پرورش عادت های رفتاری

 پرورش عادت های رفتاری

 

اول هدف خود را مشخص کنید، بعد برنامه ریزی کنید که چطور به هدف می خواهید برسید.

هدف: در هشت هفته 6 کیلو وزن کم کردن

مرحله اول: هیچ نانی همراه غذا خورده نمی شود.

مرحله دوم: لباس های ورزشی را هر شب پایین تخت آماده می گذارم.

مرحله سوم: غذا و مواد غذایی بی خود و چاق کننده را از کابینت های آشپزخانه خالی می کنم. همین!

ساده سازی یک مزیت است

سه قانون کار: 1ـ نظم، ازهرج و مرج و شلوغی بیرون می آید؛2ـ  ملودی قاعده مند، ار میان سازها و صدا های ناهمگون بیرون می آید؛3ـ  فرصت ها، در میان دشواری ها نهفته اند.

این که اجازه دهیم همه چیز مثل کوهی در اطراف ما تلنبار شوند و احساس خفگی و گیر افتادن به ما دست بدهد،خیلی ساده است. به صراحت باید بگویم که ما در زندگی کلی آت و آشغال داریم. چه وسایل فیزیکی و چه افکار و ایده هایی که در ذهن تلنبار کرده ایم تا روزی انجام دهیم؛در وسایل ارتباطی مان مثل اینباکس ایمیل، مقدار زیادی پیام و در گوشی تلفن همراه، مقدار زیادی نرم افزار داریم که هیچ گاه به سراغ شان نمی رویم .

من همیشه می توانم تشخیص دهم که آیا بیش از اندازه دارم تلاش می کنم و دست و پا می زنم یا خیر؟ یعنی آیا باید عقب نشینی کنم و در محیط کار و منزل فقط روی چیزهایی کار کنم که برایم مهم است؟ این انعکاس فیزیکی همان چیزی است که در مغزم می گذرد. بنابراین من این را به صورت یک قاعده در آورده ام. به این معنا که درباره محیط اطرافم خیلی بی رحم و جدی هستم و آن را فقط با چیزهایی پر می کنم که واقعا ضرورت دارند.سطح همه چیز را تمیز نگه می دارم و محیط و فضایی آرام و خلوت برای خودم درست می کنم.

مفهوم تمیز کاری و مرتب کردن ممکن است درباره محیط کار و کاسبی ما خیلی ملموس به نظر آید. یعنی اساسا جزو ضروریات کار است. درست مثل پایه های یک ساختمان که بدون آن ها خانه زیاد دوام نمی آورد. وقتی مغزما شلوغ و درهم است،بعید است بتوانیم بهترین کار خود را ارائه دهیم. این در مورد محیط کارمان هم صدق می کند. حتما دلیلی وجود دارد که مردم همیشه فضای باز و خلوت را بیشتر دوست دارند و خود به خود به سمت این گونه مکان ها کشیده می شوند . وسعت به مغز ما فضا می دهد که بدون مرز و محدودیت فکر کنیم. ما ممکن است همگی نتوانیم لب ساحل زندگی کنیم و یا در محیط های باز به افق خیره شویم. ولی همگی می توانیم یک فضای بهتر برای فکر کردن صحیح، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر دیجیتالی برای خود تدارک ببینیم.

آشپزخانه یک رستوران را که خیلی خوب اداره می شود در نظر بگیرید. چنین رستورانی نه تنها غذای خوبی دارد، بلکه غذا را سر موقع آماده می کند و خیلی هم زیبا و مرتب سرو می کند. در پشت صحنه همه چیز تمیز است. نظم دارد و در همه چیز به خوبی و بدون شلوغی مرتب شده است تا کارکنان آشپزخانه بتوانند کارهایشان را به تمرکز و نظم درست انجام دهند. همیشه تمرکز، آرامش و هدفمند بودن محصول سادگی است. در چنین جایی اگر اجازه داده می شد قابلامه ها و ماهیتابه ها روی هم تلنبار شوند. سیستم و نظم موجود شروع به از هم پاشیدن می کرد. همه سر راه هم قرار می گرفتند و هرج و مرج اتفاق می افتاد.

اگر اجازه داده اید که همه چیز در اطراف تان تلنبار شود، بهتراست یک باره همه چیز را مرتب نکنید. با وجود این که من خودم آدمی هستم که از روش ( یا همه  یا هیچ ) تبعیت می کنم و مثلا تمام روز را برای مرتب و تمیز کردن یک باره خانه یا محیط اطرافم صرف می کنم. یعنی به اصطلاح دوست دارم که تخت گاز بروم.

می توانید این مفهوم ( تمیزکردن آت و آشغال ها ) را در هر جنبه ای از زندگی یا کارتان به کار بندید. مثلا تقویم کاری تان را تجسم کنید. اگر کلا از قرارها و جلسه ها پر شده است و احساس می کنید که مدام دارید از جلسه ای به جلسه دیگری می روید،بدون این که بتوانید به هیچ کدام از آن ها توجه کامل داشته باشید، همین جا توقف کنید! یک لحظه در آرامش سپری کنید. یک فنجان قهوه بخورید و یک نگاه درست و حسابی به لیست برنامه هایی که در پیش رو دارید بیندازید و ببینید که آیا می توانید جلسه پیش رو را به یک روزی که خلوت تر است منتقل کنید،یا کلا به فردی دیگری بسپارید و خیلی راحت اصلا کنسل کنید!؟ اگر هفته به هفته تقویم کاری تان را بررسی می کنید مطمئن باشید که از قرارهای کاری مملو خواهد بود. باید خیلی زودتر و جلوتر نگاه کنید و مطمئن باشید که در چند ماه آینده تقویم و برنامه کاری تان متعادل است و به اندازه کافی فضا برای برنامه هایی که یک باره پیش می آید دارید و همین امکانات و زمان کافی برای این خلاقانه تر و مبتکرتر عمل کنید.

 

چرا همه ما نیاز به ( هرج و مرج زدایی ) و مرتب کردن داریم؟

ذهن ما آدم ها بسیار شبیه کمد لباس ماست که پر شده است از لباس های مختلفی که خیلی اوقات اصلا نور خورشید را به خود نمی بینند. زندگی شلوغ ما هم اغلب با چیزهایی که اغلب اوقات دلیلی برای نگه داری از آن ها وجود ندارد، پر شده است. این شلوغی آن قدر زیاد است که گاهی اوقات خیلی از چیزهای خوبی که در حال حاضر صاحب اش هستیم زیر این شلوغی ها مدفون شده اند. همه کسانی که من می شناسم،لباس هایی دارند که بیش از یک سال است نپوشیده اند واحتمالا هیچ وقت هم نمی پوشند. پس دلیل این که این چیزها را نگه می داریم چیست؟ شاید به این دلیل که به آن ها به عنوان یک سرمایه نگاه می کنیم و نمی خواهیم دورشان بیندازیم. شاید هم فکر می کنیم چون پولمان را برای خرید این چیزها به هدر داده ایم باید نگه داری کنیم. اما به محض این که این چیزها را از سرمان باز می کنیم یا به دیگران می بخشیم اصلا یادمان می رود که چنین چیزهایی داشته ایم. این آزمونی است که به خوبی نمایانگر وضعیت ماست. به چیزهایی که در سه ماه گذشته نپوشیده اید، نگاه کنید و از خود بپرسید اگر این را نداشتم آیا می خریدمش؟ من اگر در پاسخ به این سوال حتی ذره ای شک داشتم، فورا آن را بیرون می گذاشتم.

 

همیشه هرس کردن، منجر به بهتر شدن می شود

برای من همیشه خانه تکانی فیزیکی محیط پیرامون از خانه تکانی ذهنی ساده تر است. شما می توانید در یک آخر هفته؛ گنجه لباس هایتان را مرتب کنید، آشپزخانه را تبدیل به یک معبد سلامتی و تمیزی بکنید و تمام کاغذهایی را که ماه هاست روی هم تلنبار شده است،جدا کرده و دور بریزید. برای شروع کار، اتاقی را انتخاب کنید که تلاش و فعالیت شما خیلی زود خودش را نشان می دهد. از جایی شروع کنید؛ هر جایی که باشد. دور انداختن چیزهایی که دیگر به شما کمکی نمی کند می تواند احساس رضایتی را پدید آورد. در زمینه کاری هم آمادگی لازم را برای مواجهه با کارهایی فراهم می کند که مدت هاست به تعویق انداخته اید.

 

قوانین تمیز کاری و آشغال زدایی به این شرح است:

1ـ یا استفاده کنید یا دور بیندازید. اگر لباسی را به مدت یک سال نپوشیده اید، احتمال دارد که هیچ وقت از آن استفاده نکنید.همین قاعده درباره وسایل آشپزخانه، لوازم ورزشی، صنایع دستی قدیمی، کتاب ها و تقریبا همه چیز صدق می کند.

2ـ یک منطقه بدون آت وآشغال یا ( آشغال ممنوع) درست کنید.

3ـبرای فضای کاریتان چه در خانه و چه در محیط کار به چنین محیطی نیاز دارید.

4ـ جعبه هایی برای انبار کردن وسایل، یک دستگاه کاغذ خردکن و یک اسکنر بخرید.

این سه وسیله ناجی سلامت ذهن و روان شما هستند. این امکان وجود دارد که دفتر کاری داشته باشید که تقریبا هیچ کاغذی در آن نباشد. ولی باید کاغذهایی را که نمی خواهید خرد کنید و آن چه را که می خواهید نگه داری شود، اسکن کنید. این همان جایی است که شما در آن کار می کنید و باید خلاقیت و تفکر در آن موج بزند. بنابراین با دادن فضای لازم به ذهن و خودتان بهترین موقعیت را به این منظور ایجاد کنید.

 * شماره سه را برای منزل تان پیاده کنید.

اگر همیشه برای پیدا کردن کلید مشکل دارید، یک جاکلیدی دیواری بخرید و آن را روی دیوار راهرو خانه بزنید. به محض این که از در داخل می آیید کلیدها را آویزان کنید.

فکر می کنید این ها خیلی چیزهای پیش پا افتاده هستند؟ ممکن است این طور باشد. ولی برای پیدا کردن کلیدهایتان تا حالا چقدر وقت هدر داده اید؟ وقتی این راه حل ساده هست چرا باید از آن استفاده نکنید؟

مرکز مشاوره گروه همراه –  سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت