سبک زندگی و موفقیت

چگونه می‌توان در یک رابطه همزمان عشق و نفرت را تجربه کرد؟

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که در یک رابطه به فرد مقابل علاقه داشته باشید اما همزمان نفرت را هم تجربه کرده باشید؟ اگر در این شرایط بوده‌اید یعنی نوعی دوگانگی برایتان پیش آمده است که می‌تواند در بلند مدت ناسازگاری روانی ایجاد کند.

 

عشق و نفرت متضاد نیستند

حقیقت این است که این دو احساس متضاد یکدیگر نیستند و در برخی وجوه با همند. عشق گستره بیشتری از تنفر دارد چرا که به خصوصیات بیشتری از آن فرد دلالت می‌کند. بهتر است بدانید که انسان احساسات گوناگونی دارد و وقتی با کسی در رابطه است با توجه به تجربیاتی که دارد احساس متفاوتی را هم پیدا می‌کند. فردی که همزمان عشق و نفرت را در رابطه تجربه می‌کند دچار نوعی سختی ناهنجاری می‌شود که از لحاظ روانشناختی ناسازگار محسوب می‌شود. هنگامی که فردی رابطه خود را عشق و نفرتی می‌داند نوعی حالت تضاد را ممکن است درونش تجربه کند یعنی وقتی فرد عاشق معشوقه‌اش را می‌بیند احساس علاقه محبت دارد اما وقتی به احساس حقارتی که برایش وجود دارد فکر می‌کند ممکن است حس نفرت پیدا کند. بدانید که اگر عشقی شدید باشد می‌تواند تنفر هم به دنبالش بیاید. در این شرایط تنفر همچون یک راه ارتباطی برای دوام نزدیکی رابطه که هم جدایی و هم رسیدن در آن محال است عمل می‌کند. اگر شما هم تجربه چنین حالاتی را دارید می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

 چرا روابط عشق و نفرت ایجاد می‌شود؟

 

طبق نظر روانشناسان مهم‌ترین دلایل روابط عشق و نفرت همزمان شامل موارد زیر می‌باشد:

داشتن روابط ناپایدار در اوایل زندگی

کسانی که در ابتدای زندگیشان روابط آشفته و ناسازگار یا تجربه کرده‌اند می‌خواهند که این روند را تکرار کنند چرا که این فضا برایشان آشناست و در آن احساس آرامش خاصی دارند. آنها فکر می‌کنند که تعارض راهی برای نشان دادن عشق است. این افراد ممکن است ناسازگاری را نوعی سنجش علاقه شخص مقابلشان بدانند و تصور کنند که اگر رابطه حالت یکنواخت داشته باشد ممکن است خسته کننده باشد. بنابراین تعارض را راهی برای تجدید عشقشان و محک زدن فرد مقابل می‌دانند.

جالب است بدانید که آنها فکر می‌کنند اگر در رابطه همه چیز خوب باشد و رابطه امنیت داشته باشد به صداقت فرد مقابل شک می‌کنند. مشکل این افراد باور غلطشان است که فکر می‌کنند تنش و ناسازگاری ر رابطه صمیمیت ایجاد می‌کند ولی متوجه نیستند که رابطه باید حالت نرمال خودش را داشته باشد و اگر تعارضات بیش از حد باشد از تعادل خارج می‌شود. اما متاسفانه تجربه گذشته به آنها یاد داده است که تنها راه صمیمیت همین است. بنابراین خیلی از افراد تصورات درستی از رابطه ندارند به آن دلیل که نمی‌دانند باید نگاه بلند مدتی داشته باشند و آنچه را که فقط از تعارض می‌بینند رها کنند. اگر شما هم در چنین وضعیتی بوده اید می توانید از دکتر روانپزشک و روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

احساس بی‌لیاقتی برای دریافت عشق

کسانی که روابط از نوع عشق و نفرت را همزمان دارند احتمال دارد دچار افکار مسمومی همچون احساس دوست نداشتنی بودن یا بی‌ارزشی بشوند. روابط آشفته ممکن است این باورها را در آنها ایجاد کند و فکر کنند که لیاقت هیچ چیزی را ندارند.  بنابراین این روابط ‌می تواند سبب تقویت خود انتقادی و ایجاد خودپنداره‌های منفی در آنان شود. همچنین آنها نوعی تصور کاذب از دوست داشته شدن دارند و فکر می‌کنند که به علت تعارض و ناسازگاری که در رابطه‌شان وجود دارد رابطه با آنها بهتر است. بهتر است به این بیندیشید که اگر رابطه شما تعارض و مشکلی ندارد به معنای ناسالم بودن رابطه نیست. پس تفاوت عشق واقعی و سالم را بدانید.

عشق آزادی شخصی شما را می‌گیرد

برخی فکر می‌کنند اگر عاشق کسی باشند دیگر نمی‌توانند به زندگی و خودشان برسند و آزادی‌های شخصی‌شان محدود می‌شود. این را بدانید که حتی اگر عشقی یک طرفه نباشد و هر دو نفر رابطه خوبی داشته باشند باز هم ممکن است همزمان عشق و نفرت را تجربه کنند. عاشق بودن یک نفر نیازمند این است که شما از علایق شخصی خودتان بگذرید و زمان بیشتری را برای فرد مقابل بگذارید. شاید این کار ابتدا برای رسیدن به معشوق راحت باشد اما پس از مدتی ممکن است فرد اولویت‌های زندگی خودش را رو کند. بنابراین اگر شما در رابطه احساس کنید که مجبور هستید بخاطر شریک عاطفیتان از خواسته‌های خود بگذرید و این موضوع همیشه پیش می‌آید ممکن است به مرور دچار نفرت شوید.

 

علت وجود دو گرایش متفاوت نسبت به یک نفر

 

برخی زن‌ها در حالی که شریک عاطفیشان را دوست دارند اما می‌گویند به دلیل برخی از رفتارهایش مثل دروغگویی یا غیره از او متنفر هستند.  سوال اینجاست که چگونه دو متضاد می‌تواند در یک فرد همزمان وجود داشته باشد؟ متنفر بودن از کسی که دوستش دارید گاهی اوقات پیش می‌آید اما این امر در همه وجود ندارد. ارزیابی‌های مثبت و منفی در این حالت نسبت به یک فرد ایجاد می‌شود. موقعی که تنفری   پیش می‌آید افراد دوست دارند آن را با همه شریک شوند اما عشق انحصارطلبی خاص خود را دارد.

 

بررسی روابط عشق و نفرت

اگر می‌خواهید یک رابطه عشق و نفرت را مدیریت کنید باید بدانید که چه چیزهایی را لازم است تغییر دهید:

از احساسات خود بیشتر آگاه باشید

سعی کنید برای این مسئله که در رابطه‌تان پیش آمده هست راه حلی پیدا کنید. ابتدا باید احساسات خود و شریکتان را بشناسید و آنها را نامگذاری کنید. بهتر است ابتدا احساسات و عواطف خودتان را شناسایی کنید. هر چقدر برای پردازش احساسستان وقت مفیدتری قائل شوید نگاه بهتری پیدا می‌کنید و راه حل‌های بیشتری سراغتان می‌آید.

از حد و مرزگذاری غافل نشوید

روابط خودتان را بار دیگر بررسی کنید و به این فکر کنید که چه چیزهایی برایتان مفید نیست. وقتی بتوانید حد و حدودی در رابطه مشخص کنید و آن چیزی را که برایش تحملی ندارید محدود کنید قدرت خودتان را پس می‌گیرید.

به دنبال کمک باشید

افرادی که درگیر این نوع روابط هستند گوشه گیرند و حمایت اجتماعی خاصی از سمت دوستان یا خانواده و کسی که بتواند در بحران‌ها کمکشان کند ندارند. به احتمال زیاد شما نگاه مثبتی ندارید و این مسئله باعث می‌شود که در رابطه‌تان سوگیری کنید.

تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید ادامه دهید

نیازی نیست که تا احساس نفرتی در رابطه کردید فوراً به آن پایان دهید یا فکر کنید که درگیر یک رابطه ناسالم شده‌اید. باید به همه وجوه رابطه خود نگاهی بیندازید و متوجه تعارضات باشید تا بتوانید پاسخی برای آن بیابید.

 

کلام پایانی

احساس عشق و نفرت ریتم ثابتی را ندارد و می‌تواند بر سلامت روان هر دو نفر در رابطه اثر بگذارد. با این حال اگر کسی نداند که چگونه هیجانات را مدیریت کند ممکن است دچار چالش‌های جدید در روابط شود. اگر شما همچنین مسئله‌ای دارید توصیه می‌شود حتماً از یک روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت