گاز گرفتن سایر کودکان

گاز گرفتن سایر کودکان

 

همچنین ملاحظه کنید: گاز گرفتن،از کودک گرفته تا بزرگسالان؛ کنک زدن، لگد زدن و کشیدن مو؛ نبرد خواهران و برادران

درباره ی آن بیندیشید

گاز گرفتن هم بازی اتفاق رایجی در میان کودکان خردسال است،چرا که آن ها همیشه قادر نیستند عواطف خود را با زبان ابراز کنند. آن ها بطور دقیق نمی دانند که عواطف خود را چگونه مهار کنند و هیچ تصوری از آسیب رساندن به فرد دیگر ندارند.کودک احتمالاً از روی پرخاشگری دوست خود را گاز نمی گیرد، بلکه، فقط شیوه ای ناشیانه برای فهماندن منظور خود، آزمودن با علت و معلول و یا شوخی ای است که خراب از آب درآمده است. 

چه کارهایی باید انجام دهید

تماشا کردن و جلوی آن را گرفتن. همچنان که با رفتار های عاطفی کودک تان آشنا می شوید،خواهید توانست گاز گرفتن را قبل از وقوع آن متوقف کنید. اگر مشاهده کردید که کودک تان دچار ناکامی و یا عصبانیت شده است – شاید وسط یک بگو مگو بر سر یک اسباب بازی –وارد عمل شده و توجه او را به چیزدیگری جلب کنید.

  • ·         آموزش دادن.

بلافاصله بعد از اینکه کودک تان، کودک دیگری را گاز گرفت، به چشمان او نگاه کرده و در یکی دو جمله کوتاه چیزی که می خواهید او بداند و نحوه اصلاح رفتارش را به زبان بیاورید: ” گاز گرفتن درد داره. ما نباید گاز بگیریم.لطفاً از دوستت عذر خواهی کن و ازش بپرس که دوست داره بغلش کنی؟شاید این کار حالش رو بهتر کنه.”

– به کودک تان چگونگی رویارویی با احساس ناکامی اش را بیاموزید.مسلماً کودکتان مواقعی از دست هم بازی خود ناراحت خواهد شد، بنابراین به او روش هایی برای اداره ی احساساتش بیاموزید.به او بگویید چه چیزی باید بگوید و یا انجام دهد: ” اگه اسباب بازی دوستت رو می خوای باید با مهربونی ازش درخواست کنی و یا اینکه برای کمک بیای سراغ مامان.”

– از گاز گرفتن به قصد شوخی، دوری کنید. گاز گرفتن انگشتان کوچولویتان، پیام مبهمی را به او منتقل خواد کرد.کودک متوجه نخواهد شد که چه وقت گاز گرفتن فرد دیگر،ایراد نداشته و چه وقت مشکل دارد و همین طور در مورد میزان فشاری که موقع گاز گرفتن باید وارد کند، درک درستی ندارد.همچنان که او بزرگتر می شود، متوجه خواهد شد که برخی از چیز ها می تواند با احتیاط و با شوخی ملایم انجام گیرد، اما نه با خشم. فهم این مسئله، به پختگی نیاز دارد- بیشتر از آنچه که می توانید انتظار داشته باشید کودک تان در سن خردسالی داشته باشد.

– به کودک آسیب دیده،توجه بیشتری نشان دهید.معمولاً ما همه ی انرژی خود را صرف تصحیح رفتار کودک گاز گیرنده نموده و به کودکی که گاز گرفته شده زیاد تسلی نمی دهیم.قربانی کوچک،تنها و گریان به حال خود رها می شود.تسکین دادن به کودک آسیب دیده، می تواند به کودک تان نشان دهد که رفتارش سبب ترس و رنج کودک دیگری شده است.حتی می توانید کودک تان را تشویق کنید که با نوازش کردن یا در آغوش گرفتن دوستش،به تسکین او کمک کند.

  • از مجرم مکرر مراقبت کنید.

اگر گام های پیشین را طی کردید ولی کودک تان همچنان اقدام به گاز گرفتن می کند،می توانید واکنش شدیدتری نشان دهید.اگر موقع عمل مچ او را گرفتید، قوراً به سراغش بروید.تا سطح او خم شده،به چشمان او نگاه کرده و قاطعانه اظهارکنید:”گازنگیر.برو جای خلوت” او را به سمت یک صندلی راهنمایی کرده و از او بخواهید برای چند دقیقه آنجا بنشیند.زیاد طول نخواهد کشید که او متوجه پیام تان خواهد شد.

  • ·         حتی اگر شاهد آن نبودید ،باز هم واکنش نشان دهید.

اگر خود شاهد عمل کودک تان نبودید،اما بعداً کسی به شما خبر داد،با کودک خود درباره ی آنچه که اتفاق افتاده است گفت و گو کنید.به گفتن چند جمله ی مختصر و دقیق اکتفا کنید،به خاطر داشته باشید که سخنرانی طولانی تقریباً هیچ وقت موثر نیست.با هم خواندن کتاب های کودکان در زمینه ی این موضوع،نقش گزاری و نشان دادن رفتار های مناسب،همگی به کودک تان در یادگیری اینکه چگونه می تواند به عواطف خود به شیوه ی مناسب اجتماعی واکنش نشان دهد،کمک میکند.

  • ·         کمک های اولیه فراهم کنید.

هرجند خطر زخمی شدن از گاز یک کودک اندک است،دانستن اینکه درصورت شکافته شدن پوست،چه کاری باید انجام دهیم،مفید خواهد بود.به کودکی که گاز گرفته شده است اطمینان دهید.ابتدا دستان خود و سپس زخم کودک را با آب و صابون بشویید.اگرگازگرفتگی دچار خونریزی شد، محل زخم را  با یک پارچه ی تمیز و خشک فشار دهید.زخم را با بانداژبپوشانید.

چه کارهایی نباید انجام دهید.

  • ·         از روی احساسات واکنش نشان ندهید. زمانی که کودکتان از دندان های خود برای گاز گرفتن انسان دیگری بهره می گیرد،اغلب،واکنش فوری والدین خشم و متعاقب آن تنبیه است.دلیل آن این است که والدین این عمل را از رویکرد یک بزرگسال نگاه می کنند.با این وجود،اگر بتوانیم درک کنیم که گازکودک،به احتمال زیاد یک عکس العمل احساسی و غیرارادی است،می توانیم از واکنش به شیوه های رایج اما بی فایده اجتناب کنیم.
  • ·         برای نشان دادن عواقب گاز گرفتن،کودک تان را به تلافی گاز نگیرید.او عمدا،به همبازی خود آسیب نمی زند.او احتمالاً از اشتباه بودن کار خود آگاه نبوده، بنابراین با واکنش نشان دادن به همان طریق ،ممکن است عملاً این مسئله را که یک رفتار قابل قبول است تقویت نموده و او را کاملاً گیج کنید. مشاوره کودک راه حلی برای حل مشکل گاز گرفتن کودکان دیگر است.
  • ·         تصور نکنید که کودک تان از روی لجبازی بدرفتاری می کند.نحوه ی برخورد شما با این قبیل رفتارها در کودکان بزرگتر که اشتباه بودن گاز گرفتن را می دانند،با نحوه ی برخورد شما با کودکان خردسال تر باید متفاوت باشد.
  • ·         برسرکودک خود فریاد نکشید.فریاد زدن،تأثیری جز ترساندن ندارد.فریاد زدن درمورد کاری که انجام داده و همین طور درمورد اینکه به جای آن چه کاری باید انجام دهد،به او چیزی را آموزش نمی دهد. 

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت