سبک زندگی و موفقیت

مشکلات مربوط به انجام دادن تکالیف مدرسه

 مشکلات مربوط به انجام دادن تکالیف مدرسه 

هرچه که کودکان در مدرسه بیشتر پیش می روند، ازآنان انتظارمی رودکه حداقل، زمانی را برای انجام دادن تکالیف خود و به طور مستقل درس خواندن صرف کنند.توقع هر مدرسه وهر معلمی در میزان تکالیف درسی با سایرین بسیار متفاوت است.از بچه هایی که در کلاس های چهارم تا هفتم مشغول به تحصیل هستند می توان انتظار داشت هر شب بین 10تا60دقیقه از وقت خود را به انجام دادن تکالیف مدرسه اختصاص دهند.اما مهم این است که همۀ کودکان اگر می خواهند پیشرفت رضایت بخشی در تحصیلات خود داشته باشند،باید عادتهای درست درس خواندن را یاد بگیرند وبه آن ها عمل کنند و تکالیفی را که از قبل مشخص شده است به دقت انجام دهند. بیشتر تکالیف درسی حالت دوره کردن دارند وکودکان معمولأ مثال ها یا تمرین های مشابه آن ها را در کلاس داشته اند و حل کرده اند.

بسیاری از والدین گاهی اوقات به خاطر تکالیف فرزندان خود دچار مشکلاتی می شوند،و بچه ها نیز گاهی این وضعیت را برای آنان دشوارتر می کنند.مثلأ درست شب قبل به والدین خود می گویند باید تحقیقی را انجام دهند وبرای این کار احتیاج به کمک دارند و یا باید به کتابخانه بروند واز کتب مرجع کمک بگیرند.بعضی از کودکان به کل از انجام دادن تکالیف درسی امتناع می کنند یا سعی زیادی به خرج نمی دهند و هنگام نوشتن کوچک ترین توجهی نمی کنند و همه چیزرا سر هم بندی می کنند.والدین نیز اغلب به خاطر این مسائل از رفتار کودک ایراد می گیرند و او را به خاطر تنبلی کردن وبی مسئولیت بودن و این ها سرزنش می کنند.اما این کار اغلب مشکل را وخیم تر می کنند .

با وجود این،والدین باید به کودکان خودبه کمک مشاوره کودککمک کنند تا برنامه و عادت مناسبی برای درس خواندن پیدا کنند و آن را به کار بتدند.در واقع والدین نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.آنان می توانند جایی برای کودکان ترتیب دهند که نور کافی برای نوشتن وکارکردن داشته باشد ودر ضمن جاذبه های کمتری داشته باشد تا هنگام انجام دادن تکالیفشان باعث پرت شدن حواس آنان نشود.آنان می توانند در پیدا کردن منابع و سایر مطالب به فرزندان خود کمک کنند در ضمن باید مقررات خاصی در رابطه با انجام دادن و به اتمام رساندن تکالیف درسی تعیین کنند.

البته باید به یاد داشته باشید که شما معلم فرزندتان نیستید.ممکن است فکر کنید روشی که برای حل نمرین های ریاضیات به فرزند خود یاد داده ایدروش درستی است،اما معمولأ معلمان از کودکان انتظار دارند مسائل را به همان روشی حل کنند که در مدرسه به آنان آموزش داده اند.کودکان درتوانایی، استعداد و نیز مدت زمانی که برای فهمیدن مطالب ونظرات جدید لازم دارند،بسیار با یکدیگر متفاوتند.کودکان هنگام انجام دادن تکالیف مدرسه نبایید تحت فشارروحی و زور قرار گیرند.در واقع باید ارتباط خوبی بین والدین و فرزندان در این وضعیت وجود داشته باشد.والدین می توانند منابع اطلاعاتی خوبی باشند؛افرادی که می توانند کودک را تشویق کنند و در صورت نیاز به او کمک نمایند.در زیر راهنمایی هایی برای رسیدگی به مشکلات مربوط به تکالیف مدرسۀ کودکان آمده است.

 

اجازه دهید کودک هنگامی که از مدرسه بر می گردد کمی استراحت کند

بچه ها پس از بازگشت از مدرسه احتیاج به کمی استراحت دارند،درست مانند افراد بزرگسالی که از کار روزانه به خانه بر می گردند.اجازه دهید کودک در مورد مسائلی که در آن روز در مدرسه اتفاق افتاده با شما صحبت کند.از قبل چای بعد از ظهررا آماده کنید تا قبل از شروع به درس خواندن، آمدن به خانه برای اوبه معنای داشتن ارتباط خوشایند و دلپذیربا والدین باشد.اجازه ندهید کودک به محض این که از مدرسه برگشت،تلوزیون را روشن کند.

 

محل مناسبی برای درس خواندن ترتیب دهید

کودکان دبستانی اغلب ترجیح می دهند تکالیف خود رادر اتاق نشیمن انجام دهند تا در اتاق خواب خودشان.

قسمتی از میز آشپزخانه را تمیز کنید وتمام چیزهایی را که ممکن است حواس کودک را پرت کند،از آن جا دور کنید.کودکان برای درس خواندن احتیاج به سکوت مطلق ندارند.در واقع کلاس درس نیز به ندرت ساکت وآرام است. با وجود این،خریدن یا ساختن یک میز تحریر با یک چراغ مطاله برای انجام دادن بعضی کارها وتحقیقات برای کودک بسیار خوب است. هنگامی که بچه ها پا به دبیرستان می گذارند،

می توان از آنان انتظار داشت که در اتاق خود و به طور کاملأ مستقل کار و مطالعه کنند.

 

ساعت مشخصی را برای انجام دادن تکالیف مدرسه تعیین کنید

بهترین زمان ممکن برای انجام دادن تکالیف مدرسع بلا فاصله بعد از تمام شدن استراحت کودک پس از بازگشت از مدرسه است،قبل از این که به او اجازه دهید برای بازی کردن به بیرون برود یا در خانه تلویزیون تماشا کند و بازی کند. اگر سایر کودکان برای بازی کردن به سراغ کودک شما می آیند،به آنان بگویید در فلان ساعت،هنگامی که تمامی تکالیف مدرسه اش را انجام داده است،دوباره به سراغ او بیایند.

 

از کودک در مورد تکالیفش سوال کنید

بیشتر کودکان صادفانه به والدین خود می گویند چه کارهایی را باید انجام دهند.ممکن است لازم باشد دیکته تمرین کنند،یک یا دو جمله بنویسند.روی یک کار عملی یا یک تحقیق کار کنند،مطلبی را خلاصه نویسی کنند،چند مسئله ریاضی حل کنند وغیره…دقت کنید چه موفع تکالیف او تمام می شود.

 

به کودک کمک کنید شروع کند

بسیاری از کودکانی که در انجام دادن تکالیف خود با مشکلاتی مواجه می شوند-به این دلیل که یا کاری را که باید انجام دهند خوب درک نکرده ونفهمیده اند یا دوست دارند به جای آن،کار دیگری انجام دهند-برای راه افتادن و اجرای یک برنامۀ درست احتیاج به کمک دارند. کمک کردن به این معنا نیست که تکالیفش را به جای او انجام دهید. فقط کافی است کنار او پشت میز بنشینید،از او سوال کنید که به چه کمکی احتیاج دارد،مقررات را به او یادآوری نمایید و بگویید پس از انجام دادن تمامی تکالیفش می تواند تلویزیون تماشا کند یا به بازی مشغول شود.

 

هنگامی که کودک مشغول انجام دادن تکالیف خود است،اوراتشویق و تحسین کنید

نظرخود را بیان کنید،مثلأ هنگامی که مشغول کار است به او بگویید:((سینا ،امشب خیلی خوب تکالیف مدرسه ات را انجام می دهی.))یا برای ایجاد اشتیاق و انگیزه برای ادامه دادن در ابتدای کار،استفاده از این جمله بسیار مفید است:((آفرین،خیلی عالی است. تا حالا پنج تا از تمرین هایت را حل کردهای.))

 

با استفاده از آموزش اتفاقی به کودک کمک کنید

مواقعی که کودکان از والدین تقاضای کمک می کنند،فرصت خوبی است تا والدین از روش های آموزش اتفاقی استفاده کنند. در واقع اعتقاد اصلی مستتر در این نوع آموزش این است که نباید به کودک جواب مسئله را به راحتی داد،بلکه باید او را تشویق و وادارکرد تا خودش مسئله را حل کند.البته باید مراقب باشید که در این کار زیاد افراط نکنید.کودکان گاهی اوقات از این که پاسخ همۀ سوالاتشان به((اول فرهنگ لغت را نگاه کن)) ختم شود خشمگین و عصبانی می شوند. هنگامی که والدین از همان ابتدا نسبتأ با طیب خاطر و به راحتی به کودک کمک می کنند، که البته گاهی اوقات با یک یا دو بار گریز زدن به روش آموزش اتفاقی همراه است،متوجه میشوید که کودکانشان حس همکاری بیشتری از خود نشان می دهند.

 

هرگز از کار کودک انتقاد نکنید

کودکان هنگامی که مشغول انجام دادن تکالیف خود هستند،به جای این که به خاطر اشتباهاتشان فحش و ناسزا بشنوند و بدرفتاری ببینند،احتیاج دارند به خاطر کار درست خود و نیز به خاطر انجام دادن وظیفه ای که بر عهده شان است،تشویق شوند.ممکن است با دیدن اشتباه و بی دقتی کودک بسیار وسوسه شوید تا از کار او ایراد بگیرید وانتقاد کنید. این قبیل انتقادات اغلب نتیجۀ عکس دارد و فقط باعث دلسردی وناامیدی کودک می شود.اغلب بهتر است که کودکان را تشویق کنید اول تکالیف خود را چکنویس کنند و سپس در دفتر مدرسه پاکنویس نمایند. 

مرکز مشاوره گروه همراه –  سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت