سبک زندگی و موفقیت

گوستینگ چیست؟

افراد زیادی بودند که به امید ساختن رابطه زیبا و عاشقانه وارد روابط عاطفی شدند اما ناگهان متوجه می‌شوند فرد مقابل بدون هیچ دلیلی رابطه را ترک کرده است. مطمئناً چنین رفتاری شوک شدیدی به انسان وارد می‌کند و تمام روح و روانش را به هم می‌ریزد. به طوری که عزت نفس و حتی سلامت جسمانی انسان آسیب می‌بیند.

 

گوستینگ یا غیب شدن ناگهانی در رابطه عاطفی چیست؟

گوستینگ یعنی فردی که در رابطه عاطفی با شما است ناگهان غیب شود و راه ارتباطی‌اش را با شما کاملاً قطع کند. نمی‌توان گفت پدیده چیز تازه‌ای است به این دلیل که در حکایت‌های دوران قدیم هم چنین داستان‌هایی نقض شده بود اما با توجه به مجازی شدن ارتباطات فعلی و دنیای مدرن این کار راحت‌تر انجام می‌شود  و افراد زیادی ممکن است آن را تجربه کرده باشند. دو نفر ممکن است در شبکه‌های اجتماعی به صورت آنلاین با هم آشنا شوند و مدت‌ها با یکدیگر چت کنند و حرف بزنند. مطمئناً این تماس‌های طولانی وابستگی مخصوصاً در خترها ایجاد می‌کند. اما ناگهان ممکن است یکی از دو نفر رابطه را ترک کند و شخص مقابل را بلاک کند بدون آنکه توضیح دهد. در این شرایط هر پیامی که دهید یا تماسی که بگیرید شریکتان دیگر پاسخگو نیست. این روز‌ها پدیده گوستینگ بسیار شایع شده است و تحقیقات زیادی روی اثرات آن انجام شده است. اگر شما هم چنین تجربه ای دارید می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

مهمترین نشانه‌های گوستینگ

 

برخی افراد ممکن است نشانه‌هایی در رابطه ببینند و متوجه شوند که دیگر ارتباطشان با شریک عاطفی مسیر نرمالی ندارد. بهتر است بدانیم که نشانه‌های گوستینگ  به تدریج در روند رابطه ایجاد می‌شود. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

تاخیر طولانی و غیر موجه در پاسخ به پیام

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های گوستینگ در رابطه عاطفی تاخیرهای طولانی در پاسخ دادن به فرد مقابل است بدون آنکه توجیهی در کار باشد یا حتی ممکن است فرد بهانه‌های الکی بیاورد. فرد شاید نمی‌خواهد فعلاً شما را از زندگی خود بیرون ببرد اما در یک حالت دو به شکی قرار دارد و شاید دیگر اولویتش نباشید. به هر حال باید به این رفتارهایش توجه کنید و از او توضیح بخواهید.

بی پاسخ گذاشتن پیام

گاهی فرد مقابل پیامتان را نه تنها با تاخیر جواب نمی‌دهد بلکه کاملاً بی‌ پاسخ می‌گذارد. در چنین شرایطی بهتر است هوشیار باشید و از فرد مقابل دلیل منطقی بخواهید. اگر باز هم پیام دادید و جواب نداد بدانید که قصد ترک رابطه را دارد.

تغییر لحن و کمرنگ شدن علاقه

یکی دیگر از علائمی که زنگ خطر پایان رابطه عاطفی می‌باشد این است که متوجه می‌شوید شریک عاطفیتان مثل همیشه با شما صمیمانه و با احترام برخورد نمی‌کند و حتی ممکن است برای کوچک‌ترین چیزها بهانه بگیرد یا کله و شکایت کند. علاوه بر این به تدریج حرف‌های عاشقانه محبت آمیزش کم می‌شود و جوابتان را سرد می‌دهد.

مسدود کردن در شبکه‌های مجازی

در مرحله آخر گهان شاید متوجه شوید که تمام راه‌های ارتباطی شما در شبکه‌های مجازی با او مسدود شده است. حتی ممکن است آدرس حضوری که از او دارید به یکباره تغییر کند!

 

علت قطع ناگهانی رابطه

 

کسانی که ناگهان رابطه عاطفی را قطع می‌کنند در درجه اول می‌خواهند از عواطف ناخوشایندی که برایشان به وجود می‌آید خودداری کنند و به پیامد رفتارشان روی فرد مقابل فکر نکنند. مخصوصاً کسانی که از طریق شبکه‌های مجازی با یکدیگر آشنا می‌شوند به دلیل آنکه رفت و آمدهای حضوری کمتری دارند ممکن است راحت‌تر برای جزئی‌ترین مسائل رابطه را ترک کنند این رفتار ممکن است گاهی به دلیل تجربه‌های ناخوشایندی که فرد از روابط قبلی‌اش داشته است رخ دهد یعنی چون خودش بارها در رابطه عاطفی ترک شده است بنابراین در روابط جدیدش تصمیم به ترک دیگران می‌گیرد یا می‌تواند به علت اتفاقات ناخوشایند دوران کودکی و طرد شدن از سوی مراقبانش باشد که در بزرگسالی این چنین بروز کرده است. در برخی مواقع شخص نمی‌داند آن لحظه چگونه احساسش را به شریک عاطفی‌اش بگوید و یا معقولانه با او صحبت کند بنابراین احساسی تصمیم می‌گیرد و به یکباره می‌خواهد رابطه را قطع کند.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شده است علت پدیده گاهی از مهارت‌های ارتباطی لازم برای انجام گفتگوی باز و در برخی‌ها عدم اعتماد به نفس و یا اضطراب اجتماعی بود. همچنین ۴۵ درصد افراد در این مطالعه اعلام کردند که دلیل غیب شدن ناگهانی آنها این بود که بتوانند خودشان را از یک رابطه ناسالم و سمی مصون نگه دارند. علاوه بر این برخی از افراد دلیل قطع رابطه خود را این می‌دانستند که با این کار به احساسات فرد مقابل صدمه نمی‌زند و کمتر از قطع آشکار فرد آسیب می‌بیند. اگر شما هم اکنون در چنین وضعیتی هستید می توانید به صورت آنلاین از مشاوران ما در سعادت آباد کمک بگیرید.

 

پیامدهای گوستینگ

هنگامی که رابطه عاطفی ناگهان قطع می‌شود در چنین وضعیتی داشتن سلامت روان کاری بسیار دشوار خواهد بود. با این حال بهتر است بدانید که پس از پدیده گوستینگ چه چیزهایی در انتظارتان هستند تا بتوانید خودتان را محافظت کنید. اگر شما هم چنین تجربه‌ای دارید بهتر است از یک درمانگر در این زمینه کمک بگیرید.

ایجاد ابهام برای فرد مقابل

زمانی که رابطه عاطفی ناگهان به پایان می‌رسد احتمالاً اولین احساسی که فرد تجربه می‌کند شوک شدید و انکار است. ممکن است نخواهد به این زودی‌ها چنین رفتاری را باور کند یا همچنان خودش را توجیه کند که شریک عاطفی اش شاید کاری برایش پیش آمده یا دچار مشکلی شده است. این ابهام سبب می‌شود که فرد دیدگاهش ناگهان فرو بریزد و دچار اضطراب و فشار روانی شود.

قطع رابطه و از دست دادن اعتماد به نفس

پس از مدتی که از پایان رابطه عاطفی و آن هم غیب ناگهانی شخص مقابل می‌گذرد ممکن است به این نتیجه برسید که تمام ارزش‌های شما زیر پا گذاشته شده و یا اینکه دوست داشتنی و جذاب نیستید. این حس‌ها زمانی که رابطه‌ای تمام می‌شود به سراغ هر کسی می‌آید و کاملاً طبیعی است مهم این است که بدانید چگونه از این به بعد روحیه‌تان را حفظ کنید.

ناراحتی‌های روحی و روانی

پایان یک رابطه عاطفی قطعاً احساسات ناخوشایندی برای هر دو طرف ایجاد می‌کند مخصوصاً فردی که طرد شده است. اینکه شخصی ناگهان شما را نخواهد در حالی که چنین انتظاری نداشتید و امید زیادی به رابطه داشتید  روح و روانتان را به هم می‌ریزد و حتی ممکن است افسردگی پس از این پایان به سراغتان بیاید. اگر تحمل چنین وضعیتی برایتان سخت است و دچار افسردگی شده اید حتماً از درمانگران با تجربه ما در سعادت آباد کمک بگیرید.

 

ویژگی‌های فرد ناپدید شده موثر بر گوستینگ چیست؟

طبق نتایج و مطالعات صورت گرفته افرادی که عامل اجتناب در آنها وجود دارد نسبت به طرد کردن رابطه مستعدتر هستند به این دلیل که می‌خواهند از تعارض یا بحث و جدل با فرد مقابل خودداری کنند. از سوی دیگر هر چقدر که سن فرد کمتر باشد به دلیل آنکه هنوز به بلوغ و پختگی نرسیده است یا تحت تاثیر گروه همسالان قرار دارد احتمال ناپدید شدنش در رابطه بیشتر است. کسانی که معتقد هستند باید حتماً نیمه گمشده خود را پیدا کنند ممکن است راحت‌تر به رابطه عاطفی پایان دهند در حالی که واقعیت این است که هیچ نیمه گمشده‌ای وجود ندارد و افراد باید آن نیمه را در وجود هم بسازند.

 

راه کنار آمدن با پدیده گوستینگ

 

مهمترین سوالی که پس از قطع ناگهانی رابطه عاطفی با آن روبرو می‌شوید این است که اکنون چه می‌توانید انجام دهید؟ بهترین راهکارها برای اینکه با اتمام کنار بیایید شامل موارد زیر می‌شود:

با واقعیت روبرو شوید

در اولین قدم لازم است که بپذیرید از فرد مقابل جدا شده‌اید و نخواهید که توجیه‌هایی بیاورید و احساساتتان را سرکوب کنید چرا که این کار بدتر فشار بیشتری به شما وارد می‌کند. گاهی اوقات فرد شروع به سرزنش کردن خودش می‌کند و فکر می‌کند که حتماً ایرادی دارد که طرد شده است. یا اگر فلان کار را انجام نمی‌داد الان شکست عشقی نمی خورد و غیره در حالی که همه این‌ها بهانه است اما به این توجه کنید که اگر رابطه‌ای بخواهد با چانه زنی و التماس پیش برود هیچ فایده‌ای نخواهد داشت چرا که دیر یا زود جدا خواهید شد و چنانچه این جدایی زودتر باشد به نفع خود شما است.

جلسه خداحافظی ترتیب دهید

طبق نظر روانشناسان اگر بتوانید هر دو نفر به این نتیجه برسید که اتمام رابطه به نفعتان است و خودتان در مورد آن تصمیم بگیرید حالتان بهتر ‌شود اما اگر امکان چنین جلسه‌ای را ندارید یا فرد مقابل تمایلی ندارد که حضوری شما را ببیند بهتر است این کار را به صورت نمادین انجام دهید و خودتان نامه خداحافظی بنویسید. به این نکته مهم توجه کنید که اگر با کسی رابطه را به پایان رسانده‌اید همه چیز او را دفن کنید شاید اول متوجه نشوید ما بعداً دلیلش را می‌فهمید. نگه داشتن عکس یا هدایا تنها حال شما را بدتر می‌کند.

تخلیه هیجانات منفی

ممکن است هیجاناتی همچون غم یا خشم درونتان باقی مانده باشد و این کاملاً طبیعی است. بهتر است راهی برای بروز آنها پیدا کنید که موثرترین راه نوشتن نامه یا یادداشت احساساتتان است. گاهی بهتر است تصور کنید که فرد مقابل در کنارتان است و در حال صحبت با او هستید. بیان کردن احساسات منفی در کاهش شدت آنها بسیار تاثیرگذار است.

 

کلام پایانی

قطع ناگهانی رابطه عاطفی می‌تواند ضربات شدیدی به هر دو نفر وارد کند مخصوصاً کسی که طرد شده است. از سوی دیگر احساسات ناخوشایندی مانند افسردگی یا خشم ممکن است مدت‌ها در انسان بماند طوری که رهایی از آن غیر ممکن به نظر برسد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که حتماً از یک مشاور و روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت