مفهوم اولویت بندی در زندگی زناشویی

در زندگی زناشویی هم زن و هم مرد  با کلکسیونی از کارها رو به رو هستند که گاهی آنها را در تنگنای وقت قرار می دهند، گویی 24 ساعت هم برای آنها کم است. خیلی ها از تنگی وقت شکایت دارند و در زندگی روزمره خود، درصدی از کارهای مهم را نمی تواندانجام دهند.برنامه زندگی به صورت کلی، نیاز به اولویت بندی دارد.یکسری کارها باید در بهار زندگی انجام شوند، یکسری در تابستان، یکسری هم در پاییز زندگی و زمانی که زن یا مرد بدانند چگونه اهدافشان را اولویت بندی کنند، گامی مهم در نظم دهی زندگی خود برداشته اند.

زن و شوهر باید اولویت بندی را از کارهای کوچک شروع کنند و برای هر کار زمانی خاص در نظر بگیرند و به انجام آن پایبند باشند.اولویت در زندگی و یک روز بدین معنی است که یک رفتار مهم تر از انجام کارها و رفتار های دیگر است.وقتی یک مفهوم را در برنامه ریزی زندگی رعایت می کنید،دیگر وقت شما هدر نمی رود و به زمان و عمرتان معنی تازه می بخشید و کارهایتان در زمان خود انجام می شوند.

حالا شما برای جلوگیری از اتلاف وقت و ذخیره ی زمان های ارزشمند خود، باید برنامه زندگی را با رعایت اولویت بندی دقیق تر و پیشرفته تر انجام دهید.تعیین اولویت بندی نیازمند تعادل و هماهنگی میان موارد زیر است:

الف) فوریت امور زندگی تان

ب) اهمیت کار مورد نظرتان

ج) ارتباط با سابر وظایف زندگی

مورد الف و ب یعنی فوریت و اهمیت کارهای زندگی، چهار معادله را تشکیل می دهند که عبارتند از:

1 . فوریت کم – اهمیت کم کار های زندگی

2 . فوریت کم – اهمیت زیاد کارهای زندگی

3 . فوریت زیاد – اهمیت کم کار های زندگی

4. فوریت زیاد – اهمیت زیاد کار های زندگی

 

1. فویت کم – اهمیت کم کار های زندگی

 در این شرایط می توانید کار ها و امور زندگی روزانه خود  را به تعویق بیندازید. به عبارت دیگر، انجام آنها در زمان دیگر، تغییری در شرایط شما ایجاد نمی کند و انجام دادن یا ندادن آنها یکی است.در این شرایط اگرچنین تشخیص دادید، برنامه ریزی تان طبق همین معادله انجام شود.

 

 2 . فوریت کم – اهمیت زیاد کارهای زندگی

در این شرایط انجام کار های روزانه تان جنبه اساسی دارد، ولی می توان در برنامه ریزی انجام آنها را به زمان های دیگر موکول کرد. مثلاً تصمیم می گیرید با شوهرتان زبان انگلیسی بیاموزید، زیرا قصد دارید طی دو سال آینده مهاجرت کنید.می توانید اجرای این برنامه را به سال بعد موکول کنید.

 

3 . فوریت زیاد – اهمیت کم کار های زندگی

در این شرایط انجام بعضی از امور زندگی برای شما اهمیت زیادی ندارد، ولی لازم است آنها را در برنامه های روزانه و نزدیک خود بگنجانید، چون در غیر این صورت بعدها وقت تان را خواهند گرفت.

 

4. فوریت زیاد – اهمیت زیاد کار های زندگی

در این شرایط باید انجام کارهایتان را به طور روزانه و هفتگی و ماهانه اولویت بندی کنید و در مورد انجام آنها تعهدی خاص داشته باشید. این مورد کاملاً در شرایط حال انجام می پذیرد و لازم است بسیاری از کار های غیر مهم را به زمان های دیگر موکول کنید. اکثر برنامه های روزانه خود را با این معادله برنامه ریزی کنید و مفهوم اولویت بندی و اهمیت را از بین نبرید.

برگرفته از کتاب مدیریت زمان در زندگی زناشویی

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت