سبک زندگی و موفقیت

عشق به خود

برخی از افراد خودشان را دوست ندارند و دائماً در حال سرزنش و نقد خودشان هستند. آنها فکر می‌کنند که لیاقت عشق و دوست داشتن را ندارند و حتماً باید کسی از محیط بیرون بیاید و به آنها عشق بدهد در حالی که ابتدا انسان باید خودش عاشق خودش باشد  تا بتواند آن دوست داشتن را به دیگران ساطع کند و به همان میزان عشق از جانب آنها دریافت کند. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که عاشق خود بودن یعنی چه و چگونه می‌توانیم این احساس را در وجودمان زنده کنیم؟

 

عشق به خود چیست؟

عشق به خود یا سلف لاو سبب رشد و توسعه فردی در انسان می‌شود. این عشق حاصل رابطه مناسب فرد با خودش و ثمره دیدگاه مثبتی است که نسبت به احساساتش دارد. عشق به خود یعنی داشتن هرگونه رابطه محبت آمیز با خود و توجه به احساسات و عواطف و با اهمیت دانستن اهداف و نیازها است. کسی که بتواند خودش را بپذیرد احساس احترامی در او ایجاد می‌شود که می‌تواند افکار مثبتی را نسبت به خود و شایستگی اش داشته باشد. این شایستگی یعنی شما لایق بهترین‌ها هستید این گونه است که عزت نفس پیدا می‌کنید. کسانی که به خودشان عشق می‌ورزند روی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و امیدواری بیشتری به زندگی دارند. اگر شما در این مورد مسئله ای دارید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

عشق به خودتان باعث می‌شود که خودتان را آنگونه که هستید قبول داشته باشید و در رابطه شفاف با درون و بیرونتان باشید.  با این نوع شفافیت می‌توانید به تصویر مشخصی از خودتان پیدا کنید و به خود واقعیتان نزدیک‌تر شوید.

عشق به خود کاذب چیست؟

عشق به خود کاذب موقعی رخ می‌دهد که به صورت گذرا با توجه به موقعیت خودتان را دوست داشته باشید مثلاً کسی که رتبه خوبی در امتحان می‌گیرد یا ارتقای شغلی پیدا می‌کند و یا اینکه می‌تواند وزنش را کاهش دهد یا درآمدش بالا برود. هرچند این دستاوردها در انسان انگیزه و امید ایجاد می‌کند اما نباید تنها دلیل دوست داشتن خودش باشد. شما در مسیر تجربه‌ای این اتفاقات ممکن است به شکست هم برسید و اگر عزت نفس بالایی نداشته باشید قطعاً به جای دوست داشتن خود شروع به سرزنش کردن خودتان و نفی تمام ارزش‌هایتان می‌کنید. بنابراین هر وقت به دستاوردی رسیدید اید بدانید که این شما بوده‌اید که به افتخارات خود معنی داده‌اید یا توانسته‌اید فلان موفقیت را کسب کنید.

نشانه‌های وجود عشق به خودتان

شما احساس خوبی به خودتان پیدا می‌کنید

خودتان را با دیگران هرگز مقایسه نمی‌کنید

اشتباهاتتان را می‌پذیرید و سعی می‌کنید از آنها عبرت بگیرید به جای آنکه خودتان را دست کم بگیرید

نقاط ضعف و قوتتان را می‌بینید و به آن آگاه هستید

از فکر کردن به خودتان و تنهایی با افکارتان احساس آرامش دارید

زمان هایی را برای خودتان قرار می‌دهید و همیشه دیگران را ملزم به حضور ر اوقات فراغتتان نمی‌بینید

شما متکی به خود هستید

 

چگونه عاشق خودمان باشیم؟

 

این را بدانید که احساساتی که شما به خودتان دارید ریشه در دوران کودکی و تربیت آن زمان دارد و اینکه چگونه در خانواده با مفاهیمی چون محبت و عشق و احترام آشنا شده‌اید. احساساتی که شما از این واژه‌ها دارید ریشه در نگاه اعضای خانواده دارد. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

به احساسات درونیتان آگاه باشید

برای آنکه عشق را در وجودتان تجربه کنید باید بدانید که چه احساسی دارید و کیفیت زندگیتان را جهت دستیابی به اهدافتان بالا ببرید. کسی که بداند گاهی اوقات ناراحت یا عصبانی می‌شود و این احساسات همیشه در وجودش جریان دارد حس منفی به خودش پیدا نمی‌کند.

به گفتگوهای درونی‌تان توجه کنید

هنگامی که به احساسات درونی‌تان دقت کنید افکار مختلفی در ذهنتان شروع به صحبت با شما می‌کنند افکاری که می‌توانند مثبت یا منفی باشند. اینکه چه گفتگوی درونی داشته باشید به عهده خودتان است و این شما هستید که می‌توانید بهترین خودتان را به این دنیا نشان دهید.

چیزهایی که شما را متفاوت می‌کند بپذیرید و عاشق آنها باشید

شما ممکن است توانایی‌ها استعداد و علایق مختلفی داشته باشید و یا حتی سبک خاصی از زندگی را بپسندید که چندان مورد قبول دیگران نیست. این شما هستید که می‌دانید چه چیزی برایتان مناسب است. هر چقدر بتوانید به دنبال یادگیری و به دست آوردن مهارت و ارتقای توانایی‌هایتان باشید سلماً احساس بهتری هم به خودتان پیدا می‌کنید. برای هر پیشرفتی بهتر است برای خودتان پاداشی هرچند کوچک قرار دهید.

بدون هیچ انتظاری به خودتان و دیگران عشق بورزید

دوست داشتن یک موهبت است که در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و می‌تواند زندگی را برای همه زیباتر سازد. شما زمانی می‌توانید ادعای دوست داشتن کنید که هرگز از دیگران انتظاری نداشته باشید یعنی اگر به ازای کاری که برای فردی کرده‌اید انتظار  جبران از جانب او را داشته باشید این اسمش دوست داشتن نیست بلکه معامله است. دوست داشتن مانند مادری که به فرزندش محبت می‌کند و انتظار هیچ جبرانی را ندارد.

به خودتان باور داشته باشید

افرادی هستند که توانستند با باورهای خودشان کارهای بزرگی در دنیا انجام دهند یا حتی در مقابل  بیماری های سخت دوام بیاورند. این افراد به نیروی باور مثبت اعتقاد پیدا کردند و می‌دانند که با آن قادرند به ‌ضعفها و شکست‌های خود غلبه کنند و مسیر زندگی‌شان را تغییر دهند. این افراد اجازه نمی‌دهند که حقارت و بی‌اعتماد به نفسی سد راهشان شود.

آدم‌های اشتباه را کنار بگذارید

بسیاری از شما ممکن است با افرادی رفت و آمد داشته‌اید که انرژی زیادی برایشان صرف کرده‌اید اما نتیجه‌ای نگرفتید و ادامه رفت و آمد با آنها برایتان چیزی جز پشیمانی نداشت.  این را بدانید که حذف کردن روابط ناسالم یا افراد مسموم از زندگی کار آسانی نیست مخصوصاً اگر به چنین کسانی عادت کرده باشید. مثلاً جایی که کسانی پشت سرتان حرف می‌زنند یا دروغ می‌گویند یا به روش‌های مختلف می‌خواهند آرامش را از شما سلب کنند. اینجاست که باید زمان‌هایی را برای عشق ورزیدن به خودتان و مرور روابطتان اختصاص دهید. هر چقدر بتوانید درعبور از محدودیت‌ها و پایان دادن به روابط مسموم جسورتر باشید  احترام بیشتری هم به خودتان گذاشته‌اید. اگر احساس می کنید پایان دادن برایتان دشوار است بهتر است از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

از خودتان قدردانی کنید

 

شاید شما یاد گرفته‌اید که این دیگران هستند که باید برای هر کاری از آنها تشکر و قدردانی کنید و این درست است اما نباید خودتان را فراموش کنید. مثلاً اگر یک روز از خوابتان گذشته‌اید و کار مفیدی انجام داده‌اید یا توانسته‌اید رژیم غذایی را رعایت کنید و لاغر شوید بابت همه این‌ها باید از خودتان سپاسگزاری کنید. برعکس آن زمانی که شروع به انتقادات بی‌رحمانه و سرزنش خودتان می‌کنید این فکر منفی می‌تواند افکاری همزاد خودش را ایجاد کند و شما به یکباره خودتان را بدترین فرد می‌بینید. اینجاست که احساس محبت و دوست داشتن دیگر در وجودتان برانگیخته نخواهد شد. پس تا می‌توانید نکات مثبت و زیبایی‌های وجودتان را کشف کنید و قدردان آنها باشید.

خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید

همه ما نقاط ضعف و ایراداتی داریم و ممکن است در گذشته اشتباهات حتی فاحشی انجام داده باشیم اما این دلیل نمی‌شود که خودمان را دیگر دوست نداشته باشیم. شاید فرصت‌ها و زمان‌های زیادی در زندگی ما تلف شده باشد اما برای هیچ چیزی هیچ وقت دیر نیست. این را بدانید که هنوز اهداف و آرزوهای زیادی در انتظار شما هستند پس آنها را غنیمت بشمارید.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه موضوع عشق ورزی به خود شده‌اید. این را بدانید که ریشه خیلی از مشکلات زخم‌هایی که افراد به خودشان یا دیگران می‌زنند در دوست نداشتن خود است.  کسی که خودش را دوست داشته باشد وارد هر رابطه‌ای نمی‌شود یا نیاز به تایید هر کسی در زندگیش ندارد.  این را بدانید عشق ورزی به خود یا سلف لاو ناگهان در انسان ایجاد نمی‌شود و نیاز به حضور یک درمانگر دارید.  اگر شما هم چنین مسئله‌ای دارید توصیه می‌شود که از یک روانشناس و مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت