سبک زندگی و موفقیت

اعتماد به نفس و حال خوب

حتما بسیاری اوقات برایتان پیش آمده است که می‌خواستید با کسی حرف بزنید، با دیگران تعامل بگیرید، در برابر خواسته‌های دیگران نه بگویید و… اما حس خجالت درونتان باعث شده که هیچ کاری نکنید. حتی خیلی وقت‌ها دوست داشتید که به جایگاه خیلی عالی در اجتماع برسید، اما همین حس ترس و عدم اعتماد به خودتان باعث شده که حتی به هدفتان فکر هم نکنید! در این مقاله، می‌آموزید که چگونه می‌توانید بر مشکلات خود غلبه کنید و چه طور با داشتن اعتماد به نفس از نوع واقعی، آگاهی بیشتری داشته و در شرایط مختلف زندگی تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یعنی دیدن خود به عنوان فردی توانا، با کفایت، دوست داشتنی، و منحصر به فرد با در نظر گرفتن تفاوت های فردی می باشد. به معنای دیگر میزان احترام و ارزشی که هر فرد برای خودش قائل است و میزان اعتمادی که به خود و توانایی های خود دارد اعتماد به نفس نامیده می شود. اعتماد به نفس در دوران کودکی با حمایت والدین از فرزندانشان به طور موثر شکل می گیرد و در سنین بزرگسالی اکتسابی است. این موضوع روی تمام جنبه های زندگیتان از روابط شخصی گرفته تا کار و سلامتیتان تاثیر می گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت میان اعتتماد به نفس و غرور و منیت کلیک کنید.

 

عوامل تخریب کننده ی اعتماد به نفس

لطفا از این موارد دوری کنید:

1-کمال گرایی

2-برچسب زدن منفی به خود(مثلا نگویید من چقدر خنگ هستم حتی به شوخی)

3-مقایسه کردن خود با دیگران

4-ظاهر ژولیده و شلخته

5-داشتن دوستان نامناسب

6-بی هدف بودن

7-پیگیری نکردن و چشم پوشی از اهداف

راهکارهایی برای اعتماد به نفس خوب و حال خوب

برخی از راهکارهای مناسب برای افزایش اعتماد به نفس شامل:

1-تغذیه ای خوب برای اعتماد به نفس خوب.

آیا می دانید که برنامه غذایی ما تاثیر مستقیمی بر سلامت روان ما دارد؟ تحقیقات انجام شده نشان می دهد که عادت های غذایی ما روی کارکردهای مغزمان تاثیر می گذارد و ساختار آن را تغییر می دهد.برای رسیدن به اعتماد به نفس سالم باید روحیه خود را متعادل کنید تا از بالا و پایین شدن روحیه خود جلوگیری شود برای همین باید قند خون ثابتی داشته باشید.سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که مواد قندی به آهستگی تجزیه شوند.از مصرف غذاهای تصفیه شده در برنامه غذاییتان خودداری کنید مثل:نان سفید،نوشیدنی های گازدار و…

این ها به سرعت قند خون را بالا می برند.البته کاهش زیاد قند خون هم باعث کاهش تمرکز و پرخاشگری می شود. از جمله غذاهای مناسب که حاوی کربوهیدرات ها هستند می توان به نان سبوس دار،سیب،گیلاس، آلو، موز،سیب زمینی، هویج، لوبیا و عدس اشاره کرد. خوردن غذاهای حاوی پروتئین مانند تخم مرغ، ماهی، لبنیات کم چرب، گوشت کم چرب، به بهتر شدن  روحیه شما کمک می کند. میوه و سبزیجات فراوان سبب می شود که آنتی اکسیدان کافی به بدن شما برسند .این ها به بهبود حافظه، تمرکزکمک می کنند و دستگاه ایمنی را تقویت می کنند.

2-از خودتان به خوبی یاد کنید.

شما باید با خودتان صادق باشید.جنبه های مثبت ومنفی را با هم در نظر بگیرید اما به جنبه های مثبت بیشتر توجه داشته باشید تا با تکیه بر توان خود، انرژی بیشتری را برای مقابله با جنبه های منفی پیدا کنید. خیلی ها فکر می کنندتفکر مثبت یعنی ندیدن واقعیت ها و چشم بستن از بدی ها ولی این طور نیست .راهکار ما برای شما این است که برای خود یک آگهی تبلیغاتی بنویسید.تا به حال دقت کرده اید برای تبلیغ هر چیزی فقط به نکات مثبت آن تاکید می شود؟ یک آگهی تبلیغاتی بسازید. اول اعتبارات و امتیازات خود را بنویسید.دوم:آن را هر روز با صدای بلند بخوانید.

3-به خاطر کوچک ترین کار خوبی که انجام می دهید خود را تشویق کنید.

چرا وقتی کار خوب و درستی انجام می دهید برای خود دست نمی زنید و به خود آفرین نمی گویید؟ انجام همین کارهای ساده که ممکن است به نظر شما بیهوده باشد به تقویت اعتماد به نفس شما به شدت کمک می کند.هیچ کدام از کارهای درست خود را بی پاداش نگذارید. حتی به صورت تحسین ذهنی و لبخند هم که شده خودتان را تشویق کنید.

4-فداکاری، اول خودت بعد دیگران 

یادتان باشد فقط زمانی می توانیم انسان فداکار و مثمر ثمری برای دیگران باشیم که اول از همه به خودمان توجه کنیم .اگر شما می خواهید به دیگران روحیه بدهید باید خودتان روحیه عالی داشته باشید . داشتن روحیه عالی به توجه به خود نیاز دارد. مفهوم فداکاری بیش از هر چیزی برای مادران، بد جا افتاده است .مادران اغلب به نیاز های خود بی توجه اند .سلامتی و استراحت خود را نادیده می گیرند و همه چیز را برای فرزندان خو فدا می کنند. جالب اینجاست که فکر می کنند، اگر اینگونه باشند مادر بهتری هستند .حمایت بیش از حد از یک فرد نه تنها خودشکنی است، بلکه در واقع از بین بردن دیگران است .اگر می خواهید واقعا و به معنی درست کلمه فداکار باشید باید هم به نیازها و عواطف خود توجه کنید و هم به دیگران .

5-به خودتان برسید.

به خود رسیدن یعنی داشتن اعتماد به نفس و توجه به خود .و این به هیچ وجه نشانه لوس بودن و افاده ای بودن نیست. اگرچه خوب ظاهر شدن در جمع و تاثیر مثبت روی دیگران مهم است ولی هدف اول شما باید این باشد که به خودتان برسید تا احساس شایستگی کنید. فرقی ندارد که شما دختر هستید یا پسر، هرچند وقت یک بار به یک آرایشگاه خوب بروید .کفش هایتان را برق بیاندازید .لباس هایتان را اتو کنید و تمیز باشید .نه لزوما گران قیمت. به این نکته توجه کنید که ظاهر شما با دیگران حرف می زند. خودتان را عالی جلوه دهید .این کار به شما کمک می کند برای خودتان ارزش بیشتری قائل شوید .

6-ترسیدن ممنوع

یکی دیگر از موانع بزرگ اعتماد به نفس ترس است . بهترین و موثرترین راه غلبه بر ترس،اقدام است. در روانشناسی ترس گفته می شود به هرآنچه که از آن می ترسید نزدیک شوید و در آن فرو روید . مواردی که در آن از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید را در ذهن خود جست و جو کنید و در جهت آن سریعا اقدام کنید .

7-به خودتان یاداوری کنید.

بودن و داشتن همیشه به شکلی در رشد اعتماد به نفس موثر است . هرچیزی که به شما نداشتن را یاداوری می کند باعث کاهش روحیه و اعتماد به نفس شما می شود . در لحظه لحظه زندگی خود جست و جو کنید و حتما تمام چیزهایی را که دارید به خودتان یادآوری کنید. در طول زندگی همیشه باید به پایین و بالا نگاه کنید و با آن معاشرت داشته باشید تا متوجه شوید همین چیزهایی که برای شما عادی شده است ،آرزوی دیگران می باشد. این کار سبب می شود تا ناخودآگاه توجه شما به داشته هایتان بیشتر شود.نکته مهم اینجاست که حتما به بالاتر از خود هم نگاه کنید تا آگاه باشید که بهتر از این هم می توان شد و انگیزه به پیشرفت درون شما زیاد شود. یکی از علت های غلط عدم یاداوری موفقیت ها ، نسبت دادن آن ها به شانس،دیگران و یک حادثه اتفاقی است.

8-نفس عمیق بکشید.

اغلب افراد افسرده و کم روحیه تنفس سطحی دارند.میزان تبادل هوا در هر دم و بازدم بسیار بسیار کم است .آن ها فقط با بخش فوقانی قفسه سینه خود نفس می کشند. مسلما هیچ فرد افسرده و کم روحیه ای نمی تواند از احساس اعتماد به نفس برخوردار باشد. یکی از راه های از بین بردن اضطراب، عادت کردن به تنفس عمیق شکمی است .

9-خود را وابسته دیگران نکنید.

اعتماد به نفس با هر نوع وابستگی منافات دارد . وابستگی به یک شی، وابستگی به یک فرد اثرات بسیار مخربی دارد .آرامش و خوشحالی خود را به دیگران گره نزنید.مراقب باشید اول خودتان را دوست داشته باشید بعد دیگران را .

10-شما مسئول راضی نگه داشتن دیگران نیستید.

کسی که می خواهد همه از او راضی باشند مجبور است در آن واحد ارزش ها و باور های زیادی را بپذیرد.این آشفتگی ذهنی و صرف انرژی برای اهداف پراکنده باعث می شود که شخص به یک فرد ناموفق تبدیل شود و روی یک هدف تمرکز نکند و در نهایت احساس بیهودگی و گیجی می کند. بنابراین لازم از شما راضی باشند.

11- بحث نکنید.

بحث کردن به هر شکلی باعث می شود شخصیت شما زیر سوال برود.بحث و جدال هیچ وقت نتیجه نمی دهد.در بحث کردن هیچ کس شنونده خوبی نیست .هر دو طرف تنها به این توجه دارند که حقانبت خود را ثابت کنند. بحث کردن باعث سرکوبی اعتماد به نفس در شما می شود.

12- خودتان را تحقیر نکنید .

تحقیر خود چند جنبه دارد. جنبه اول: وقتی شما محرومیت های خود را به یاد می آورید به نوعی خودتان را تحقیر می کنید.این عمل به شدت باعث افت روحیه شما خواهد شد که نقاط قوت خود را فراموش می کنید.چرا همیشه در مورد نداشته هایتان فکر می کنید .اگر با دقت به اطرافتان نگاه کنید ،می بینید هرکسی یک عیبی دارد.

جنبه دوم : در تعارف کلامی، خود را تحقیر نکنید .(نوکرتم،نظر لطفتونه،خجالتم ندید،چشمان شما قشنگ میبینه) همه این ها کلماتی هستند که باعث تحقیر خود می شود . چرا وقتی ویژگی های مثبتی را در شما تحسین می کنند به  هزاران تکاپو می افتید که آن را نفی کنید و خود را به هر آب و آتشی می زنید که نادرستی آن را اثبات کنید.وقتی از شما تعریف می کنند ، این پا و آن پا نشوید و با آرامی و لبخند بگویید تشکر می کنم.

13-از دیگران قدردانی کنید.

وقتی که شما از خوبی دیگران تشکر می کنید، هم شخص فهمیده و متشخصی معرفی می شوید و هم احساس خوبی پیدا می کنید .تشکر از خوبی دیگران ، ذهن شما را متوجه این می کند که هر کار خوبی شیسته قدردانی و ستایش است.

14-به جای کلمه شکست، بگویید تجربه.

شکست، ناکامی، اشتباه، خطا. این ها کلماتی هستند که به شدت از آن ها می ترسید. شما همیشه سعی می کنید شکست نخورید و همین موضوع جلوی اقدام کردن شما را می گیرد . اگر هم اقدام کنید و نتیجه ندهد آن را حذف می کنید و آن را بزرگ ترین و مهلک ترین ضربه و خطایی جبران ناپذیر می نامید . آنچه که شما آن را شکست می نامیدف زمینه و لازمه ایجاد اعتماد به نفس است. شرط این که شکست های شما تجربه های عالی شما باشد و باعث رشد شما شوند آن است که در این اوقات سوالات مثبت از خود بپرسید:

1-آیا در این تجربه چیزی یاد گرفته ام؟

2-آیا به موفقیت های بعدی من کمک می کند؟

3-آیا این وضعیت ماندگار است؟

15- شما شایسته هستید پس نظرتان محترم است

وقتی شما نظر می دهید یعنی خود را دوست می دارید ،خود را ارزشمند و لایق می دانید و به خود احترام می گذارید.در غیر این صورت از هر اظهار نظری دوری می کنید . وقتی دسته جمعی با دوستان خود یا خانوادتان بیرون می روید و از شما می پرسند چه می خوری نگویید فرقی نمی کنه.این یعنی برای خودتان ارزش قائل نیستید.

16-انتظارات خود را واضح بگوییدو مبهم حرف نزنید.

مادری که به فرزندش می گوید پسر خوبی باش نباید انتظار داشته باشد خواسته اش برآورده شود .او باید دقیقا بگوید که پسر خوبی بودن یعنی چه؟ وقتی مبهم حرف می زنید هم نتیجه ای نمی گیرید و هم در نظر دیگران فردی ضعیف و فاقد اعتماد به نفس می آیید .

مواردی که باید هنگام بیان کردن خواسته ها در نظر بگیرید :

1-دقیقا مشخص کنید که چه می خواهید.

2-از کسی بخواهید که می دانید می تواند به شما کمک کند .

3-هنگام درخواست کردن ،خوبی و مصلحت طرف مقابل هم در نظر بگیرید .

4-مشخص و واضح حرف بزنید.

5-یا خواسته تان را بگویید یا نگویید. ولی لطفا غر نزنید . غر زدن یعنی می خواهم بگویم ولی جراتشو ندارم .

6-هنگام حرف زدن بال بال نزنید و من من نکنید.

7-بلندتر و جدی تر حرف بزنید.

17-به طرف مقابلتان نگاه کنید.

هنگام حرف زدن و گوش کردن به چشمان طرف مقابلتان نگاه کنید .لطفا به نکات زیر توجه کنید:

*نگاهتان گستاخانه و بی ادبانه نباشد.

*نگاهتان باید نرم و محترمانه باشد .که به مخاطبتان نشان دهد که به او توجه می کنید و برای او احترام قائل هستید.

18-زبان بدن خودتان را جدی بگیرید.

زبان بدن فرد نشان می دهد که آن فرد چقد به خودش اطمینان دارد .از چهره بعضی از آدم ها می توان فهمید که حتی خودشان هم خودشان را قبول ندارند.طوری خودتان را نشان دهید که همه بدانند می توانید هر موقعیتی را مدیریت کنید و به اوضاع کاملا مسلط هستید .

لطفا این نکات را رعایت کنید:

1-سرتان را بالا بگیرید.2-صاف بنشینید.3-به آرامی شانه هایتان را عقب ببرید تا در راستای ستون فقراتتان قرار بگیرد.4-شل و ول دست ندهید.5-جسورانه و جذاب صحبت کنید.

کلام آخر

اعتماد به نفس موضوعی است که لازم است به آن توجه کنید مخصوصا اگر فکر می کنید ضعف دارید. به این دلیل که اعتماد به نفس روی همه وجوه زندگی از یک امتحان معمولی گرفته تا مصاحبه شغلی و روابط بین فردی و همچنین آینده انسان تاثیرگذار است. چنانچه در برخی مسائل کمبود اعتماد به نفس دارید حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت