سبک زندگی و موفقیت

شش فرضیه اساسی برای تغییر خودمان و تله های زندگی مان 

فرآیند تغییر ، فرآیندی دشوار است . هر روز بسیاری از افراد را می بینیم که در تلاشند تا برای الگوهایی که عمیقا در آنها ریشه دوانده غلبه کنند . از شما می خواهیم بدانید که روند تغییر ، روندی غیرقابل پیش بینی است . در تغییر گاهی مشکلاتی است. برای آشنایی بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

شش فرضیه اساسی برای تغییر خودمان و تله های زندگی مان 

در روند تغییر انتظار موانع بسیاری را داشته باشید . فرضیه هایی برای برای تغغیر وجود دارند :

1-اول اینکه همه ما بخشی داریم که می خواهد احساس شادی و رضایت داشته باشد .گاهی به چنین فردی خودشکوفاگر می گویند .فرض می کنیم که این نفس سالم ، در زیر سالها نادیده گرفته شدن ، مطیع شدن ،بدرفتاری ،انتقاد و سایر الزامات مخرب دفن شده است . روند تغییر شامل بازیابی این بعد مثبت و امید دادن به آن می شود . 

2-دوم اینکه فرض می کنیم که “چندین نیاز اساسی وجود دارند که در صورت برطرف شدن ، منجر به احساس خوشحالی و رضایت بیشتر می شوند .” نیاز به ارتباط با دیگران ، نیاز به استقلال و عدم وابستگی ، نیاز به احساس خوشایند ، شایستگی، موفقیت ، جذابیت و ارزشمندی برای اینکه میان هم رده های خود خوب به نظر برسید ، نیاز به ابراز آنچه که می خواهیم و احساسمان نسبت به دیگران و حق طلبی . نیاز به لذت بردن ، تفریح داشتن و خلاقیت برای دنبال کردن علایق، عادات و فعالیت هایی که ما را خشنود می سازد . نیاز به کمک به دیگران برای نشان دادن عشق و محبت . 

3-فرضیه سوم :در رویکرد درمانی تله های زندگی این است که افراد می توانند به روش های بسیار ساده تغییر کنند . برخی افراد به این رویکرد شک دارند . آنها معتقدند: که اساسا شخصیت یک فرد در انتهای دوران کودکی یا حتی قبل تر از آن معین می شود و تغییر آن در بزرگسالی غیرممکن یا بعید است . اما دیده ایم که افراد بسیاری به روش هایی بسیار بنیادین در هر زمانی تغییر کرده اند . هرچند که تغییر دادن الگوهای اصلی کار به شدت دشواری است .خلق و خوی ذاتی ما در نظام تجربه هایی که از خانواده و دوستان در کودکی به دست آورده ایم ،الزامات و اجبارهای قدرتمندی را ایجاد می کنند که مانعی در مسیر تغییر هستند . هرچند که خاطرات کودکی ما موانعی جدی در مسیر تغییر هستند، باز هم روند تغییر را غیر ممکن نمی سازند . . هرچه این الزامات مخرب تر باشند، تلاش بیشتری برای تغییر و حمایت بیشتری از جانب دیگران را می طلبد . در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

4-فرضیه چهارم: این است که همه مادر برابر تغییر مقاومت نشان می دهیم . این اعتقاد مفاهیم مهمی دارد . به این مفهوم که احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوان یک تله را بدون اتخاذ یک تصمیم آگاهانه تغییر داد . بسیاری از ما رفتارهایی خودکار داریم . عادات تکرار شونده ای همچون فکر کردن ، احساس کردن و تعامل با دیگران را داریم که در طول زندگی مان به صورت خودکار به تمرین آنها پرداخته ایم . این الگوها راحت و آشنا هستند و بعید است که آنها را تغییر دهیم ، مگر اینکه تصمیمی قاطع ، آگاهانه و مداوم برای انجام آن بگیریم . اگر منتظر باشید که این تغییر اساسی خود به خود ایجاد شود ، تقریبا به طور قطع می توان گفت که چنین اتفاقی رخ نمی دهد . ما محکوم به تکرار اشتباهات گذشته و میراث پدران و پدربزرگانمان هستیم ، مگر اینکه به تلاشی آگاهانه و طولانی مدت برای تغییر آن دست بزنیم . 

5-فرضیه پنجم: این است که اغلب ما تمایل زیادی به اجتناب از رنجش داریم . این تمایل هم خوب است و هم بد . نکته خوب اینجاست که اغلب ما به سمت تجربیاتی جذب می شویم که احساس لذت و خرسندی را برای ما به همراه دارند.نکته بد و منفی اینجاست که ما از رویارویی با موقعیت هایی که منجر به رنجش ما می شوند اجتناب می کنیم ،حتی اگر رویارویی با انها منجر به رشد و پیشرفت شود. گرایش به اجتناب از رنجش ، یکی از بزرگترین موانع مسیر تغییر است. برای تغییر تله های اصلی بایستی به رویارویی با خاطرات دردناکی که احساس خشم، ناراحتی، اضطراب ، گناه ، شرمساری و خجالت را در شما برمی انگیزد ، تمایل داشته باشید . بایستی به رویارویی با موقعیت هایی که اغلب از آنها اجتناب می کردیم تمایل نشان دهیم ؛از این موقعیت ها اجتناب می کردیم ، چراکه از شکست، طرد شدن یا تحقیر احتمالی آنان هراس داشتیم. اگر با این خاطرات دردناک و موقعیت های تهدید کننده روبرو نشویم ، محکوم به تکرار الگوهایی هستیم که ما را می رنجانند . اگر شما هم چنین مسئله ای دارید می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

6-فرضیه ششم : یک روش یا یک رویکرد خاص برای تغییر ، برای تمام افراد جوابگو نیست .موثرترین رویکردها برای تغییر رویکردی است که از چندین روش مختلف استفاده می کند . 

 

چطور تغییر کنیم ؟

 

مهم ترین مراحل تغییر شامل موارد زیر می شود:

رویارویی همدلانه با خود 

رویارویی همدلانه با خود یعنی طی کردن مسیر تغییر در کنار همدلی و مهربانی با خود . بسیاری از افراد به دلیل اینکه به قدر کافی در خود تغییر نمی بینند یا خود را سرزنش می کنند یا بیش از حد بر خود آساتن می گیرند و برای شروع تغییر بهانه می آورند . همانطور که می دانید فرایند تغییر بسیار دشوار است. بنابراین توصیه می شود از روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید. دلسوز خود باشید .شما در تلاشید تا بهترین خود را ارئه کنید . محدودیت ها و نواقص خود را درک کنید .به خاطر داشته باشید که تغییر تله ها آسان نیست . بسیار مهم است که بدانید چگونه به چیزی که اکنون هستید تبدیل شده اید . سرچشمه های کودکی خود را به خاطر آورید و با کودکی خود همدردی کنید . پذیرفتن مسئولیت تغییر نیز حائز اهمیت است . با خودتان روراست باشید . رویارویی با واقعیت را ارج نهید . بسیاری از افراد خود را فریب می دهند و به توسعه شخصیتی که دوست دارند خودشان یا دیگران داشته باشند دل می بندند . آنها تمایلی به رویارویی با شخصیت واقعی خود نشان نمی دهند . به سردی ، غم، خشم و اضطراب خودشان ، به واقعیت موقعیت خود نگاه کنید . فریفتن خودتان تنها شما را در راه خودنابودگری پیش می برد و شما را از داشتن روابط سالم بازمیدارد. با خودتان روبرو شوید تا بتوانید در سطح و با سرعتی که توانایی اش را دارید تغییر کنید . 

درخواست کمک از دیگران 

 

تنها بودن در مسیر تنهایی مشکل است . تغییر در زمانی که حمایت وجود دارد می تواند ساده تر باشد . از افرادی که شما را دوست دارند کمک بجویید . دوستان و اعضای خانواده تان را در فرایند تغییر دخیل کنید . به آنها بگویید که چه قصدی دارید و از آنان کمک بجویید . گاهی دوستان و اعضای خانواده می توانند به عنوان یک الگو یا حامی عمل کنند تا بتوانید به اهداف شخصی خود دست پیدا کنید . آنها می توانند شما را راهنمایی کنند و الهام بخش شما باشند . شناختن کسی که تا همین حالا هم برخی از نیازهای شما را برطرف کرده می تواند این فرایند را برای شما واقعی تر جلوه دهد . این افراد می توانند این باور را به شما بدهند که تغییر امکان پذیر است. دوستان و خانواده به شکلی عینی تر از شما  عمل می کنند . آنها به شما کمک می کنند تا شواهد را تحلیل کنید و شما را به انجام اموری که از آنها اجتناب می کرده اید سوق می دهند . 

متاسفانه گاهی ممکن است که درخواست کمک از خانواده و دوستان برای شما مفید نباشد . ممکن است خانواده یا دوستان نزدیکی نداشته باشید یا اینکه خودشان آنقدر مشکل داشته باشند که از عهده کمک به شما برنیایند . اغلب ، اعضای خانواده مشکل شما را تشدید می کنند و کمکی برای تغییر ارائه نمی دهند . اگر چنین مشکلی وجود دارد ، از مشاور خانواده سعادت آباد کمک بجویید . 

زمان های دیگری نیز هست که نیاز به گرفتن کمک از افراد حرفه ای و متخصص دارید . زمانی که علائم در شما آنقدر شدید هستند که موجب اختلال در عملکرد شما می شوند ، زمانی که برای مدت طولانی مردد مانده اید و نمی دانید که چطور باید تغییر کنید ، زمانی که نسبت به تغییر احساس ناایدی می کنید . همه این ها زمان هایی هستند که کمک از سوی یک متخصص می تواند مفید باشد . 

انتخاب یک معالج 

همین که تصمیم گرفتید از یک فرد متخصص کمک بجویید ، باید به این سوال پاسخ دهید که به چه نوع معالجی احتیاج دارید؟ پاسخ واحدی برای ارائه  به این سوال وجود ندارد . انتخاب یک معالج ، مثال دیگری از دنبال کردن تمایلات طبیعی تان است. انتخاب معالجی که اعتبار کافی داشته باشد بسیار مهم است . به طور کلی ملاقات با یک معالج حرفه ای بسیار بهتر از یک معالج غیرحرفه ای است . به هر حال شما در حال سپردن سلامتی خود به شخص دیگری هستید . فرد ماهری را می خواهید که به معیارهای اخلاقی پایبند باشد . 

 

کلام آخر 

طرحواره‌ یا تله در سالهای دور شکل گرفته است و ما بخش زیادی از زندگیمان را با اعتقاد به درست بودن آن گذرانده‌ایم. بیشتر تجربیاتمان درستی تله را تایید می‌کنند. پس تغییر آنها کار سختی است. حالا اگر بخواهیم این کار سخت را به تنهایی انجام دهیم، ممکن است موفق نشویم یا به دلیل ناامیدی از ادامه کار منصرف شویم. به همین دلیل بهتر است با مراجعه به یک طرحواره درمانگر، از تخصص و تجربه او استفاده کنیم

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت