مشاوره شغلی در تهران

امروزه تنوع شغل ها مخصوصا در کلانشهر تهران نسبت به گذشته افزایش یافته است و همین مورد باعث میشود که شما به یک مشاوره شغلی در تهران نیاز داشته باشید. اکثر ما در انتخاب شغل مناسب خودمان دچار سردرگمی میشویم و پیدا کردن یک شغل مناسب که رضایت ما را در بگیرد کار سختی است. 

ما انتظار داریم که شغل ما علاوه بر اینکه درآمد خوبی نصیبمان کند، در راستای علایق و استعدادهای ما هم باشد آنوقت است که ما احساس خشنودی و رضایت داریم. اینجاست که مشاوره شغلی میتواند راهنمای ما در رسیدن به شغل مناسب باشد. 

البته مشاوره شغلی فقط مربوط به زمانی که ما جویای کار هستیم نمیشود بلکه، زمانی که از شغل فعلی خود رضایت نداشته باشیم نیز میتوانیم به مشاور مراجعه نماییم، یا حتی زمانی که تصمیم به تغییر شغل گرفته‌ایم ولی استرس تغییر شغل داریم و نمی‌دانیم دقیقا باید چطور این کار را انجام دهیم. 

وظایف مشاور شغلی چیست؟

مشاور شغلی باید شنونده خوبی باشد و از مهارت های ارتباطی نیز به خوبی برخوردار باشد. او باید مشاغل مختلف و همچنین ویژگی های آن شغل را بشناسد و از شرایط بازار کار به خوبی مطلع باشد. همچنین باید بتواند شخصیت افراد را شناسایی نماید و بر همین اساس آنها را راهنمایی نماید.

به طور کلی وظایف مشاور شغلی شامل :

  • شناسایی قابلیت ها، استعدادها و علائق مراجعان
  • آشنا کردن مراجعان با موارد اموزشی و شغلی من جمله رشته های تحصیلی، ویژگی های شغلی، وضعیت درآمدی شغل و…
  • گفتگو با مراجعان و گرفتن تست های روانشناسی و شخصیت شناسی براي شناخت صحیح ویژگی ها و خصوصیات آن ها
  • کسب دیگر اطلاعات لازم در خصوص وضعیت زندگی، وضعیت محل کار، مشاغل موجود در سازمان( در بررسی کارکنان سازمانی) و… مراجعان
  • راهنمايي و کمک به مراجعان در انتخاب رشته تحصیلی یا شغل مناسب
  • برنامه ریزی عملی براي اشخاص براي رسيدن به اهداف و حمایت از آن ها

مشاور شغلی چه کاری انجام میدهد؟

استخدام مشاور شغلی می تواند برای شما بسیار مناسب باشد. موارد مهمی وجود دارد که مشاوره می تواند برای شما انجام دهد که شامل مراحل زیر می شوند:

شخصی سازی برنامه شغلی شما

اینکه بتوانید یک برنامه شغلی فردی داشته باشید مهم ترین کاری است که مشاور می تواند برایتان انجام دهد. برنامه شغلی می تواند هدف و مسیر را به شما نشان دهد. یکی از مهم ترین راه ها برای رسیدن به اهداف شغلی داشتن همین نقشه شغلی است. مشاور قبل از اینکه برنامه شغلی خاصی برای شما بچیند نقاط ضعف و قوت آن را یادآور می شود. همچنین با شما در مورد شغل تان صحبت می کند و به شما می فهمند که علاقه و استعداد شما در چه زمینه ای است و علت نارضایتی شما از حرفه تان چیست و اینکه آیا آنچه که میخواهید تغییر دهید آیا به نفع شما است یا خیر. مشاور با استفاده از این موارد می‌تواند برنامه های متناسب با خواسته های شما تنظیم کند.

غلبه بر اضطراب شغلی

یکی از بزرگترین فواید داشتن مشاوره شغلی یادگیری نحوه غلبه بر شکست ها و احساسات ناخوشایند است. اگر شغلتان خواسته های شما را برآورده نمی کند یا اگر زمانی است که بیکار هستید ممکن است احساساتی مانند نا شایستگی و خود ناباوری در شما ایجاد شود. مثلاً اگر در جایی مصاحبه داده اید و پذیرش نشده‌اید مشاور شغلی می تواند به شما راهنمایی دهد تا علت عدم پذیرش تان را متوجه شوید و برنامه را برای مقابله با این شکست ها را تنظیم کند. علاوه بر این مشاور شغلی کمک میکند تا شما تمرکز خودتان را داشته باشید و بتوانید به جای اینکه در مقابل هر شکستی زود باور به خودتان را از دست دهید و تسلیم شوید همچنان به راهتان ادامه دهید. یکی از دلایل استفاده از مشاوره شغلی نسبت که شما دچار فرسودگی شغلی شده اید. این که نمی دانید آیا می خواهید به همین راه شغلی‌تان ادامه دهید یا اآن را رها کنید بسیار ناراحت کننده است و ملاقات با مشاوره شغلی راهی مناسب برای خارج شدن از این مهلکه میباشد.

ارائه بازخورد صادقانه

اگر در مورد یافتن شغل به نتیجه نمی رسید و همچنان سردرگم هستید مشاور شغلی می تواند نظرات صادقانه به شما بدهد و شما را از این نگرانی دور کند. موقعی که با مشاور شغلی صحبت می کنید در مورد هدف هایی که دارید و آینده ای که می خواهید برای شغل تان داشته باشید نظرات بی طرفانه ای دریافت می کنید. اگر مصاحبه‌های شغلی ناموفقی داشتید مشاور شغلی می تواند علت شکست تان را برای تان مشخص کند. بعد از اینکه مشاور شغلی اهداف واقع بینانه ای را برای تان مشخص کرد بهتر میتوانید از اطلاعات خود در مورد هدف های شغلی و موارد دیگر استفاده کنید.

کمک به حل مشکلات شغلی

گاهی احتمال دارد در محل کارتان با مسائل و چالش‌هایی مواجه شوید که راه حل آنها را ندانید. مثلا سمت شغلی شما عوض شود یا مسئولیتهای تازه‌ای به عهده بگیرید یا حتی مدیریت عوض شود و در همکاری با او دچار مشکلات شوید. در این صورت استفاده از یک مشاور شغلی با تجربه می تواند در این وضعیت به شما کمک کند. اگر واقعا احساس می کنید برای مسئولیت های شغلی آمادگی ندارید ممکن است مشاور متوجه شود که این به دلیل اعتماد به نفس پایین شما است و بعد از ارزیابی وضعیت شما کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از آموزش های حرفه ای به هدفتان برسید.

کمک در راه اندازی کسب و کار

اینکه بخواهید در کنار کار خودتان شغل دیگری راه اندازی کنید ممکن است کمی سخت باشد مخصوصا اینکه اگر هر روز از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر سر کار هستید. بنابراین توصیه میشود از یک مشاور کمک بگیرید. خیلی از برنامه ریزی ها برای داشتن شغل های جانبی نیاز به برنامه‌ریزی و زمان دارد. مشاور شغلی می تواند به شما کمک کند تا مسائل را متوجه شوید و در انتظارات و اهداف خود تعادل را رعایت کنید. یکی از مشاوران شغلی می توانند به شما بیاموزند که چگونه اشتباهات خود را برای کسب و کارهای جدید برطرف کنید و بتوانید برنامه موفقی برای آغاز کار خود تنظیم کنید.

 

مزایای مشاوره شغلی

مشاوره شغلی خدمات گوناگونی دارد. یک مشاور شغلی می تواند به شما کمک کند که با انجام تست مهارت های خود را ارزیابی کنید و کاری را انتخاب کنید که مطابق با توانایی هایتان باشد. علاوه بر این شما با کمک مشاور می توانید گزینه های شغلی تان را بررسی کنید و اگر در حال تغییر شغل هستید بدانید که چه چیزی برای شما بهتر است. شما همچنین متوجه موانعی می‌شوید که ممکن است راهتان قرار بگیرد و یا شما را دچار اضطراب و ناامیدی کند. اگر در زمینه ارتباط با همکار و یا پیشرفت کردن در شغل تان مشکل دارید می توانید با کمک یک مشاور نقاط ضعف خود را برطرف کنید و مهارت های ارتباطی موثر را بیاموزید تا بتوانید از فرصت های جدید حداکثر استفاده را کنید.

چرا انتخاب شغل استرس زیادی برای فرد دارد؟

یکی از مشکلات امروز تعداد زیاد مشاغل در دنیا می باشد که در زمان های گذشته وجود نداشت. بنابر این افراد این روزها با صدها گزینه برای انتخاب شغل روبرو هستند و حتی در یک شغل هم شاخه های مختلف شغلی به وجود آمده است که گاهی  انسان را  گیج می کند. علاوه بر این در دنیای امروز هر روز هم بر تعداد شغل ها افزوده می شود. این امر باعث می‌شود که افراد احساس کنند نیازی نیست حتما در یک شغل بمانند و میتوانند بلافاصله شغل خود را عوض کنند که باز هم مشکلاتی به وجود می آورد. اینکه بتوانید متوجه شوید علاقه و استعداد شما در چه شاخه شغلی است و در کجا می توانید مهارت ها و توانایی های خود را نشان دهید و درآمد بالایی کسب کنید اهمیت زیادی دارد که یک مشاور شغلی با تجربه می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

چرا رضایت شغلی با اهمیت است؟

 وقتی  یک فرد از شغل خود رضایت بالایی داشته باشد، توانسته است از طریق آن نیازهای خویش را تأمین نماید و احساس خشنودی داشته باشد هر فردی كوشش می‌كند شغلی را انتخاب نماید كه علاوه بر تأمین نیازهای مادی از نظر روانی نیز او را ارضاء نماید، به همین دلیل باید از خود شناخت دقیق داشته باشد.

حال اگر فرد به شغل خود علاقه ای نداشته باشد و همچنین سواد و اطلاعات لازم را در این زمینه نداشته باشد هم باعث میشود که خودش احساس خستگی و ناامیدی نماید و هم آنکه باعث کاهش بهره وری در سازمانی میشود که در آن مشغول به کار است.

پیامد های ناشی از نارضایتی شغل به شرح زیر است:

  • کاهش بهره وری و خستگی مزمن
  • افسردگی و آسیب های جسمی ناشی از استرس شغلی
  • کاهش اعتماد و عزت نفس
  • فرسودگی شغلی و سرخوردگی
  • کاهش رضایت از زندگی و نهایتا فقر و بیکاری

فرسودگی شغلی زمانی رخ میدهد که شما دچار خستگی فیزیکی، هیجانی و روانی بشوید که این مورد زمانی برای شما پیش می آید که به صورت مداوم مشغول  انجام کار سختی باشید که این باعث میشود شما تمایل خود را نسبت به انجام کار از دست بدهید.فرسودگی شغلی پیامدی از فشار شغلی دایم و مکرر است، بدین ترتیب که شخص در محیط کارش به علت عوامل درونی و بیرونی احساس فشار می‌کند و این فشار، پیوسته و چندین‌باره بوده و سرانجام به احساس فرسودگی تبدیل می‌گردد.

اولین آسیب فرسودگی شغلی، رنج بردن از فرسودگی بدنی هم‌چون سردرد، تهوع، کم‌خوابی، و تغییراتی در عادات غذایی است. فرسودگی عاطفی هم‌چون: افسردگی، احساس درماندگی، احساس عدم کارایی در شغل خود و همچنین ایجاد نگرش‌های منفی نسبت به خود، شغل، سازمان و به‌طور کلی نسبت به زندگی پیامدهای بعدی کارزدگی هستند.

مشاوره سازمانی

مشاوره شغلی آنلاین یا تلفنی

طبیعتا بهترین نوع مشاوره شغلی مشاوره حضوری است. زیرا، مشاور میتواند  شناخت دقیقتری از شما و علایق شما داشته باشد همچنین، انجام تست های خودشناسی به صورت حضوری اثربخش تر هستند.

اما اگر شما از آن دسته افرادی هستیدکه نمیتوانید حضوری به مطب مشاور بروید میتوانید از مشاوره آنلاین یا تلفنی استفاده کنید، که امروزه مشاوره آنلاین به دلیل وجود نرم افزار های فراوان کار را برای شما راحتتر نموده است. در مواردی که امکان مشاوره آنلاین نبود، مشاوره شغلی تلفنی هم میسر است. در این موارد هم مشاور و هم مشورت‌گیرنده باید تمرکز کافی داشته باشند و وجود یک کاغذ و خودکار برای هر دو طرف از ضروریات است.

تاثیر مشاوره شغلی در تعیین تیپ های رغبت جهت انتخاب شغل مناسب

یکی از فاکتورهای مهم برای ثبات شغلی همخوانی شغل با ارزش ها و ترجیحات درونی فرد است. یعنی اینکه این فرد ترجیه می دهد در چه محیط های کاری و با چه سبک های کاری فعالیت کند. اگر شغلی که فرد انتخاب میکند با ترجیحاتش همخوانی نداشته باشد به مرور زمان موجب فرسایش ذهنی و جسمی فرد شده و به همان نسبت بازدهی پایین می آید. هر تیپ شخصیتی متناسب با مجموعه ای از مشاغل خاص است. یکی از کارهایی که در جلسات مشاوره شغلی انجام می شود، همین پیدا کدن تیپ شخصیتی فرد و پیشنهاد شغل های متناسب با آن است

در آزمون های بین المللی تعیین رغبت شغلی شش تیپ شخصیتی مختلف ارزیابی شد:

تیپ واقع گرا: افرادی که دارای این تیپ هستند معمولا از مشاغلی که نیازمند ارتباطات اجتماعی است دوری می کنند و سعی می کنند مشاغلی که نیازمند توانایی های فیزیکی و مکانیکی است را انجام دهند. برای اشیا و خصوصیات قابل لمس و عینی مثل پول، دستگاه های خاص یا قدرت و مقام ارزش قائلند.

ویژگی های این تیپ: غیراجتماعی، رک، مادی، خود محور، صرفه جو، سرسخت، تلاشگر و انعطاف ناپذیرند.

تیپ جستجوگر: افرادی که دارای این تیپ هستند معمولا مشاغلی را ترجیح می دهند که نیاز به فعالیت های آرام و منطقی دارد. فاقد توانایی رهبری هستند و خود را فردی محقق، روشنفکر و دارای توانایی های ریاضی و علمی می دانند.

ویژگی های این تیپ: مستقل، تحلیل گر، منطقی، روشنفکر، هوشیار، منتقد، خود دار، کناره گیر، فروتن، کنجکاو، دقیق و پیچیده است. این افراد معمولا به دنبال مشاغلی هستند که نیاز به دید دقیق و جستجو گرانه دارد.

تیپ هنری: افرادی که دارای این تیپ هستند معمولا از فعالیت های خلاقانه استقبال می کنند و از شغل های خشک و قراردادی دوری می کنند. به مسائل دید منعطف و هنری دارند. به مسائل و حل آنها با دید زیبا شناسی نگاه می کنند.

ویژگی های این تیپ: افرادی مبهم، خیال پرداز، بی نظم، عاطفی، خود انگیخته، حساس، درون نگر، آرمان گرا، مستقل و آزاد منش هستند.

تیپ اجتماعی: این افراد برعکس تیپ واقع گرایانه هستند. خودشان را افرادی علاقه مند به درک و کمک به دیگران می دانند. دارای توانایی آموزش و تدریس هستند و خیلی به مشاغل علمی و فیزیکی علاقه مند نیستند.

ویژگی های این تیپ: افرادی خوش برخورد، صبور، معاشرتی، فهمیده، صمیمی، مشوق و مهربان هستند.

تیپ متهور: از موقعیت های جستجوگرانه دوری می کنند. به دنبال فعالیت های متهورانه هستند و ریسک پذیری بالاتری دارند.

ویژگی های این تیپ: شخصیت هایی بی باک، ریسک پذیر، اهل خطر، با انرژی، خوش بین، ماجراجو، هیجان طلب، جاه طلب، معاشرتی، پرحرف، برون گرا و سلطه جو هستند.

تیپ قراردادی: افرادی منظم، سازش پذیر و دارای روحیه یکنواختی اند. برای فعالیت های اقتصادی ارزش قائلند و مشاغلی مانند کارمندی و حسابداری را مناسب خود می دانند.

ویژگی های این تیپ: افراد محتاط، انعطاف ناپذیر، درون گرا، منظم، کارآمد و فاقد تخیل هستند.

وظایف-مشاوره-شغلی

تاثیر هوش در انتخاب شغل

هوش و استعداد مهم ترین ویژگی های درونی هر فرد در انتخاب شغل مناسب است زیرا، هر فرد یک یا چند استعداد در زمینه های مختلفی داراست که آگاهی از آن و تشخیص استعداد هر فرد مخصوصا در دوران کودکی، انتخاب شغل مناسب را در آینده تسهیل می کند. طبق نظریه ی تخصصی هوش های چندگانه گاردنر، 8 بعد مهم در توانایی های هوشی وجود دارد که به شرح زیر است:

هوش جسمانی:  افراد دارای هوش جسمانی در مهارت های بدنی و هماهنگی چشم و بدن مهارت بالایی دارند. ظرفیت بالای شش ها و عضلات و توانایی کنترل حرکات از ویژگی های آن هاست. مشاغلی مثل ورزش های حرفه ای و قهرمانی، مشاغل مربوط به ساختمان سازی و بازیگری را بر می گزینند.

هوش فضایی: افراد دارای هوش فضایی جهت یابی خوبی دارند و با نمودار ها، نقشه ها و تصاویر ارتباط خوبی برقرار می کنند. قدرت تشخیص تصویری و فضایی بالایی دارند و برای مشاغلی مثل نقشه برداری و طراحی، رانندگی و مجسمه سازی مناسب هستند.

هوش ریاضی: این افراد در تحلیل مسائل قدرت بالایی دارند و در شناسایی الگو ها و فرمول ها و عملیات منطقی قوی هستند. افراد دارای هوش ریاضی در مشاغل مربوط به محاسبات، حسابداری و مهندسی موفق خواهند بود.

هوش موسیقی: هوش موسیقیایی و توانایی در درک ریتم و توانایی بالا در فکر کردن به الگو های موسیقیایی است. آهنگسازی، نوازندگی و رهبری ارکستر برای آنها بهترین گزینه است.

هوش کلامی: به خوبی می توانند از کلمات در نوشتن و صحبت کردن استفاده کنند. حافظه ای قوی دارند و دایره واژگان آنها گسترده است. مشاغلی مانند نویسنده، شاعر، وکیل، معلم، سیاستمدار برای آنها مناسب است.

هوش میان فردی: این افراد در تعامل و ارتباط با دیگران، قدرت رهبری، مدیریت و سنجش هیجانات و انگیزه های افراد توانایی بالایی دارند. مشاغل مناسب این دسته؛ رهبر، مشاور، مدیر، سیاستمدار و فروشندگی است.

هوش درون فردی: این افراد آگاهی بالایی از احساسات و انگیزه های خود دارند و از خود آزمایی، تخیل، بررسی روابط خود با دیگران و سنجش توانایی خود لذت می برند. مشاغلی مانند نظریه پردازی، کارشناس مسائل مذهبی و الاهیات، روانشناسی، مربی و ایده پردازی برای آنها مناسب است.

هوش طبیعت گرا: این افراد سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و می توانند با طبیعت و الگوهای آن ارتباط برقرار کنند. به کشف محیط و جستجوگری در محیط اطراف علاقه زیادی دارند. مشاغلی مانند زیست شناسی، زمین شناسی، کشاورزی، باغبانی و فعالیت در زمینه محیط زیست ترجیح این دسته از افراد است.

مشاوره شغلی سازمانی

در مقابل مشاوران شغلی که  روان­شناسان صنعتی و سازمانی قرار دارند که  بیشتر با سازمان ها و شرکت ها سر و کار دارند. آنها دانش و تخصص خود را در اختیار سازمان­ها قرار می­دهند تا به بهبود بهره وری انسانی در سازمان کمک کنند.  به این صورت است که در سازمان، مشاور شغلی به بررسی پست ها و سمت های سازمانی پرداخته و با انجام مصاحبه ها و گرفتن تست های روانشناسی و شخصیت شناسی مناسب از کارکنان به شناخت کاملی می رسد و بهترین شغل برای هر فرد در آن سازمان را مشخص می کند. این کار مشاوره شغلی علاوه بر افزایش کارآیی و بهره وری کارکنان سازمان، رضایت شغلی آنان را نیز فراهم می کند.

قبل از مراجعه به مشاور شغلی چه چیزهایی را آماده کنید؟

قطعاً راجع به مشاوره در هر موردی هنگامی اثربخش خواهد بود که قادر باشید که اطلاعات جامع و دقیقی از خودتان ارائه دهید. بنابراین اگر می‌خواهید به مشاوره شغلی مراجعه کنید باید بتوانید به توانمندی ها و ویژگی های خودتان و اینکه چه استعدادها و شرایطی دارید فکر کنید و پرسش های خودتان را از قبل آماده کرده باشید. اگر شما در مواردی مانند رزومه نویسی یا مهارت های ارتباطی در محیط کار و همچنین مهارت های پایه هم چون استفاده از نرم افزار ها را آموزش ندیدید و در مورد آنها نگران هستید بهتر است در جلسات مشاوره راجع به آنها صحبت کنید. اگر فکر می کنید آرزوی شما کارمند شدن نیست و می خواهید یک کارآفرین برجسته باشید لازم است مهارت‌هایی مانند خلاقیت یا پشتکار را در خودتان تقویت کنید و ایده های تان را اجرایی کنید. در تمام این موارد یک مشاور شغلی می تواند با ارزیابی توانمندی هایتان به شما کمک کند. شما در جلسات مشاوره می توانید در مورد درآمد خودتان، محیط کارتان، تعهدات آموزشی، تحصیلات لازم برای شغل و مهارت ها و استعدادهایتان صحبت کنید.

بهتر است بدانید که کسانی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و درسشان تمام شده است ، کسانی که بعد از مدتی می خواهند به محل کار برگردند مانند مرخصی بلند مدت والدین و البته افرادی که از شغل خود رضایت ندارند و خواهان آن هستند که تغییرات کوچک و بزرگی در شغلشان ایجاد کنند در راس اشخاصی هستند که از مشاوره شغلی نفع می برند.

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت