مشاوره فردی و شخصی

همه ما انسانها بواسطه اجتماع، شخصیت و هویت خود را کشف می کنیم. در این میان گاهی از بازخوردهای منفی اجتماع و یا عوامل دیگر با مشکلاتی روبرو می شویم. این مشکلات و چالش ها یک امر کاملا طبیعی است. از این رو خود فرد با عملکرد منطقی می تواند این مشکلات و موانع را حل کرده و خود را به موفقیت، خوشبختی و آرامش برساند. مشاوره فردی یا شخصی بهترین و موثرترین روش ممکن در اینگونه شرایط است. مواردی مانند تصمیم گیری های مهم، مشکلات روحی و روانی و صدها مورد دیگر که بهتر است در این مواقع حتما لازم استکه به یک مرکز مشاوره مراجعه کنیم و مسئله خود را با مشاور یا درمانگر در میان بگذاریم. زیرا ممکن است خودمان نتوانیم بهترین تصمیم و عملکرد را در این مواقع داشته باشیم.

مشاوره-فردی

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی نوعی از مشاوره است که در آن فرد به خودآگاهی رسیده و مهارت های ارتباطی را یاد میگیرد و در زندگی اش به کار می برد. در صورتی که این مشاوره خوب انجام شود و فرد نیز در انجام توصیه های مشاور همکاری به خرج دهد، در نهایت تغییر رفتار فرد در زمینه های مختلف زندگی اتفاق افتاده و روابطش بهبود می یابد. یک مشاور فردی با آموزش خودآگاهی به فرد کمک می کند که مشکلاتش را در خودش حل کند و تحت تاثیر عوامل بیرونی و محیطی نباشد. به علاوه، هوش هیجان، همدلی، اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نیز در این جلسات بهبود می یابد. این مشاوره به افراد کمک می کند تا تعادلی بین افکار و احساساتشان ایجاد کنند و روحیه بهتری داشته باشند.

تاثیر مشاوره فردی در رسیدن به اهداف زندگی

اگر میخواهید کاری را کاملا یاد بگیرید و در آن مهارت یابید، باید آن را تکرار کنید. شناخت اهداف در تغییر سرنوشت نقش عمده ای ایفا میکند. هدف اولیه و اصلی، اولین قدم هر کار است. اکثر مردم تعریف مشخصی از اهداف خود ندارند، در صورتی که اگر در مورد تنظیم اهداف تمرین داشته باشید پس از مدتی می توانید به راحتی چرخاندن یک کلید، این کار را انجام دهید. اهداف می توانند خیلی ساده و ابتدایی و یا خیلی سخت و پیچیده باشند، هرچقدر بتوانیم اهداف را ساده تر کنیم و آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کنیم، به همان میزان امکان رسیدن به آن راحت تر خواهد بود.

اهداف می توانند به بخش های زیر تقسیم بندی نمود:

همه ی ما اهدافی داریم، آگاهانه یا ناآگاهانه، و هر هدفی که داشته باشیم بر سرنوشتمان موثر خواهد بود. می توانیم با مشاوره فردی این اهداف را ارتقا دهیم و به سمتی صحیح ببریم.باید در تعیین اهداف تان دقت بیشتری داشته باشید.

اهداف مشاوره فردی

  • تقویت توانایی فرد برای ایجاد و نگه داشتن روابط
  • افزایش کارایی درمانجو و توانایی وی برای مقابله
  • تسهیل تغییر رفتاری
  • افزایش کارایی و توانایی درمانجو برای مقابله با شرایط موجود
  • تقویت فرآیند تصمیم گیری و افزایش توانایی درمانجو
  • رشد
به عبارت دیگر:

درمان فردی یک فرآیند مشترک بین یک درمانگر و یک فرد در درمان است. اهداف مشترک درمانی می تواند الهام بخش تغییر یا بهبود کیفیت زندگی باشد. افراد ممکن است برای کمک در مسائلی مانند ازدواج، کنترل خشم و … به دنبال درمان باشند. مشاوره فردی با عباراتی مانند: روان درمانی ، گفتاردرمانی ، درمان فردی و مشاوره نیز خوانده می شود.

مزایای مشاوره فردی چیست؟

استفاده از مشاوره فردی همیشه نیاز به توانایی یک روانشناس ندارد بلکه میزان همکاری و رغبت فرد برای بهبود حال خودش هم تاثیر گذار می باشد. متخصص تا حدی می توان روند جلسات را به پیش ببرد اما اگر فردی همکاری و توجه نشان ندهد نتیجه مناسبی نمی توان گرفت. با این حال مزایای مشاوره فردی شامل موارد زیر می شوند:

افزایش خودآگاهی

یکی از مهمترین هدف های مشاوره فردی افزایش آگاهی و خودشناسی است. به این معنا که فرد بتواند به درک صحیح از خودش و هیجانات و نیازهایش برسد. بداند که چه نقاط مثبت و منفی دارد و طرز فکرش را نسبت به بعضی از اتفاقات تغییر دهد. این امر باعث می شود که فرد تغییراتی در زندگی اش ایجاد کند. خودآگاهی اولین قدم اساسی برای خلق کردن چیزی که خودآگاه هستید و ترسیم آینده است. فردی که خود آگاه است می فهمد که افکار و احساساتش او را به کجا میبرد و به راحتی می تواند آنها را تغییر دهد. هنگامی که فردی در حال خودآ گاهی باشد برداشت هایش دگرگون می شوند. این عامل روی احساسات او تاثیر می گذارد و هوش هیجانی اش را بالا میبرد.

مهارتهای ارتباطی

موقعی که درک موقعیت بالا میرود فرد نحوه صحیح ارتباط با دیگران را می آموزد. در مشاوره فردی مراجع یاد می گیرد که چگونه ارتباطات بین فردی اش را توسعه دهد و چارچوب های خود را تعیین کند و بتواند یک شنونده همدل باشد. مراجع به تدریج می آموزد که چگونه رفتارهای جرات مندانه نشان دهد و سبک ارتباطی منفعلانه یا پرخاشگرانه را کنار بگذارد. علاوه بر این رفتارهای آسیب های مانند استرس یا اضطراب هم کاهش پیدا میکند.

خودکاری

شخص اهداف باورها و ارزش های خود را پیدا میکند و میفهمد که منحصر به فرد است. به نوعی به فرد کمک می شود تا دلیل اعتماد به نفس خود را ریشه یابی کند یا مسائلی همچون خشم پنهان شده خود را متوجه شود و بتواند با کمک درمانگر یا مشاورش بهبود پیدا کند.

تغییر دیدگاه منفی به مثبت

هنگامی که سلامت روانی افراد بالا میرود نگرش ها و دیدگاه های شان هم تغییر پیدا می کند. یکی از مهمترین فواید مشاوره فردی این است که فرد نحوه غلبه بر اندوه و افسردگی خشم استرس و موارد این چنینی را با تغییر افکار و باورهایش می آموزد. تغییر دیدگاه ها کار راحتی نیست و نیاز به زمان دارد. این نتیجه با کمک یک مشاور و همکاری او حاصل می شود.

شناسایی مرزها

خیلی از افراد به دنبال مشاوره در مورد مسائل مربوط به مهارت های اجتماعی و روابط بین فردی می باشند. بیشتر وقت ها مسائل از عدم وجود مرزها ریشه می‌گیرد. مردها محدودیت های جسمانی و روانی می باشد که به تمایز خواسته ها، نیازها و ترجیحات یک فرد کمک می نمایند. برای برقراری ارتباط مرزها فرد ابتدا باید دانش و آگاهی پیدا کند. وظیفه یک مشاور در ارائه آگاهی در مورد ترجیحات و خواسته های یک شخص است.

مهارت های مقابله ای سالم

 افراد مهارت‌های مقابله‌ای موثر را در حین جلسات روان درمانی کسب می کنند. کسانی که از درمان های پذیرش و تعهد یا رفتار درمانی دیالکتیک استفاده می کنند در حین جلسات تکنیک های ذهن آگاهی را تمرین می کنند. فرایند مشاوره باعث میشود که فرد مهارت‌های مقابله‌ای مناسب را بیاموزد.

افزایش عزت نفس

عزت نفس کم باعث احساسات افسردگی، خشم، احساس گناه و غیره می شود. بهتر است بدانید که سرچشمه بیشتر مشکلات بین فردی یا اختلالات روحی روانی به عزت نفس برمیگردد. یعنی فرد که احساس ارزشمندی یا لیاقت نداشته باشد در رابطه با دیگران هم دچار مشکلاتی می شود و از طرفی نمی تواند خشم و استرس خود را کنترل کند. مواردی مانند مشکلات تحصیلی و استرس های شغلی هم از عزت نفس پایین ناشی می شود. احساس های ناامیدی و حقارت باعث می‌شود که فرد نتواند مدیریت احساسات و هیجاناتش را به دست بگیرد و رفتارهای تکانشی از خود نشان دهد. یک درمانگر با تجربه با بالا بردن عزت نفس به بهبود خیلی از اختلالات کمک می کند.

اهمیت مشاوره فردی آنلاین

روش‌های مختلفی برای مشاوره از طریق اینترنتی و آنلاینی وجود دارد. با توجه به هزینه های رفت و آمد و اینکه برخی از افراد در جاهایی هستند که به مشاور یا درمانگر دسترسی ندارد این روزها مشاوره آنلاین بسیار باب شده است. مشاوره آنلاین به صورت صوتی یا تماس های تصویری و حتی به صورت نوشتاری می تواند وجود داشته باشد. برخی مواقعی که مراجع تمایل به شناخته شدن ندارد این روش می تواند مفید باشد. مزایای مشاوره آنلاین این است که شما هر جایی که باشید می توانید با روانشناس خود صحبت کنید حتی اگر سفر رفته باشید یا در کشور دیگری باشید. از آنجایی که بعضی از درمان های روانشناسی مانند روانکاری جلسات زیادی به طول می انجامد بنابراین دیگر افرادی که مشاوره آنلاین دارند با این مشکلات روبرو نمی شوند. علاوه بر این در مشاوره های آنلاین افراد می توانند در تنظیم ساعت خود راحت تر باشند و مثلاً اگر بین ساعت کاری شان تایمی برای استراحت دارند از آن برای گفت و گو با مشاور استفاده کنند.

چه کسانی به مشاوره فردی نیاز دارند؟

مشاوره فردی، فرایندی است که از طریق آن فرد با یک پزشک متخصص یا روانشناس خوب در ارتباط می باشد. مشاوره فردی به افراد اجازه می دهد تا احساسات، عقاید و رفتارهای خود را کشف کنند. از طریق خاطرات چالش برانگیز یا تأثیرگذار کار کنند. جنبه هایی از زندگی خود را که دوست دارند تغییر دهند، شناسایی کنند، خود و دیگران را بهتر درک کنند. اهداف شخصی را تعیین کنند و به سمت تغییر دلخواه تلاش کنند. تمام کسانی که نیازمند یکی از موارد مشاوره ذکر شده هستند لازم است که به صورت فردی یا شخصی مشاوره شوند.

چه زمانی بهترین راه برای جستجوی مشاوره فردی است؟

اگر مسئله ای در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند و باعث پریشانی شود، از این رو فرد می بایست به دنبال درمان باشد. پریشانی می تواند به معنای افکار منفی، احساسات، رفتارها یا حتی یک احساس بدنی مانند درد یا خستگی باشد. مهم است که قبل از رفتن به درمان صبر نکنید تا علائم شدید شود. اگر اغلب ناراضی هستید یا در مورد مسائل زندگی احساس ناامیدی می کنید بهتر است به دنبال مشاوره فردی باشید.

اهداف و زمان مشاوره فردی چگونه تعیین می شود؟

جلسات روان درمانی فردی بطور معمول بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه به طول می انجامد. فراوانی و مدت زمان درمان تا حد زیادی به نیازهای شما، اهداف درمانی و پیشرفت بستگی دارد. بسیاری از نگرانی ها به راحتی با درمان کوتاه مدت برطرف می شوند. سایر نگرانی های مزمن یا پیچیده تر قبل از تحقق بهبود در یک جلسه، نیاز به جلسات طولانی مدت و یا تعداد جلسات بیشتر دارند.

تحقیقات نشان داده است كه مشاوره فردی منجر به عود كمتر از عوارض شایع مانند افسردگی متوسط و اضطراب می شود و تأثیرات مثبت درمان خوب فراتر از یک درمان ساده است. در حقیقت، بسیاری از مراجعین که مدت طولانی جهت مشاوره گذرانده اند، پس از پایان درمان، شرایط بهبود خود را گزارش می دهند. به طور کلی، روان درمانی اغلب مؤثرتر از داروهای روان گردان یا درمان های پزشکی است که می تواند عوارض جانبی مضر داشته باشد. علاوه بر این، بسیاری از روش های درمانی مبتنی بر شواهد است، به این معنی که آنها تحت مطالعات تحقیقاتی و مشاهدات بالینی قرار گرفته اند و برای اثربخشی مورد تجزیه و تحلیل رفتاری قرار گرفته اند.

انواع مسائل و مشکلات فردی

مواردی مانند انتخاب رشته، انتخاب شغل، انتخاب همسر، استرس، اضطراب، بدبینی، منفی نگری، ناامیدی و صدها مورد دیگر که همه آنها، شخص را به تنهایی درگیر خود می کند. در این مواقع مشاوره فردی (انفرادی) با مشاور روانشناس بهترین راهکار است. در برخی موارد مانند تصمیم گیری ها و مشاوره شاید یک یا دو جلسه کافی باشد اما مشکلات روحی و روانی می بایست طی یک دوره تحت نظر گرفته شده و درمان شوند. برای مثال مشکلاتی مانند استرس با یک یا دوجلسه مراجعه قابل رفع نیست و باید مراجعات بیشتری انجام شود.

مشاوره فردی به چه چیزی می تواند کمک کند؟

  • اضطراب
  • فشار
  • مسائل مربوط به غذا
  • خشم
  • رابطه یا چالش های ازدواج
  • اعتیاد
  • سوء استفاده کردن
  • مسائل خانوادگی
  • بی خوابی
  • تمایلات جنسی

در مشاوره فردی چگونه درمان می شویم؟

اشکال درمانی زیادی وجود دارد. بعضی از درمان ها در مشاوره فردی هنگام رسیدگی به مسائل مختلف بهتر از سایر مشاوره ها عمل می کند. معمولا در هنگام پاسخگویی به نیازهای شخصی، درمانگران باید توانایی ارائه ایده ها با رویکردهای مختلف ترکیب کنند. درمان شناختی رفتاریCBT یکی از محبوب ترین و مؤثرترین انواع درمان است. این رویکرد به افراد کمک می کند تا ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارها را بررسی کنند. سپس، افراد می توانند الگوهای مثبت تفکر را جایگزین الگوهای منفی کنند. عقیده CBT این است که افکار سالم غالباً باعث ایجاد احساسات مثبت و اقدامات مولد می شوند.

تصمیم بگیرید که به مشاوره ادامه میدهید یا خیر!

در جلسات اولیه مشاوره شما متوجه خواهید شد که آیا این مشاور همان فردی است که شما می‌خواهید جلسات را با او ادامه دهید یا خیر؟ یا ممکن است این فرد بتواند نیاز شما را برطرف کند یا خیر؟

گاهی اوقات طی یک یا دو جلسه شما به تغییرات دلخواهتان دست پیدا می‌کنید اما در برخی موارد باتوجه به تشخیص روانشناس ممکن است تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد، که البته این یک موضوع طبیعی است و به خصوص زمانی رخ می‌دهد که پای یک تشخیص روانشناختی واضح در میان باشد.

تفاوت مشاوره فردی با گروهی

همانطور که از نامشان پیداست، مشاوره فرد و گروهی در تعداد افراد مشاوره گیرنده تفاوت دارند. به طور کلی هدف هر مشاوره ای حل مشکلات افراد شرکت کننده در مشاوره است اما در مشاوره فردی و گروهی این کار کمی متفاوت انجام میشود. در مشاوره فردی یک نفر به یک مشاور مرجعه می کند و در مورد مشکلات شخصی خود که باعث ایجاد روحیه بدی در او شده و یا موانعی بر سر راه او به وجود آورده صحبت می کند و کمک می خواهد. اما در مشاوره گروهی، تعدادی از افراد که مشکلات تقریبا یکسان دارند در یک جلسه دور هم جمع می شوند و از مشکلات خود که معمولا در مورد مسائل خانوادگی، اعتیاد، مسائل اجتماعی، مالی، شغلی و تحصیلی می باشد، صحبت می کنند. دراین جلسات پاسخی که مشاور به هر نفر می دهد، می تواند به بقیه افراد گروه هم کمک کند.

بهترین مرکز مشاوره فردی

امروز با توجه به وجود مرکز مشاوره های بسیار در تهران، انتخاب بهترین مرکز مشاوره فردی یا شخصی کار بسیار مشکلی است. بدون شک می توان گفت که مرکز مشاوره گروه همراه جزء یکی از بهترین مراکز مشاوره در تهران محسوب می شود که با کادری مجرب خدمات مشاوره را به صورت تلفنی و حضوری ارائه می کند. یکی از افتخارت گروه همراه این است که توانسته تا کنون بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ افرد را با ارائه بهترین روش و راه حل علمی بهبود ببخشد و آنها را تا رفع کامل همراهی کند.

با غلبه بر ناامیدی و دستیابی به هدف و کمک گرفتن از مشاوره فردی و شخصی گروه همراه خودتان را برای موفقیت های دیگر آماده کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید. به عبارت دیگر، باید یاد بگیرید که موفق شوید. هرچه بیشتر تلاش کنید، بیشتر می توانید به موفقیت دست پیدا کنید. 

مشاوره فردی در تلگرام

خدمات مشاوره فردی آنلاین در دنیای امروزه یکی از محبوب ترین روش های گرفتن کمک تخصصی در زمینه رفع مشکلات شخصیتی و توسعه فردی است.  اگر کسی در شهر یا کشوری زندگی کند که مشاوره و یا روانشناس مورد نظر خود را در آنجا پیدا نکند، یا به هر دلیلی مشاوره فردی غیر حضوری را ترجیح دهد، می تواند از طریق مشاوره تلگرام یا واتساپ با هر کدام از مشاوران گروه همراه که مد نظرش است، صحبت کند. از طرفی، برخی افراد ترجیح می دهند در خانه خود بنشینند و با مشاور خود صحبت کنند و با این روش احساس راحتی بیشتری می کنند. مرکز مشاوره گروه همراه از طریق تلگرام و واتساپ سعی در برطرف نمودن نیاز این عزیزان را نموده است.

سوالات متداول مشاوره فردی

  • آیا با مشاوره تمامی مشکلات حل می‌شود؟

جواب این است که مشاوره نوعی فرایند رسیدن به راه حل است. انتظار نداشته باشید که با یک جلسه مشاور راه حل را آماده در اختیار شما بگذارد بلکه رسیدن به بینش و آگاهی خود در حل مشکلات کمک زیادی میکند.

  • آیا مشاور ها به صورت یکسان با افراد برخورد می کنند؟

مشاور ها با همه به یک شکل رفتار نمی کنند. روانشناسان با توجه به وضعیتی که شما دارید و شرایطی که از کودکی تا حال حاضر داشته اید رویکردهای درمانی مختلفی را هم برایتان انتخاب می‌کنند تا نتیجه بهتری از درمان بگیرید.

  • آیا مشاور در تصمیم گیری کمک می کند؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که مشاور هیچگاه به جای فردی تصمیم گیری نمی کند بلکه مزایا و معایب یک انتخاب را برای افراد مشخص کرده و آنها را برای یک تصمیم گیری مفید راهنمایی میکند.

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت