سبک زندگی و موفقیت

چرا احساس می کنم به زودی فاجعه ای رخ می دهد؟(تله آسیب پذیری)

اصلی ترین احساسی که با تله آسیب پذیری همراه است، احساس “اضطراب” است . احساس می کنید که مصیبت و بلا در کمین است و شما نمی توانید کاری انجام دهید .این تله دو جهت دارد : از یک جهت میزان خطر را بزرگ و از جهتی دیگر توانایی خود را برای مقابله با آن کوچک می شمارید . اگر شما هم در چنین حالاتی هستید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

انواع آسیب پذیری 

فرار از آسیب پذیری یکی از بزرگ ترین خطرهاست . آنقدر از فعالیت های مختلف اجتناب می کنید که بر کیفیت زندگی خود و شریک زندگی تان و خانواده خود آسیب می رسانید . این تله شما را محدود می کند . آنچه که از آن وحشت دارید به نوع تله شما بستگی دارد و ممکن است که گرفتار بیش از یک نوع آن باشید .

1-سلامتی و بیماری 

2-خطر 

3-فقر

4-از دست دادن کنترل 

سلامتی و بیماری 

اگر به این دسته تعلق دارید ، احتمالا فردی افسرده هستید. بیش از حد نگران سلامتی خودتان هستید . با وجود اینکه پزشکان به شما می گویند که هیچ مشکلی ندارید ، باز هم معتقدید که مریض هستید ، ایدز دارید، به سرطان مبتلا هستید، ام اس دارید، یا به سایر بیماری های هولناک مبتلا شده اید . برای درمان افسردگی از دکتر روانشناس سعادت آباد در این زمینه کمک بگیرید.

اغلب افراد که دچار حملات استرسی هستند به این دسته تعلق دارند . مدام بدن خود را بررسی می کنید ، چرا که معتقدید مشکلی وجود دارد . نسبت به اندام خود حساس شده اید . هر حس غیر عادی ، فارغ از اینکه چقدر می تواند عادی باشد ، شما را دچار اضطراب و استرس می کند .هوای سرد ، هوای گرم، خشم، هیجان ، کافئین ، الکل، دارو، رابطه جنسی و هر چیز دیگری می تواند موجب حمله عصبی و استرسی شود . فعالیت هایی که میزان استرس شما می شود را ترک می کنید 

خطر 

اگر متعلق به این دسته باشید ، بیش از حد نگران امنیت خود و عزیزانتان هستید . شما دنیا را محلی مملو از خطرات می بینید . شما در جهانی که آن را بیش از اندازه واقعی خطرناک می بینید، احساس ناامنی می کنید . نسبت به هر کسی که به نظر خطرناک یا مشکوک بیاید حساس هستید . احساس می کنید که هر لحظه ممکن است کسی به شما حمله کند . از حوادثی مانند سوانح رانندگی و سقوط هواپیما نیز می ترسید . بنابراین ممکن است از سفر کردن اجتناب کنید . 

فقر 

شما همیشه نگران پول هستید . به شکل واقع بینانه ای نگران ورشکست شدن و آواره خیابان ها شدن هستید . هر چقدر هم که امنیت مالی داشته باشید باز هم احساس  می کنید که تنها یک قدم تا بی پولی و خرابی وضعیت فاصله دارید . همیشه به فکر ایجاد امنیت مالی هستید . احساس می کنید برای در امان ماندن ، باید به میزان مشخصی پول داشته باشید . این کار به شما اطمینان می دهد که به پایین تر از آن حد مشخص نخواهید رسید و در نتیجه نابود نخواهید شد . احتمالا شما مقداری پول ذخیره کرده اید ، اما به شدت نگران هستید که اگر پولتان از آن میزان کمتر شود چه اتفاقی رخ خواهد داد . خرج کردن برای شما مشکل می شود . مدیریت کردن پول معضل بزرگی برای شماست . اعتقاد دارید اگر به درستی عمل نکنید ، کنترل از دستتان خارج و تمام پول شما خرج خواهد شد . امور مالی شما بسیار محافظه کارانه انجام می شود . دوست ندارید نسیه خرید کنید . حاضر به پذیرش هیچ گونه ریسکی در مورد پولتان نیستید . چراکه از تمام شدن آن واهمه دارید . 

از دست دادن کنترل 

افرادی که به این دسته تعلق دارند از بلایای ذهنی می ترسند؛ از رفتارهای ذهنی و استرس . از دیوانه شدن و از دست دادن کنترل می ترسند.این مورد همچنین شامل حملات عصبی و استرسی نیز می شود . این احتمال وجود دارد که از دست دادن کنترل جسمانی نیز شما را بترساند ؛ این ترس که مبادا بی هوش یا بیمار شوید .ترس از هرچه که داشته باشید ،عملکرد حمله های عصبی و استرسی یکسان خواهد بود .شما دچار حساسیتی درونی می شوید و برداشتی مصیبت گرایانه از رخدادها دارید . تفکر مصیبت گرایانه ، ویژگی اصلی تمام گونه های تله آسیب پذیری است .فورا بدترین تفسیر ممکن را دارید و همچون کودکی کوچک در مقابله با آن مصیبت احساس بی قدرتی و ضعف می کنید . یک حمله عصبی در حالت عادی تنها یک یا دو دقیقه ماندگاری دارد ، اما تفکر شما زمان آن را طولانی تر می کند. “اگر بمیرم چه؟”، “اگر دیوانه شوم چه؟”، اگر کنترلم را از دست دهم چه؟” و… . هر کسی که چنین تفکراتی دارد ، قطعا دچار حملات عصبی و استرسی خواهد شد . در این زمینه می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

تله های آسیب پذیری

*به دلیل ترس های مبالغه آمیزی که دارید ، در اکثر مواقع از زندگی روزمره خود ، احساس اضطراب می کنید . اضطراب شما ممکن است عمومی شده باشد . 

*ممکن است آنقدر نگران سلامتی خود و بیماری های احتمالی باشید که 1-مورد ارزیابی های غیرضروری پزشکی قرار بگیرید؛ 2-به دلیل نیاز مداومتان به اطمینان خاطر ، به باری روی دوش خانواده تان تبدیل شوید ؛3-نتوانید از دیگر جنبه های زندگی لذت ببرید . 

*به خاطر حساسیت های بدنی و بیماری های احتمالی ، دچار اضطراب و استرس شدید می شوید. 

*به شکل غیر واقع بینانه نگران ورشکستگی هستید . این مسئله شما را نگران پول می کند و مانع ایجاد تغییرات شغلی و مالی می شوید . به جایی می رسید که به جای سرمایه گذاری های تازه و پروژه های جدید ، به ذخیره آنچه که دارید می پردازید و توانایی خطر کردن نخواهید داشت . 

*به شکل بیرویه نگران خطرات جنایی هستید؛ به عنوان مثال، از بیرون رفتن هنگام شب ، رفتن به شهرهای بزرگ ، سفر کردن و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اجتناب می کنید ، بنابراین زندگی شما بسیار محدود خواهد بود . 

*از هر موقعیتی که مستلزم میزان کمی از خطر کردن باشد دوری می کنید ؛ به عنوان مثال از آسانسور، قطار یا زندگی در شهرهای زلزله خیز اجتناب می کنید . 

*به شریک خود اجازه می دهید تا از شما در برابر ترس هایتان محافظت کند . به اطمینان خاطر احتیاج دارید . شریک شما به شما کمک می کند تا از موقعیت هایی که از آنها می ترسید اجتناب کنید . کاملا به شریک خود وابسته می شوید و حتی ممکن است از این وابستگی متنفر شوید . 

*اضطراب مداوم شما ممکن است شما را برای ابتلا به بیماری های روان تنی مستعد سازد . (بیماری هایی مانند : اگزما ، آسم، ورم مخاط روده، آنفولانزا یا زخم معده).

*در نتیجه ترس هایتان ، نمی توانید بسیاری از کارهایی را که دیگران انجام می دهند ، انجام دهید و به همین خاطر زندگی اجتماعی شما محدود خواهد بود . 

*زندگی شریک و خانواده خود را محدود می کنید ؛ خانواده ای که مجبورند با ترس های شما سازگار شوند. 

*ممکن است برای اینکه خطر را از خود دور کنید ، از مجموعه ای از روش ها به شکل افراطی استفاده کنید . 

*ممکن است به گونه ای افراطی به دارودرمانی، الکل، غذا و غیره تکیه کنید تا بتوانید از اضطراب دائمی خود بکاهید . 

سرچشمه های احتمالی این تله 

 

Oppressed man with a problem on a reception for a psychologist

*احساس آسیب پذیری، از مشاهده و زندگی با پدر و مادری آمده که گرفتار همین تله بودند . آنها نسبت به حوزه های خاصی از آسیب پذیری احساس وحشت داشته اند . (حوزه هایی مانند:از دست دادن کنترل،بیماری، ورشکستگی و… .)

*پدر یا مادرتان بیش از حد از شما مراقبت می کردند؛ بخصوص در مواردی که احتمال خطر یا بیماری وجود داشته. آنها مدام به شما در مورد خطر خاص هشدار می دادند. به شما تلقین شده است که برای رویارویی با مسائل روزمره بسیار ضعیف و بیصلاحیت هستید .

*والدینتان به قدر کافیاز شما مراقبت نکرده اند . محیط کودکی شما از نظر فیزیکی ، احساسی یا مالی محیط امنی نبوده است . 

*در کودکی بیمار بوده یا حادثه غم انگیزی مانند سانحه رانندگی را تجربه کرده اید که باعث شده احساس آسیب پذیری داشته باشید . 

*پدر یا مادرتان دچار سانحه دلخراش شده یا فوت کرده اند و در نتیجه باعث شده اند که شما دنیا را محیطی خطرناک ببینید. در این زمینه بهتر است از مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

مراحل تغییر این تله 

1سعی کنید سرچشمه تله خود را درک کنید . 

2-سلسله ای از موقعیت هایی که از آنها می ترسید تهیه کنید .

3-با افرادی که دوستشان دارید ملاقات کنید و از کمک آنها در جهت رویارویی با ترس هایتان استفاده کنید . 

4-احتمال وقوع رخدادهایی را که از آن ها می ترسید بررسی کنید. 

5-با کودک درون خود صحبت کنید . برای فرزند خود پدر یا مادری قوی و شجاع باشید . 

6-تکنیک های رسیدن به آرامش را تکرار کنید . 

7- از عهده ترس های خود در زندگی واقعی برآیید .

8- هر قدمی که پشت سر می گذارید به خود پاداش دهید .

 

کلام آخر 

پاداش واقعی غلبه بر آسیب پذیری یافتن زندگی تان است . چیزهای زیادی هستند که شما به خاطر ترستان از دست می دهید .اگر احساس می کنید که نمی توانید به تنهایی بر تله خود غلبه کنید روند درمان را آغاز کنید و از یک درمانگر حرفه ای کمک بگیرید . خروج از تله اسیب پذیری یعنی بازگشت به زندگی . 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت