کنترل بیرونی میتواند ازدواج را نابود کند

کنترل بیرونی می تواند ازدواج را نابود کند

اگر چه ما نمیتوانیم موفقیت ازدواج شما را تضمین کنیم ولی اگر هر دوی شما به رغم مشکلات زناشویی بزرگی مانند خیانت یا حتی درگیری و بد رفتاری نسبت به همدیگر بر این باور باشید که در زندگی زناشوییتان هنوز عشق و محبتی وجود دارد ..

آنچه باید یاد بگیرید این است که چگونه با همدیگر و همچنین دیگر افراد مهم زندگیتان به شیوه ای متفاوت از روشی که در کودکی با شما رفتار شده است رفتار کنید.آنچه یاد گرفتنش برای بسیاری از شما دشوار خواهد بود این است که صرف نظر از اینکه دیگران چگونه با شما رفتار میکنند بیاموزید مانند آنها رفتار نکنید.

 

تصور ما درباره شما این است که شما در آغاز زندگی مشترک خشنود و رضایتمند بوده اید اما اکنون مدت هاست رابطه نارضایتمند و ناخشنودی دارید و نیز شما از ازدواجتان رضایت ندارید و یکدیگر را سرزنش میکنید و دیگری را مسئول ناخشنودی زندگی زناشویی خود میدانید.اما هیچ یک از شما دقیقا نمیدانید مشکل در کجاست و راه حل آن چیست .در این شرایط ممکن است به جدایی فکر کنید اما به دلایل متعدد مثل حضور فرزندان وضعیت اقتصادی خانواده و باورهای مذهبی و فرهنگی و یا ترس از شروع یک زندگی جدید  به زندگی مشترک خود ادامه می دهید و شاید به این نتیجه رسیده باشید که زندگی کردن با رنج و محنت بهتر از روبرو شدن با پیامدهای ناشناخته جدایی است .

 

ما پس از سالها شیوه های موثر برخورد با یکدیگر به زوج ها به سه نتیجه اصلی رسیده ایم که از باورهای اصلی آموزه های ما به زوج ها با هر میزان، ناخشنودی است :

 

نخست:همه زوج هایی که برای دریافت کمک به ما مراجعه میکنند از رابطه زناشویی خود نا راضی اند.

اما هر چقدر هم آشفته باشند و احساس بدبختی کنند از نظر ما هیچ ایراد و نقصی در مغزشان وجود ندارد.یک مغز ناخشنود میتواند مجموعه ای از علایم روانشناختی همچون افسردگی ، خشم ،اضطراب یا درد ایجاد کند اما با وجود همه این علایم هیچ یک از شما دو نفر به داروهای روانپزشکی مصرف میکنید عوارض جانبی آن ممکن است سهمی در مشکل شما داشته باشد.

 

دوم:در یک زندگی زناشویی ناخشنود –تقریبا در همه موارد-طرف مقابل را مسئول ناخشنودی خود میدانیم .

.سرزنش کردن و مقصر جلوه دادن دیگری  ناخشنودی شما را افزایش میدهد .منظور ما مقصر بودن یا نبودن نیست .مشکلی که شما با آن سروکار دارید نه جدید است و نه تقصیر شما .مشکل شما به روشی برمیگردد که برای برقراری ارتباط با یکدیگر انتخاب کرده اید .این همان روشی است که بیشتر زوج های ناخشنود در رابطه خود بکار میگیرند.

 

سوم:هر دو نفر  از روانشناسان مرسوم که به آنها روانشناسی کنترل بیرونی میگوییم استفاده میکنند.

به آن روانشناسی مرسوم میگوییم چون همه انسانها تقریبا روزی ازدواج میکنند و وقتی در تعامل با یکدیگر با مشکل مواجه میشوند .این نوع روانشناسی توسط زوج ها علت اصلی ناخشنودی زناشویی آنهاست .البته سر چشمه تمامی ناخشنودی های انسانی نیز بکارگیری همین روانشناسی  است .

 

کنترل بیرونی منشآ اصلی همه نا خشنودی های زناشویی است .ولی میتوان با اطمینان گفت افراد بسیار کمی در این دنیا میدانند استفاده از این نوع روانشناسی چه ضربه مهلکی به روابطشان میزنند.این نکته را بیان کنیم که ما در هنگام برقراری رابطه با دیگران همواره از نوعی روانشناسی استفاده میکنیم.برای آنکه با یکدیگر خوب کنار بیایم و رابطه خوبی با هم برقرار کنیم از شیوه های متنوع روانشناسی استفاده میکنیم مانند مهربانی کردن و تشویق نمودن .که در روابط بین شاگرد و معلم وجود دارد و باعث یادگیری موفقیت آمیز میشود.

 

در روانشناسی کنترل بیرونی افراد همیشه فکر میکنند که میدانند چه چیزی برای دیگران خوب است و چون همیشه میدانند چه چیزی به صلاح دیگران است احساس میکنند رسالت دارند دیگران را به انجام رفتارهایی وا دارند که میخواهند.این روانشناسی زور و تجبار چنان فراگیر است که تقریبا تمام زوج ها در در همه فرهنگ ها به محض پایان یافتن شیفتگی و دلباختگی اولیه آن را بکار میبرند.یعنی زوج ها شروع به کنترل یکدیگر میکنند یا می کوشند از کنترل شدن توسط همسرشان فرار میکنند.

اگر به هنگام بکارگیری کنترل بیرونی به خشونت جسمانی وعاطفی نیز متوسل شده اید.آن وقت به کمک جدی نیاز دارید بنابراین هر چه سریع تر باید به کسی که میتواند به شما کمک کند مراجعه کنید.

زیرا در یک رابطه آسیب زننده قرار دارید و حتی امنیت و زندگی شما در خطر است.کنترل بیرونی  بزرگترین آفت جامعه است اما هنوز در زندگی های زناشویی به وفور به کار گرفته میشود چون فردی که از آن استفاده میکند باور دارد که حق با اوست و او درست فکر میکند.اشکال مضحک قانون طلایی  این است که هر که طلا دارد میتواند قانون وضع کند.

کنترل بیرونی به قیمت جان حداقل یک میلیارد نفر در قرن بیستم تمام شده است.و در آستانه قرن بیستو یکم هم بازارش بد نبوده است … 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت