روانشناسی

عادتها

عــــــادتــــــها

 

همه ما مجموعه عادات مشخصی داریم که حالات ، احساس و زندگی ما را هدایت می کنند، چه ما از این امر باخبر باشیم چه نه . تفکر نوعی عمل است و هر عمل عادتی به وجود خواهد آورد.

 آیا عاداتی دارید که خودتان از آنها باخبر باشید و بدانید هر روز از آنها تبعیت می کنید؟ احساسی دارید که هر روز آن را در خود بیابید؟ مثلا از روی عادت عصبانی شوید؟ آیا این عادات کیفیت زندگی روزمره ی شما را تحت تاثیر قرار داده است ؟ آیا رفتار هر روزه ی شما  بر اساس این عادات است؟ چنین عاداتی بر سرنوشت شما چه تاثیری خواهند گذاشت؟ هر روز چه کارهایی می کنید تا بتوانید احساس عصبانیت ، افسردگی، درماندگی یا تنهایی کنید؟ زیرا چنین احساس هایی هیچ وقت به خودی خود شکل نمی گیرند . اگر همیشه احساس بدی دارید مسلما برای به وجود آمدن این احساس باید کارهایی بکنید.

بروز چنین احساس هایی نیاز به تلاش و زحمت دارد.باید حتما جسم تان را در حالت خاصی قرار دهید و به دنیابه شیو های خاص نگاه کنید.پس اگر احساس منفی یا مثبتی که دارید مداوم و همیشگی است ، دلیل آن شرایط موجود نیست بلکه عادت شماست.

شما عادت کرده اید به دنیا به چشم دیگری بنگرید همانطوری که برای انجام هر کار عادتی دارید ، عادت کرده اید تنها درباره ی برخی مسایل فکر کنید.در واقع عادت ها مانند رسومی هستند که در هر کشوری رایج اند و همه ی ما از آنها پیروی می کنیم .

اما برخی عادات مردم به شکل جبری درونی در آمده است که برای شان ایجاد محدودیت می کند. در واقع این افراد دارای احساساتی هستند که به دلیل برخی عادات خاص به وجود می آید عاداتی چون شیوه ی صحبت کردن یا افکاری که موجب می شود به توانایی های خود شک کنند.پس بیایید بیشتر به بررسی عادات بپردازیم زیرا قرار است از این پس عاداتی را در پیش بگیرید که به پیشرفت زندگی شما کمک کنند.

شاید زمان آن فرا رسیده است که عادات جدیدی در زندگی تان ایجاد کنید. برای این کار در اولین قدم پنج احساسی را که تصور می کنید برای شما به شکل عادت در آمده اند یادداشت کنید. حالاتی که هر روطز ، هفته ای یک ، دو یا سه بار در شما بروز می کنند. احساس هایی که در طول هفته بیش از یک بار شما را تحت تاثیر خود قرار می دهند و شما همواره منتظر بروز آنها هستید. اجازه دهید چند الگو به شما معرفی کنم مثلا احساس ناامیدی، عصبانیت یا رنجش یا مواردی درونی تر و عمیق تر مثل غم و افسردگی.

همین الان دست کم پنج مورد از احساس های محدود کننده و ناخوشایندی را که همواره با شما هستند  به خاطر آورید. ناامیدی، ناراحتی ، افسردگی، عصبانیت، غم، لا قیدی کدامیک ؟

بسیار خوب حالا خوب فکر کنید برای به وجود آمدن این احساسات چه باید بکنید؟ چه باورهای باید داشته باشید؟در ذهن تان چه افکاری باید وجود داشته باشد؟جسم تان چه حالتی باید به خود بگیرد؟ مثلا اگر همواره نا امید هستید دلیل آن چیست ؟ چه عاداتی هستند که با وجود آنها احساس ناامیدی خواهید کرد؟

یکی از این عادات پیش بینی حوادث قبل از وقوع آنهاست.شما انتظار دارید کارها درست عکس آنچه می خواهید پیش رود، پس برای ناامیدی باید باورهای خاصی داشته باشید و این باورها ست که دنیای شما را به سوی ناامیدی پیش می برد. شما باید باور داشته باشید که نمی توانید چیزی را تغییر دهید. من شخصا بندرت نا امید می شوم .زیرا ناامیدی یعنی اینکه معتقد باشیم هیچ راهی وجود ندارد و من هیچ وقت چنین تصوری نداشته ام فقط گاهی افسرده می شوم و به نظر من این قابل تحمل است زیرا نشان میدهد هنوز امکان دارد مشکل من حل شود و کارها سرو سامان گیرد.اما برای اینکه ناامید شوید باید باور کنید چیزی که می خواهید اتفاق نیافتاده است و قرار هم نیست اتفاق بیفتد همه دره ابسته است.

برای هر حس و عادتی که دارید باید بررسی کنید تا در یابید چگو نه این احساس پایه ریزی شده است زیرا به محض اینکه نحو هی شکا گیری آن را بشناسیدذ می توانید تغیرش دهید.

بــرای از بین بـردن عـــادات کهــنه و مـنفی چه بــاید کـــرد؟

در اولین قدم باید بپذیریم که این عادات برای مان ناراحتی زیاد به دنبال خواهد داشت. باید ناراحتی را بوضوح در وجود و مغزمان حس کنیم تا قادر شویم این عادات را از سر خود بیندازیم . بمحض اینکه به نقطه ی عطف برسیم این این عادت را کنار خواهیم گذاشت. بنابراین اگر شما از جمله کسانی هستید که مثلا عادت دارید هر بار همسر خود را می بینید با او به بحث و مشاجره بپردازید برای کنار گذاشتن این عادت شیوه های بی شماری وجود دارد.مثلا در میان دعوا می توانید از جا بلند شوید و چند بار بالا و پایین بپرید . ممکن است احساس حماقت کنید اما کم دعوا نخواهید کرد.اگر این حرکت را هر بار که دعوا می کنید انجام دهید دیگر تمایلی  به جر و بحث با همسرتان نخواهید داشت درست مثل یک سی دی ، که اگر هر بار خراشی به روی آن ایجاد کنید دیگر کامپیوتر قادر به اجرای آن نخواهد بود.. اما پس از اینکه الگوی قدیمی را از بین بردید باید الگوی جدیدی را جایگزین آن کنید .

پنج احساس منفی خود را یادداشت کنید.حالا ظرف 5تا 10 دقیقه، عاداتی را که منجر به ایجاد این احساس می شوند را یادداشت کنید.در واقع می خواهیم دستور العمل لازم برای ایجاد یک احساس را به دست آورید.

خوب، اولین کاری که برای ایجاد حس ناامیدی انجام میدهید چیست؟ آخرین باری را که احساس ناامیدی کردید به خاطر آورید. چگونه بود؟ برای رسیدن به این هدف مسلما ابتدا اتفاق ناخوشایندی را پیش بینی کرده و آن را به قدری مهم جلوه داده اید که انگار همین الان رخ دهد ساخته اید .

لازم بود احساس کنید که هیچ چیز تحت کنترل شما نیست . سپس تن صدا، شکل چهره و حرکات خود را تغییر داده اید .اکنون دستورالعمل لازم جهت نا امیدی را شناختید.

می گویند انسان هم می تواند انسان خلق کند و هم قادر است انسان را نابود سازد او سلاح هایی می سازد که می تواند برای به وجود آمدن خوشی و صلح در جهان گام های بلندی بردارد.

بشر آزاد است انتخاب کند. می تواند با تفکر سالم از حمایت الهی برخوردار شود( جانشین خدا گردد) و یا با استفاده ی نادرست از آن به سطحی پایین تر از حیوان نزول کند.

بدنبال عقاید و نظریه های گوناگون باشی اما هر ایده ای را که می آموزید به کار ببرید و با کمک روان شناسان از قدرت بیشتری برخوردار خواهید بود زیرا در خواهید یافت که افکارتان چگونه سرنوشت تان را تعیین می کنند و خود را اسیر سرنوشت نخواهید دانست.

 مرکز مشاوره گروه همراه – سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت