مدیریت زمان در خانواده

مدیریت زمان درخانواده

 

وقتی که حس کنیم زمان کافی برای انجام کارهایی که می خواهیم و یا لازم است در خانه، در محیط کارویا هر جای دیگر انجام شود، نداریم استرس می گیریم. فرض کنید در محیط کار هستید و مشغول انجام وظیفه اید و از شما می خواهند کاری را که در دستتان است رها کرده و کاری جدید را انجام بدهید، ناگهان موج انتظارات از شما بالا می رود و تصور می کنید دارید مچاله می شوید. زمانی که مجبور می شوید تکالیف جدید کاری را به کارهای معمول خود بیفزایید دچار استرس می شوید زیرا زمان کافی برای اجرای آن همه کار را ندارید. همین امر سبب می شود تا شرایط آزار دهنده ای پیش بیاید و فکر کنید دیگر هبچ کاری از شما ساخته نیست. لازم است مهارت های مدیریت زمان را که ازگذشته تاکنون فرا گرفته ایم، روز آمد کنیم برای اینکه بتوانیم به نیازهای کنونی خودمان پاسخ بدهیم.

 

چالش

آیا هر چند وقت یک بار به ساعت خود نگاهی انداخته اید و دیده اید که چیزی به آخر وقت نمانده است ولی هنوز کلی کار برای انجام دادن روی دستتان مانده است و نمی دانید با آن همه کار چه باید بکنید؟ می بینید که جویبار توقعات آخر و انتها ندارد و مانده اید چه بکنید و کارتان کی و چه موقعی تمام می شود. گاهی تنگی وقت بسیار استرس زاست و عوارض خود را به صورت واکنش های مخرب جسمانی و روانی نشان می دهد و فرد به خود نهیب می زند یک خروار کار روی دستم مانده ولی وقت ندارم تا آنها را تمام کنم.  این احساس که عملا زمان با ما یار نیست به پیدایش مشکلات عملی منجر می شود چرا که به دلیل دفع الوقت کاری انجام نشده است، کوتاهی در کار مانند این است که انسان خیلی چیزها را فراموش کرده و ناآگاهانه انجام نداده باشد.

مدیریت زمان عبارتی است که برای این معضل خیلی کاربرد دارد، اما بسیاری از ما واقعا نمی دانیم چطور زمان را مدیریت کنیم و یا چطور از وقتمان برای مقابله و تسکین عوارض استرس بهره ببریم یا حداقل از شدت آن بکاهیم. ضرورت دارد یکبار دیگر درباره اینکه چگونه باید زمان خود را مدیریت کنیم و چه چیزی در این زمینه موثر است به تفکر بپردازیم. چالش درک زمان ناخواسته انجام کارها، یافتن راه های مدیریت بهتر زمان، یادگیری چگونگی زمانبندی پروژه ها و میزان سود حاصله از مدیریت کارآمد زمان می باشد. اگر از زمان خود به نحو احسن استفاده نماییم در این صورت زمان دوست خوبی برای ماست و استفاده بهینه از آن می تواند در کاهش حداکثری استرس زندگی معاصر مفید باشد.

 

راه حل

شما می توانید نه تنها زمان خود را با بهره گیری از تکنیک های ذهنی و روانی بلکه با استفاده از ابزار قابل دسترس مدیریت کنید. ابراز مورد بحث از بابت کارآمدی و پیچیدگی متفاوت است و نحوه کاربرد آنها به میزان راحتی خودتان بستگی دارد. اما ابرازی که عموم افراد از آنها استفاده می کنند عبارتند از:

* منابع آنلاین و برگه های برنامه ریزی؛

* استفاده از سررسید تقویم دار که به کارکنان کمک می کند تا برای زمان خود نقشه و برنامه داشته باشند؛

* برنامه زمان بندی روزانه؛

* به یاد داشته باشید که می توانیم از کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه نیز برای این منظور استفاده کنیم؛

* استفاده از تخته سفید برای لیست کردن کارهایی که باید انجام شود؛

پیشنهادهای ساده ای برای مدیریت بهتر زمان در زیر ارایه می گردد که عبارتند از:

* ابتدا اهداف خود را بر روی کاغذ لیست کنید وسپس آنها را اولویت بندی نمایید؛

* بر روی هدف تمرکز کنید و اجازه ندهید در گیر و دارفعالیت های دیگر فراموش شود؛

* برای هر روز کاری یک هدف معین کرده و تمام تلاش خود را برای نیل بدان معطوف نمایید؛

* حداقل هر ماه یک بار خودتان را از دام اتلاف وقت برهانید؛

* برای خودتان برنامه فعالیت های روزانه را به ترتیب اولویت لیست کنید؛ و بعد از اجرای شدن هر یک از فعالیت های مندرج در لیست آن را از لیست پاک کنید؛

* سعی کنید مهمترین کار را در روز انجام بدهید؛

* برای کاری یک محدوده زمانی مشخص کنید؛

* سعی کنید هر کار را در زمان خودش به درستی انجام بدهید واز دوباره کاری بپرهیزید؛

* یک ساعت را به طور کامل به کاری که از همه مهمتر است اختصاص دهید؛

* هر کاری را که شروع کرده اید به پایان برسانید و از این شاخه به آن شاخه پریدن دوری کنید؛

* زمانی را برای بازنگری به کارهایی که انجام داده اید و کاری را که باید شروع بکنید در نظر بگیرید.

یک لیست ده دقیقهای تهیه کنید. کارهایی هستند که زمان انجام آنها ده دقیقه و یا کمتر طول می کشد، به محض تمام شدن آنها را از لیست کارهای باقیمانده حذف کنید. این کارها را که نیاز به صرف زمان کمتری دارند در بین فواصل ساعات کاری روزانه انجام بدهید و بعد متوجه می شوید که کلی کار انجام شده است، و سپس از کارکرد خودتان حیرت زده می شوید. 

برگرفته از کتاب سرنخ برای مقابله با استرس روزانه

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت