سبک زندگی و موفقیت

عوارض خوابیدن با ناراحتی

شاید تاکنون برایتان پیش آمده باشد که اتفاق ناخوشایندی افتاده باشد و شب را با ناراحتی و عصبانیت خوابیده باشید. مطمئناً وقتی فکرتان درگیر است و احساس درماندگی و نگرانی می‌کنید خواب خوبی هم نخواهید داشت. این را بدانید که خواب یکی از نیازهای اساسی انسان‌هاست که تاثیرات روحی و جسمی زیادی دارد مثل تمرکز، تقویت حافظه و غیره اما خوابیدن با هر نوع وضعیتی اینگونه نیست. برای اینکه  با عوارض خوابیدن با ناراحتی و گریه بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

 خوابیدن با ناراحتی

خوابیدن با ناراحتی موقعی اتفاق می‌افتد که دلایلی در خواب شما مداخله ایجاد کنند و یا کیفیت خوابتان را کاهش دهند. در این وضعیت خوابیدن برایتان دشوار می‌شود و حتی ممکن است چند بار شب دچار بی‌خوابی شوید. مطمئناً این نوع خوابیدن برای سلامت جسمانی و روانی شما هم اثرگذار خواهد بود و می‌تواند باعث سردردهای مکرر یا مشکل در حافظه شود.

دلایل خوابیدن با ناراحتی

دلایل مختلفی برای خوابیدن با اندوه و ناراحتی وجود دارد که تمام آنها عوارض خاص خود را دارد. مواردی همچون استرس نگرانی یا افسردگی، مصرف داروهای تجویزی، احساس هیجان، استفاده بیش از حد از کافئین، افزایش سن و تحریک پذیری  زیاد مثل دیدن فیلم‌های احساسی یا بازی‌های ویدیویی و خوابیدن زیاد در طول روز. اگر شما هم چنین مسائلی دارید می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

عوارض خوابیدن با ناراحتی

خوابیدن با ناراحتی در جسم و روان انسان اثرات مختلفی می‌گذارد و اگر از آنها آگاه نباشید با علائمی که در آینده نشان می‌دهند تاثیرشان را می‌گذارند.

تاثیر درد و ناراحتی بر خواب

هنگامی که روان شما درگیر مسائل گوناگونی باشد و کیفیت خوابتان کم شود بر فرایند خواب هم تاثیرش را می‌گذارد. در این وضعیت خوابیدن برایتان دشوار می‌شود و حتی ممکن است ناخواسته چندین بار در طی شب از خواب بپرید. این مسئله می‌تواند به تدریج سبب ضعیف شدن تمرکز حواس، حافظه و ایجاد سردردهای مکرر شود.

آشنایی با درد و ناراحتی

درد یک احساس نامطلوب است که گیرنده‌های عصبی خاصی را به مغز می‌فرستد این پیام را می‌دهد که مشکلی ایجاد شده است. دردهای  حاد برای مدت‌های طولانی ادامه دارند پس از مدتی رو به بهبودی می‌روند ولی دردهای مزمن هرگز به صورت کامل برطرف نمی‌شوند و می‌توانند چندین ماه فرد را درگیر کنند مانند سردرد یا کمردرد و آرتریت. مغز انسان می‌فهمد که درد او به خاطر عوامل جسمی یا حتی روانی فرد است. این را بدانید که درد می‌تواند با اضطراب و بی‌قراری و استرس یا افسردگی باشد که در پی آن کیفیت خواب را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنانچه شما هم درگیر افسردگی هستید می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

آسیب‌های ناشی از خوابیدن با ناراحتی

 

برخی از افراد ۶ تا ۷ ساعت می‌خوابند و احساس نشاط دارند اما برخی‌ها با همین ساعت‌های استاندارد خوابیدن حال خوبی در طول روز ندارند و مدام در بی‌قراری و نگرانی به سر می‌برند. کسانی که در طول شب خواب آرام و با کیفیتی ندارند ر طی روز مدام دچار سردرد و تحریک پذیری و کاهش تمرکز حواس می‌شوند. طی تحقیقات و مطالعات کسانی که خواب کمتری دارند ثلاً کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند نسبت به درد حساسیت بیشتری هم خواهند داشت.  شاید شما هم تجربه کرده‌ای زمان‌هایی که شب خواب راحتی نداشتید وقتی بیدار شدید انرژیتان پایین بوده و زیر چشمانتان گود افتاده است. بنابراین خواب با کیفیت را جدی بگیرید. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید. مهم‌ترین عوارض ناشی از خوابیدن با اندوه موارد زیر را در بر می‌گیرد:

خوابیدن با ناراحتی مضر است

طبق تحقیقات و مطالعات درد و رنج موقع خوابیدن مشکلات خواب را در سطح وسیع ایجاد می‌کند. هنگامی که شما با ناراحتی به خواب می‌روید مسائلی همچون سردرد یا کمردرد ظاهر می‌شود و شاید ناخواسته مشکلتان را مربوط به عوامل جسمانی بدانید اما قطعاً مسئله روانی عامل دردتان است. داروهای همچون مورفین یا کدئین سبب به هم ریختگی نظم خوابتان می‌شود و آرامش را از شما می‌گیرد. همچنین کسانی که مشکل افسردگی و اضطراب دارند به داروهای خاصی اعتیاد پیدا کردند این خیلی تعجب آور نیست که در طی روز بی‌انگیزه و بی‌حوصله باشند و چنانچه سراغ درمان جدی نروند این وسایل همچنان ادامه پیدا می‌کند. این نکته توجه کنید که داروها تنها می‌توانند نشانه‌های اختلال را کاهش دهند اما در تغییر سبک زندگی و افکار فرد تاثیری ندارند.

تاثیر خوابیدن با ناراحتی و کیفیت خواب

هنگامی که شما دچار ناراحتی و بدخلقی هستید به تدریج وضعیت خواب شما هم متناسب با درد و رنجتان تغییر می‌کند. مثلاً کسانی که دچار درد شانه یا لگن هستند از پهلو خوابیدن باید اجتناب کنند. همچنین کسانی که دچار کمردرد هستند باید مراقب خوابیدن به پشت یا شکم باشند و از تشک و بالش مخصوص استفاده کنند.

ارتباط بین خواب، درد و سلامت روان

افراد دچار درد و ناراحتی مزمن از بی‌خوابی و افسردگی در امان نیستند. مثلاً کسانی که دردهای مزمنی دارند و نمی‌توانند خواب خوبی داشته باشند استرسی می‌شوند و ممکن است روز بد با احساس افسردگی از خواب بیدار شوند. دوباره دردشان ادامه دارد  و این چرخه تکرار می‌شود. به مرور زمان این چرخه منفی فرد را ناتوان‌تر می‌کند. طبق تحقیقات و مطالعات افراد دچار عوارض خوابیدن با ناراحتی زمینه افسردگی بالینی را پیدا می‌کنند. در مجموع کسانی که دچار مسائلی همچون افسردگی مزمن هستند حساسیت بیشتری به درد دارند و بهداشت خواب کمتری هم خواهند داشت. هر چند خواب نقش مستقل خود را دارد اما طبق نظر محققان تا حد زیادی از عوامل روانی تاثیر می‌گیرد.

 

درمان ناراحتی هنگام خواب

 

طبق مطالعات ‌ زن ها به افزایش درد ناشی از بی‌خوابی نسبت به مردها حساسیت بیشتری دارند و جوان‌ها نسبت به افراد سالمند انعطاف‌پذیرتر هستند. افرادی که دردهای مزمن بیشتری دارند کمتر سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب دارند و احساس خستگی بیشتری می‌کنند. همچنین کسانی که دچار مشکلات خواب هستند در زندگی زنانشویی خود هم با همسرشون ممکن است به مشکلات بیشتری برخورد کنند. در این زمینه توصیه می شود از بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

روان درمانی

برای درمان خوابیدن با ناراحتی یکی از بهترین‌ها استفاده از درمان شناختی رفتاری است که تا حدی می‌تواند برای بیماران مزمن کمک کننده باشد. این نوع درمان‌ها برای کسانی که اختلال اضطراب یا افسردگی هم دارند بسیار سودمند است یا حتی کسانی که دچار اختلال  اضطراب پس از تروما شده‌اند و آن اتفاقات ناخوشایند بارها در خوابشان تکرار می‌شود با روان درمانی بهبود پیدا می‌کنند. این را بدانید که هیچ مشکلی خود به خود برطرف نمی‌شود و هر کسی باید مراحل درمان را بگذراند تا بتواند نتیجه بگیرد. شما زمانی می‌توانید خواب آرامی داشته باشید که افکار منفی‌تان را مورد بازبینی قرار دهید و از آوردن مشکلات و مسائلتان رختخواب خودداری کنید. هر چقدر بتوانید روتین مناسبی قبل از خواب داشته باشید مانند حمام،  و یا گوش دادن به مسواک زدن، مطالعه یک کتاب سبک و یا گوش دادن به موزیک بی‌کلام و آرام، در طول روز حال بهتری را هم تجربه خواهید کرد.

راه حل‌های کوتاه مدت

برای داشتن خواب با کیفیت لازم است مواردی را انجام دهید تا کیفیت آن بالا برود. چند نوع تکنیک ساده وجود دارد مانند کاهش مصرف کافئین قبل از خواب، کوتاه کردن چرت‌های روزانه، خاموش کردن چراغ‌ها و ایجاد فضای آرام، استفاده از تکنیک‌های آرامبخشی اعصاب مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق و چنانچه کمردرد یا زانو درد دارید استفاده از بالش و تخت مناسب.

راه حل‌های بلند مدت

چنانچه بیماری جسمی مزمنی مانند سردرد یا کمردرد یا زانو درد دارید دانید که با کیفیت خوابتان ارتباط زیادی پیدا می‌کند باید از تشک‌های خیلی سفت یا خیلی نرم اجتناب کنید. اگر مسئله شما روحی روانی است و افکار زیادی قبل از خواب سراغتان می‌آید که نمی‌گذارد آسوده باشید حتماً باید از یک متخصص یا درمانگر کمک بگیرید. این شما هستید که تنها باید  برای خودتان تصمیم بگیرید.

 

کلام پایانی

کسانی که دردها و ناراحتی‌های مختلف جسمی و روانی دارند می‌دانند که خوابیدن چقدر برایشان دشوار است تا چه حدی می‌تواند زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار دهد.  دردهای مزمن می‌توانند اختلالات خواب ایجاد کنند و بین این عوامل با بهداشت خواب رابطه کاملاً مستقیمی وجود دارد. علاوه بر این خواب‌های آشفته و کابوس یا بی‌خوابی و بدخوابی تمام آنها به علت برطرف نشدن مسائل جسمی یا روانی است. چنانچه شما هم دچار این مسئله هستید توصیه می‌شود که در کنار هر راهکاری از یک درمانگر حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت