روانشناسی

سلامتی و موفقیت در کسب و کار

سلامتی و موفقیت در کسب و کار

 

بحث امروز من شامل دو بخش است. یکی، این است که ما به سلامت خود توجه کنیم و دیگری این که توجهی به بالانس بین زندگی و کار داشته باشیم.

خانم ( ایندرانویی ) مدیر عامل پپسی در جایی می گوید: ( اصلا بالانس بین کار و زندگی، امکان پذیر نیست. در واقع، با زبان بی زبانی می گوید شخصی که کار می کند دیگر زندگی ندارد. شاید این موضوع در مورد ایشان که مدیر عامل یک تشکیلات بزرگی مثل پپسی ست تا حدی مصداق داشته باشد و باید گفت که در مقیاس های بزرگ کاری ایجاد بالانس بین کار و زندگی خیلی سخت است. اما در مقیاس اکثر مردم که خیلی از مخاطبان این کتاب هم جزو آن هستند، وضعیت چگونه است؟ به نظرم در این مقیاس می شود بالانسی صحیح و کارآمد بین کار و زندگی به وجود آورد و یادمان باشد اگر چنین کاری نکنیم به سلامت مان لطمه وارد کرده ایم.

بعضی ها وقتی راجع به سلامت صحبت می شود، با خودشان فکر می کنند این مطالب مربوط به کسانی ست که چهل سال به بالا هستند و حتی وقتی عنوان مطالبی در مورد سلامتی را در رسانه ها می بینند، بی توجه می گذرند و نمی خوانند. اما دوستان گرامی زیر چهل سال، می خواهم به شما بگویم مسائل مربوط به سلامت به شما هم ارتباط پیدا می کند. چون اگر شما به مقوله سلامت تان توجه نکنید، در مقطعی در زندگی، ( اثر مرکب ) خود را نشان خواهد داد. به نظر می رسد اگر به سه نکته توجه کنیم، سلامت مان در حد قابل توجهی تضمین شده است.

اولین نکته، داشتن خواب درست است. همه مان می دانیم که اغلب ما خواب درستی نداریم و این هم شامل طول زمان خوابیدن می شود و هم به کیفیت خواب ربط پیدا می کند. در روزگار امروز برای اغلب ما این گونه است که زمان منظم خوابیدن مان به طور کامل به هم خورده است. شب ها تا ساعت های طولانی بیدار می مانیم و کم و بیش همه مبتلا به این موضوع هستیم. بر این اساس به مخاطبان این مقاله که اغلب شان در سنین زیر چهل سال هستند، پیشنهاد می کنم به موضوع سلامتی، که یکی از پارامترهایش بحث خواب است توجه کنند. خیلی از ورزشکارانی که به لیگ های خارجی می روند، فکر می کنند تنها تفاوت لیگ های ایرانی با خارجی از نظر تکنیکی و فنی ست. در حالی که فقط این تفاوت وجود ندارد و سیستم نظم حاکم بر تیم های این لیگ ها هم بسیار مهم است و در قالب آن، ساعت ویژه ی خواب و بیداری اهمیتی بسیار بالا دارد.

نکته ی دوم این است که همه ی ما باید یاد بگیریم که غذای خوبی بخوریم. چند وقت پیش مطلبی را از نویسنده ای می خواندم مبنی بر این که اگر شما ماشینی بسیار گران قیمت داشته باشید، آیا راضی می شوید هر روغن یا سوختی در آن بریزید؟ این نویسنده می گوید چطور راضی نمی شوید با ماشین گران قیمت و لوکس خود چنین رویه ای در پیش گرفته شود؛ ولی به بدن خودتان که در مرتبتی بسیار والاتر و غیر قابل مقایسه قرار دارد، چنین ظلمی را روا می دارید؟ باید به کیفیت غذایی که می خوریم خیلی توجه داشته باشیم و آن را به رویه ای مهم در زندگی مان تبدیل کنیم که فرمود: ( فلینظر الانسان الی طعامه ) ( پس انسان باید در غذای خود بنگرد )

نکته ی سوم، مقوله ی ورزش است. اگر شما به شدت در کسب و کاری مشغول هستید و آن را جلو می برید و دیگر به خواب و خوراک و ورزش خود توجه نمی کنید، باید بگویم یک جا شما بازنده ی این بازی خواهید بود. بدن ما تا حدی متواند این آسیب ها و کاستی ها را تحمل کند و از مقطعی به بعد، احتمالا مشکلی جدی در روند زندگی و سلامت ما به وجود می آید که تمام وقت و زندگی و انرژی فرد را می گیرد.

نمی خواهم بگویم کسی که به این سه مولفه توجه می کند به هیچ بیماری و مشکلی بر نمی خورد؛ ولی درصد مشکلاتش تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. یادمان باشد که تمام فعالیت های کسب و کاری در جای خود ارزشمند و مهم هستند؛ ولی ما علاوه بر این باید بتوانیم زندگی کنیم و از زندگی مان بهره برداری کنیم و لذت ببریم. همه چیز به کار ختم نمی شود. هر کدام از ما باید انسان هایی باشیم که تمام جنبه های زندگی را می بینیم و به شکل متوازن رشد می کنیم. وقتی سلامت شما تحت الشعاع قرار بگیرد، کم کم پی می برید که به آمال و اهداف و برنامه های تان نمی توانید برسید.

وقتی شما ساعت های متمادی درگیر کم خوابی باشید، خلاقیت تان کاهش پیدا می کند و تصمیم های غلط در اداره ی کسب و کارتان می گیرید. اجرای برنامه ی سلامتی تان را به زمان بعد از چهل سالگی موکول نکنید.

ضرب المثلی انگلیسی هست که می گوید: فردا هیچ وقت از راه نمی رسد. پس کارها را به فردا موکول نکنیم. این که می خواهم از فردا ورزش کنم یا از فردا کامل بخوابم و…. هیچ وقت نمی تواند ما را در این حوزه به آن چه لازم و اثر گذار است برساند. اگر از من بپرسید در میان ویژگی های یک انسان موفقف یک ویژگی مهم را بگو؛ به این اشاره می کنم که فرد موفق از امروز کارهایش را شروع می کند و همه ی کارهای خود را به فردا و شنبه و اول ماه و اول سال موکول نمی کند. یادتان باشد اهمیت این موضوع به خصوص در حوزه ی سلامتی، دوچندان است و می تواند در پیشبرد مهم ترین اهداف زندگی مان اثر بگذارد.

 

بر گرفته از کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت