لحظه انتخاب

 لحظه انتخاب 

هرروزه همه ما دست به هزاران انتخاب می زنیم که زندگی مان را تحت تأثیر قرار می دهد. بعضی از این انتخاب ها جزئی هستند و فقط ممکن است چند لحظه،چند ساعت یا چند روز ما را تحت تأثیر قرار دهند،در حالی که بعضی دیگرمسیر زندگی ما را به طور کلی تغییر خواهند داد. بعضی از این انتخاب ها ساده و بعضی از آن ها دشوار هستند. برخی ما را مستقیم به هدف می رسانند،در حالی که بعضی دیگر ما را با شکست مواجه خواهند کرد. بعضی از آن ها به شدت مهم و بعضی دیگر به طور کلی بی اهمیت به نظر می رسند:اما آنچه همه ما باید بدانیم این است که هر انتخابی می کنیم، فرقی ندارد کوچک یا بزرگ،آسان یا سخت،فردی یا گروهی مسیر زندگی ما را تغییر خواهد داد. کیفیت انتخاب های ما تعیین خواهد کرد که آیا با ناامیدی دست و پنجه نرم خواهیم کرد یا روزهایی شگفت آور:یعنی همان زندگی رویایی مان در انتظارمان خواهد بود.

توانایی ما در انتخاب،حاکی از حقوق و آزادی های ویژه ای است. اگر قدرت انتخاب داشته باشیم می توانیم درباره بدن،سلامتی،روابط،امورمالی،شغل،زندگی اجتماعی و اعتقادات خود تصمیم بگیریم.انتخاب ها به ما اجازه می دهند مسیرهای مختلفی برگزینیم،به راست یا چپ،به جلو یا عقب برویم.شاد یا غمگین،عاشق یا بیزار،خشنود یا ناراضی باشیم.انتخاب ها به ما این قدرت را می دهند که میان شکست و موفقیت،خوب و بد،رنج و لذت یکی را برگزینیم. می توانیم میان شکلات یا وانیل،کار یا تفریح،ولخرجی یا صرفه جویی،مسئولیت پذیری یا قربانی بودن هر کدام را که می خواهیم انتخاب کنیم. همچنین می توانیم خود را به شدت مشغول کنیم یا به آرامی روزگاربگذرانیم،می توانیم پایبند باشیم یا خیانتکار،منضبط یا تنبل و مسیری را برگزینیم که انعکاس برترین وجه وجودمان باشد یا پایین ترین وجه آن:در نهایت این ما هستیم که انتخاب می کنیم. آنچه ما را از دیگر موجودات زنده متمایز می کند،ظرفیت و توان ما در ارزیابی انتخاب ها و در نهایت تصمیم گیری آگاهانه و سنجیده است.

شاید قدرت انتخاب گران قدرترین موهبتی باشد که به ما عطا شده است. وقتی کوچک هستیم بی صبرانه لحظه شماری می کنیم تا زمانی برسدکه دیگر مجبور نباشیم کاری را انجام دهیم که دیگران می گویند.آن زمان گمان می کنیم که می توانیم راه خود را انتخاب کنیم. مشتاقانه منتظر روزی هستیم که از بند سال ها قوانین والدینمان رها شویم و خود زمان زندگی خویش را به دست بگیریم. آرزو می کنیم آن روز برسد که قدم به دنیای خویش بگذاریم،خودمان تصمیم بگیریم چه ساعتی می خواهیم از خواب بیدار شویم،چه می خواهیم بخوریم و چه ساعتی می خواهیم به تختخواب برویم یا نرویم. به عنوان یک نوجوان انتخاب کردن برای ما یعنی آزادی!توانایی انتخاب کردن فرصت های نامحدودی را برایمان فراهم می آورد که می توانیم با آن ها آینده رویایی خود را تحقق بخشیم. انتخاب ها به ما وعده زندگی هیجان انگیزی را می دهند که خودمان برای خویش طراحی و خلق می کنیم. در جوانی انتخاب هایی می کنیم که به ما انگیزه می بخشند،احساس خوبی به ما می دهند و در نهایت مایه لذت و خشنودی ما هستند.

در جوانی آسان است که بگوییم: (( بعدها به آرزوهایم خواهم رسید. )) یا  ((سال آینده سال من خواهد بود. )) همچنین می توانیم امیدوار باشیم که سرانجام روزی به آرزوهایمان خواهیم رسید:اما بازی ورق می خورد،جوانی می گذرد و حقیقتی دردناک نمایان می شود:روزی که منتظرش بودیم هیچ گاه از راه نمی رسد.

امروز ما حاصل انتخاب های دیروز ماست. انتخاب های هفته گذشته،ماه گذشته و سال های گذشته است که حال ما را رقم می زنند. ما فقط به خاطر یک بار پرخوری پانزده کیلو اضافه وزن نداریم،فقط به علت یک انتخاب بد زندگی خود را از دست نداده ایم. مجموعه ای از انتخاب های ناآگاهانه یا نا سالم یکی پس از دیگری است که ما را به جایی که امروز هستیم،رسانده اند.

 اگر می خواهیم بدانیم چرا و چگونه حقیقت امروز خود را ساخته ایم فقط کافی است،نگاهی به انتخاب های گذشته خود بیندازیم. بررسی وضعیت امروزمان حاصل انتخاب های دیروزمان را نشان می دهد. به همین ترتیب اگر بخواهیم بدانیم زندگی ما در آینده چگونه خواهد بود،باید به انتخاب هایی که اکنون می کنیم بیندیشیم. ممکن است هرگزبه زندگی خود این گونه نگاه نکرده باشید:اما حقیقت این است که آینده ما با انتخاب هایی که درست همین لحظه می کنیم،رقم می خورد. با این حال چرا اغلب ما به درستی به انتخاب هایمان فکر نمی کنیم؟چرا پیش از تصمیم گیری به همه جوانب و پیامدهای آن نمی اندیشیم؟زندگی ما حاصل یک کار اشتباه،یک بد شانسی یا اشتباه والدین،همسر یا همکاران نیست و این حقیقت نیز هم خبر خوش دارد و هم خبر بد!خبر بد این که ما وفقط ما مسئول شرایط زندگی خود هستیم و خبر خوب این که ما و فقط ما به تنهایی می توانیم زندگی خود را هر زمان که بخواهیم تغییر دهیم.

انجام این کار بسیار ساده است:اگر می خواهیم زندگی متفاوتی داشته باشیم فقط کافی است انتخاب های متفاوتی داشته باشیم. بسیاری از ما از روی عادت،راحت طلبی،ترس یا تنبلی به همان انتخاب های پیشین خود ادامه می دهیم،آن گاه تعجب می کنیم که چرا به نتایج متفاوتی دست نمی یابیم. حقیقت آن است که چنان سرگرم تلاش برای گذران زندگی هستیم که حتی متوجه نمی شویم اعمال و انتخاب های ما ترجمان آرزوها و رویاهایمان نیستند. ما بیش از حد گرفتار ((انجام دادن )) زندگی روزانه خود هستیم و به همین علت ساده ترین و کوتاه ترین راه را برمی گزینیم،حتی اگر آن راه ما را به مقصدی برساند که واقعأنمی خواهیم برویم. اغلب ما بدون آگاهی از آنچه به راستی برای تغییر زندگی خود نیاز داریم،هر روز را آن طورکه در توانمان است،افتان وخیزان به شب می رسانیم. آن گاه یک روز صبح از خواب برمی خیزیم وازاین که می بینیم سال هاست برای اهداف و آرزوهایمان تلاش کرده ایم اما هنوز به جایی که می خواهیم نرسیده ایم،بیش از پیش غافلگیر می شویم.

بسیاری از ما نمی توانیم ارتباط میان اعمال،انتخاب ها و نتایج حاصل از آن ها را ببینیم. به جای آن که مسئولیت وضعیت کنونی خود را بپذیریم، استاد سرزنش دیگران می شویم ووقتی زندگی مان سرزمین رویایی آرزوهایمان نیست،وانمود می کنیم هر کمبودی گناه دیگری است. حتی ممکن است به جای مرور انتخاب های خود و آنچه ما را به این نقطه رسانده است،انگشت سرزنش خود را به سوی دیگران نشانه بگیریم:اما باید بدانیم بدون آگاهی هوشیارانه از انتخاب هایمان نمی توانیم چیزی را تغییر دهیم،جز آن که به تکرار الگوهای گذشته بپردازیم.

سوال های درست

اگر می خواهید به اهداف خود دست یابید و زندگی رویایی تان را خلق کنید،باید دست به انتخاب های جدیدی بزنید که شما را به سوی فعالیت های جدیدی هدایت کنند. ده سوال ساده به شما قدرت و اشتیاق کافی برای خلق آگاهانه زندگی رویاهایتان را خواهد بخشید. این پرسش ها به شما کمک می کنند تا از انتخاب های مهم و پیامدهای آن آگاه شوید.آن ها به شما کمک می کنند تصمیم های درست بگیرید و آن گاه بهترین راه را به سوی رویاهایتان خواهید یافت.

سوال های درست شما را به ده چالش دعوت می کنند که برای آشکار کردن هر آنچه انگیزه حرکت شما خواهد بود،طراحی شده اند. پاسخ دادن به این سوال ها بی درنگ ذهنتان را روشن  کرده و شما را در انتخاب آنچه برایتان بهترین و بدترین است،حمایت می کند.این سوال ها به صورتی فریبنده ساده و در عین حال به طرزی شگفت آور قدرتمند هستند،به طوری که می توان از آن ها در همه شرایط زندگی و بر سر تمام دوراهی ها استفاده کرد. در زیر این ده سوال را باهم مرور می کنیم:

 1-آیا این انتخاب برایم رضایتی پایدار به دنبال خواهد داشت یا لذتی زودگذر؟

2-آیا این انتخاب آینده ای الهام بخش برایم رقم خواهد زد یا مرا در بند گذاشته نگه خواهد داشت؟

3-آیا در اوج قدرتم ایستاده ام یا فقط برای خشنودی دیگران تلاش می کنم؟

4-آیا در جستجوی نیکی هستم یا بدی؟

5-آیا این انتخاب به زندگی ام نیرو خواهد بخشید یا انرژی مرا خواهد ربود؟

6-آیا از این شرایط به عنوان اهرمی برای رشد وتکامل خود استفاده خواهم کرد یا وسیله ای برای ضربه زدن به خود؟

7-آیا این انتخاب مرا توانمند می سازد یا قدرتم را می ستاند؟

8-آیا این عمل از روی خویشتن دوستی است یا خود تخریبی؟

9-آیا این عمل از روی ایمان است یا ترس؟

10-آیا با روحیات خویش انتخاب می کنم یا با انسانیت خویش؟

حال چرا این ده سوال؟زمانی از آنتونی رابیز:سخنران انگیزه بخش مشهور شنیدم: ((سوال های اصولی زندگی اصولی می آفرینند. ))مجموع انتخاب های ما کیفیت زندگی ما را تشکیل می دهند. ما برای این که بتوانیم درست تصمیم بگیریم باید بتوانیم به وضوح ببینیم. پرسیدن سوال های دو انتخابی،یعنی این یا آن،آگاهی ما را بالا می برد و نتایجی که می توانیم از اعمالمان انتظار داشته باشیم،روشن می کند. هنگامی که در فرایند تصمیم گیری این سوال ها را از خود می پرسید بلا فاصله متوجه می شوید انتخابی که قصد آن را دارید تجلی نور شماست یا تاریکی وجودتان و آیا این انتخاب از بینش و رویاهای شما سرچشمه می گیرد یا از ترس ها و تردیدهایتان. این پرسش ها خردی به شما عطا می کنند که آنچه را پیش از این ناآگاهانه بود،آگاهانه سازید و آن گاه با قدرتی که از این آگاهی تمام عیار می آید،انتخاب کنید.

 مرکز مشاوره گروه همراه – سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت