سبک زندگی و موفقیت

عشق یک طرفه

تجربه دوران عاشقی یکی از بهترین لحظات زندگی هر انسانی محسوب می‌شود. اینکه شما احساس دوست داشتن و محبت زیاد به فردی داشته باشید حال خودتان را هم بهتر می‌کند اما بهتر است بدانید که آیا دوست داشتن شما یک حس شیرین دو طرفه است یا اینکه تنها شما خواستار این رابطه هستید؟ عشق یک طرفه می‌تواند آسیب‌های روحی جدی ایجاد کند که باید جلوی آن فوراً گرفته شود.

 

عشق یک طرفه

عشق یک طرفه نوعی شکست عشقی به شمار می‌رود که فرد ممکن است آن را متوجه نشود. به نوعی این عشق رویا و توهمی بیش نیست و احساسات و تمایلات و عواطف در این رابطه دو طرفه نیست. در این نوع عشق‌ها دوست داشتن فرد مقابل ذهنی است و فرد باورها و افکاری دارد مبنی بر اینکه حتماً معشوقش هم او را دوست دارد در حالی که از احساسات او کاملاً بی‌ اطلاع است. وقتی یک رابطه دو طرفه باشد طرفین برای همدیگر وقت می‌گذارند و سوء تفاهمات و مشکل‌ها کمرنگ می‌شود اما تصور کنید فردی در خیالش عاشق کسی است در حالی که دیگری این گونه نیست. افرادی که دچار این نوع عشق‌های یک طرفه هستند به نوعی عطش عاطفی زیادی دارند و تنها به فکر برطرف شدن نیاز خودشان هستند. آنها ممکن است خودشان را عاشق‌ترین فرد بدانند که معشوقشان در حقشان ظلم کرده است در حالی که اگر با همین عشق از سوی فرد مقابل روبرو شوند شعله عشقشان فروکش خواهد کرد.

 

نشانه‌های عشق یک طرفه چیست؟

قطعاً اگر شما درگیر چنین عشقی هستید نشانه‌هایی وجود دارد که توجه به آنها اهمیت زیادی دارد:

معمولا در حال راضی کردن فرد مقابل هستید: به این معنا که شما از علایق کار و زندگی شخصی خودتان گذشته اید و دائماً وقتتان را برای شریکتان می‌گذارید در حالی که او چنین کارهایی در قبالش برای شما انجام نمی‌دهد.

این شما هستید که فقط عذرخواهی می‌کنید: در رابطه‌های یک طرفه همیشه یک نفر سعی می‌کند که گله و ناراحتی پیش نیاید و فرد مقابل آزرده خاطر نشود. اگر شما هم درگیر رابطه‌ای هستید که مدام مجبور هستید مراقب نگران شدن فرد مقابل باشید و یا دائماً معذرت خواهی می‌کنید یعنی رابطه سالمی را تجربه نمی‌کنید.

اغلب در حال پیشنهاد دادن هستید: وقتی یک رابطه دو طرفه نباشد یعنی به سمت سردی و کسل کنندگی پیش رفته است و یک نفر همیشه پیشنهاد بیرون رفتن، مهمانی یا سینما را می‌دهد.

تنها شما در مورد آینده حرف می‌زنید: یکی از افکار استرس‌آمیز در مورد رابطه‌های یک طرفه این است که شما ترس از دست دادن فرد مقابل را دارید و گاهی فکر اینکه او در کنارتان نباشد پریشان می‌شوید. بنابراین ممکن است در مورد ادامه رابطه و آینده تان و اهدافتان صحبت کنید در حالی که شریک شما تمایلی به شنیدن این حرف‌ها نداشته باشد.

دوستانش و تفریحات دیگر را به شما ترجیح می‌دهد: متأسفانه در رابطه یک طرفه شما اولویت فرد نیستید و او تمام تفریحات و دوستان و دیگران را به شما ترجیح می‌دهد.

تنها شما هستید که مشتاق دیدارید: در رابطه‌های یک طرفه معمولاً همیشه یک نفر دلتنگ می‌شود و دوست دارد که معشوقه‌اش را از نزدیک ببیند و قرار ملاقات می‌گذارد اما فرد مقابل ممکن است چنین تمایلی نداشته باشد.

شما دائماً صحبت می‌کنید: وقتی درگیر عشق یک طرفه شده‌اید دائماً شما سر صحبت را باز می‌کنید و حرف‌هایتان را به فرد مقابل می‌گویید. در مقابل شاید انتظار داشته باشید که شریکتان با شما حرف بزند و یا حتی جوابتان را بدهد اما می بینید که چندان راغب به صحبت کردن نیست.

 

چه کسانی درگیر عشق یک طرفه می‌شوند؟

بهتر است بدانید که افرادی که سلامت روان دارند و احساسات و هیجانات خود را می‌شناسند، در صورتی که درگیر رابطه یک طرفه شوند آن را تشخیص می‌دهند و فوراً بیرون می‌آیند اما گاهی شما ممکن است بدانید که عشقتان یک طرفه است اما همچنان بخواهید در آن رابطه بمانید. سوال این است که چرا برخی افراد با وجود اینکه می‌دانند وارد رابطه سمی شدند اما از آن خارج نمی‌شوند:

افرادی که طرحواره رها شدگی دارند

کسانی که طرحواره رها شدگی یا حتی وابستگی دارند متاسفانه درگیر عشق یک طرفه می‌شوند. به این دلیل که این افراد در دوران کودکی از سوی پدر مادر رابطه سرشار از امنیت و محبت و احساس را تجربه نکرده‌اند یا از دست دادن‌های سختی مانند مرگ عزیزان و طلاق والدین را داشتند که همین‌ها باعث می‌شود از طرد شدن ترس داشته باشند. به نوعی در پس ذهنی آنها چنین چیزی وجود دارد که مراقب باش شاید امروز داشته باشی و فردا از دست بدهی.

افرادی که ترس از شکست دارند

کسانی که عزت نفس پایینی دارند همیشه ترس آن را دارند که نکند همه چیزشان را از دست بدهند و در رابطه هم شکست بخورند. آنها دوست دارند به همه نشان دهند که موفق و خاص هستند و برایشان شکست یک فاجعه است. بنابراین اگر ببینند که فرد مقابل می‌خواهد رابطه را رها کند به شدت فرو می‌پاشند. متاسفانه تا زمانی که افراد از شکست بترسند و بخواهند به دیگران ثابت کنند که می‌توانند یک رابطه عالی داشته باشند، این نگرانی‌ها رهایشان نمی‌کند. ترس از شکست نوعی عزت نفس پایین و خودکم بینی را نشان می‌دهد و چنین افرادی پیشاپیش در ذهنشان مقدمات یک رابطه نافرجام و شکست خورده را به تصویر می‌کشند.

افرادی که طرحواره محرومیت هیجانی دارند

کسانی که این طرحواره را دارند فکر می‌کنند که لایق محبت و حمایت از سوی دیگران نیستند. این افراد غالباً در دوران کودکی محبت بی‌قید و شرط را از سوی والدین تجربه نکردند یا اینکه همیشه سعی کردند تمام تلاششان را بکنند تا رضایت آنها را جلب کنند. بنابراین تعجبی ندارد که آنها جذب کسانی می‌شوند که می خواهند محبت را از آنها گدایی کنند. اگر چنین طرحواره ای در شما وجود دارد حتماً لازم است که از روانشناس بالینی کمک بگیرید.

افرادی که درک درست از رابطه ندارند

برخی از افراد نشانه‌های یک رابطه سالم و دو طرفه را نمی‌شناسند و برای همین ممکن است تصور کنند که یک رابطه یعنی همین بی‌توجهی، بی محبتی یا نادیده گرفته شدن از سوی فرد مقابل و این‌ها ممکن است در همه رابطه‌ها باشد. ممکن است آنها در اطرافیان خود یا پدر مادرشان همچنین رفتارهایی دیده باشند و هنوز طعم امنیت و محبت را در یک رابطه سالم نچشیده باشند. بنابراین به ظن خود فکر می‌کنند که یک رابطه عالی دارند.

 

راه‌های رهایی از عشق یک طرفه

رهایی از عشق یک طرفه کاری بسیار سخت است و برخی‌ها ترجیح می‌دهند که در عشق یک طرفه حتی بدون دوست داشتن و بی‌توجهی بمانند اما دچار شکست عشقی نشوند. برای رهایی از این عشق باید به خودتان کمی فرصت دهید و به دنبال راه‌هایی باشید تا از این رابطه سمی فاصله بگیرید.

به خودتان این اجازه را بدهید که کمی ناراحت باشید و سوگواری کنید. شاید دلتان بخواهد اشک بریزید و این هیچ ایرادی ندارد.

خودتان را با کارهای مفید و سرگرمی‌های لذت بخش درگیر کنید تا کمتر ذهنتان سراغ آن فرد برود.

الگوهای فکری خود را شناسایی کنید و بدانید چه اتفاقاتی از دوران گذشته و کودکی روی شما تاثیر گذاشته که هنوز هم در بزرگسالی آن را دنبال می‌کنید. شما به کمک یک روان تحلیلگر می‌توانید الگوهای غلط خود را تشخیص دهید.

فهرستی از کارها و اهداف خودتان را بنویسید و تلاش برای رسیدن به آنها را آغاز کنید.

خودتان را دوست داشته باشید و به سلامت روان و جسم خودتان اهمیت دهید. مثلاً می‌توانید خرید بروید و یا مدتی سفر کنید.

رویا پردازی نکنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای رهایی از عشق یک طرفه انجام دهید این است که از فانتزی و خیال پردازی دوری کنید چرا که شما با این نوع تخیلات در حق خودتان ظلم بزرگی کرده‌اید.

 

کلام پایانی

این را بدانید که عشق یک طرفه می‌تواند هم به شما و هم فرد مقابل آسیب‌های روحی روانی جدی بزند. به این دلیل که گاهی فرد به خاطر بی توجهی و بی‌احساسی به عاشق ممکن است دچار احساس گناه و عذاب وجدان شود. بنابراین اگر بتوانی یک رابطه ناسالم و سمی را شناسایی کنید به خودتان و شریکتان کمک کرده‌اید. اگر شما هم در رابطه‌ای هستید که این شک و دودلی برایتان ایجاد شده است لازم است که حتماً از مشاور یا درمانگر بالینی کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت