می کنید، چرا از ادامه یافتن آن متعجب هستید؟باستید و در مورد  نقش خود در رابطه فکر کنید.آیا برای تغییر این چرخه راهی وجود دارد؟می توانید برای تعیین حد و مرزهای بیشتر و تقویت قدرت تصمیم گیری همسرتان، رفتارهای غلط او را تعدیل کنید.

دنیای همسرتان را باز کنید.

در روابط وابسته، محافل اجتماعی نسبتاً محدود می شوند.شخص وابسته اغلب دوستان نزدیک و روابط کمی دارد که سطح صمیمیت و مراقبت مطلوب را تأمین می کند .نتایج بررسی ها نشان می دهد که هرچه محفل اجتماعی شخص و شبکه ی حمایتی اش بزرگتر باشد افراد، سالم تر و شادتر هستند.اگر همسر شما سیستم حمایتی وسیعی دارد، ممکن است احساس کند که نیازهایش در مکان های چندگانه بیشتر تأمین می شود و در نتیجه تقاضایش از شما کمتر شود.به همسرتان کمک کنید تا دوستان بیشتری پیدا کند و در برخی فعالیت های جدید برای وسیع تر کردن محیط اجتماعی اش درگیر شود.در انجام این کار متوجه می شوید که افراد جدیدی را ملاقات کرده و خروجی اجتماعی بیشتری ایجاد می کنید.

کسب شایستگی ها را تقویت کنید

از آنجایی که موضع اصلی همسر وابسته محافظت از خودش در مقابل احتمال رها شدن در آینده است، این همسر تمام عمرش را صرف اجتناب از کسب شایستگی های مناسب می کند.اینکه دیگران از فرد وابسته بالاجبار حمایت کنند،بدترین راه برای تضمین است .این مسئله خیلی عادی است که شخص وابسته هیچ گاه گواهینامه ی رانندگی نگیرد،زندگی مستقل نداشته باشد یا به تنهایی رزومه اش را برای مصاحبه شغلی پر نکند.

در یک رابطه ی طولانی مدت باید از هر فرصتی برای تقویت گام های کوچک به سمت شایستگی های بزرگسالی که برای شما مهم است استفاده کنید.به خاطر داشته باشید تقویت، همیشه بهتر از خجالت زده کردن، تحقیر یا تهدید به ترک است.اگر می توانید راه هایی را برای تشویق همسرتان به سمت استقلال پیدا کنید،در حالی که به او اجازه می دهید همزمان احساس امنیت و اعتماد نسبت به تعهدات شما داشته باشد.خاک حاصل خیز برای رشد است، حتی اگر گیاهانی که پرورش می دهید گاهی تمایلی به شکوفه دادن نداشته باشند.

برگرفته از کتاب عشق ویرانگر

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت