سبک زندگی و موفقیت

انواع رویا و معانی آنها

حتماً شما هم تاکنون رویاهای مختلفی دیده‌اید. بهتر است بدانید که گاهی رویاها پیام‌هایی در بطن خود دارند. برخی اوقات خواب‌ها موضوعات مشترکی دارند و فکر و ذهن شما را ممکن است تا مدت زیادی به خود مشغول کند. اما سوال مهم این است که این رویاها چه معنایی می‌توانند برای ما داشته باشند؟

 

رویا چیست؟

انسان از دوران گذشته تاکنون به کشف خواب و رویا علاقه‌مند بوده است و این مسئله برای او چالش‌های زیادی داشته است. حقیقت این است که تعریف‌های مختلفی برای رویا وجود دارد چرا که هر دانشمند و محققی آن را از دیدگاه شخصی خود بررسی کرده است. در کل می‌توان گفت رویا اتفاقاتی است که در عالم خواب انسان تجربه می‌کند و رویایی که به عنوان خواب آن را می‌شناسید مسیری برای شناخت، تفکر و احساساتتان است. رویاها شامل تصاویر و افکار و هیجاناتی در عالم خواب می‌باشد و معمولاً در مرحله خواب عمیق یا رم رخ می‌دهد. آنها می‌توانند مرتبط با زندگی روزانه یا خاص و عجیب باشند. طبق نظر پژوهشگران رویا راهی برای رسیدن به تعادل روحی و روانی است. به نظر زیگمون فروید هم رویا می‌تواند راهی برای رسیدن به ناخودآگاه انسان باشد و با محتوای آن می‌توان از مسائل پنهان که دور از دسترس فرد است با خبر شد. هر انسانی در طول خواب ۵ مرحله رویا می‌بیند که می‌تواند بین ۱۵ تا ۴۰ دقیقه باشد.

 

چرا رویا می‌بینیم؟

نظرات مختلفی در مورد دلیل رویا دیدن وجود دارد که البته هیچ کدام از آنها به صورت قطعی اثبات نشده است. به نظر برخی از پژوهشگران رویا تنها برای سلامت جسم اهمیت دارد معنای خاصی را دنبال نمی‌کند. برخی دیگر از پژوهشگران اعتقاد دارند که ندیدن رویا حتی می‌تواند سبب تجربه استرس افسردگی و کاهش توجه و تمرکز و توهم شود. علاوه بر این رویا دیدن سبب پردازش بهتر احساسات، مرور گذشته و به خاطر آوردن و رفع مشکلات زندگی می‌شود و همچنین نقشی در تخلیه هیجانات دارد. دلایل رویا دیدن می‌تواند شامل فعالیت مغز ، تغییرات بیوشیمی مغز حین خواب و پاسخ به تکانه‌های الکتریکی ، ادغام آگاهی در مورد گذشته و حال و آینده و آماده سازی مغز برای رویارویی با خطرات و چالش‌ها به عنوان یک عملکرد دفاعی باشد.

 

رویاهای رایج میان افراد

طبق مطالعات و تحقیقات رویاهایی که شما می‌بینید نیازها و آنچه را که در ناخودآگاهتان پنهان شده است را آشکار می‌نماید. وای به اعتقاد فروید با تحلیل رویاها می‌توان به ناخودآگاه و حتی روان رنجوری افراد پی برد.

رویاهای مبنی بر سقوط یا پرتاب شدن از جایی

 

رویاهای سقوط معمولاً رایج هستند و یک افسانه‌ای که وجود دارد این است که می‌گویند اگر خواب دیدید روی زمین افتاده‌اید در زندگی واقعی می‌میرید در حالی که این افسانه کاملاً از پایه نادرست است. بر اساس خیلی از تعبیرها سقوط در رویا نشانه این می‌باشد که اوضاع زندگی شما کاملاً رو به راه نیست و احساس عدم کنترل بر آن دارید. این رویا می‌تواند به شما بگوید که در مورد تصمیم‌هایتان تجدید نظر کرده و یا راه جدیدی را برای زندگی بیابید. خواب سقوط می‌تواند نمادی از شکست در زندگی یا کارتان باشد کسانی که معمولاً این خواب را می‌بینند باید خود را از فشارهای زندگی بیشتر آزاد کنند تا لذت بیشتری هم ببرند.

رویای برهنگی در فضای عمومی

رویای برهنگی در ملأ عام یکی از رویاهای رایج می‌باشد که نشان از آن دارد که حس می‌کنید از نشان دادن عیب‌ها و نقص‌های خود هراس دارید یا احساس می‌کنید دروغگو شده‌اید. علاوه بر این می‌تواند نشانی از ریاکاری یا متظاهر بودن هم داشته باشد.

رویای مبنی بر تعقیب شدن

اینکه در خواب ببینید کسی شما را دنبال می‌کند و در کوچه‌ای تنگ و تاریک گیر افتاده‌اید بسیار وحشتناک است. محققین می‌گویند زمانی که فرد چنین رویایی را مشاهده می‌کند یعنی اینکه از مسئله‌ای در زندگی واقعی خود می‌خواهد اجتناب کند یا فرار کند. علاوه بر این تعقیب شدن در خواب می‌تواند علامتی از تمایل به فرار از خواسته‌ها و ترس‌ها باشد. تعبیر چنین رویاهایی باز هم برای هر فردی متفاوت است. تعقیب شدن توسط حیوان نشان از این دارد که سعی می‌کنید احساساتتان را پنهان کنید. همچنین تعقیب شدن توسط یک فرد ناشناخته می‌تواند نشان از آسیب‌ها و سوء استفاده‌هایی باشد که در دوران کودکی خود شاهد آن بوده‌اید. تعقیب شدن توسط جنس مخالف هم نشان از آن دارد که شما از وجود عشق در زندگیتان هراس دارید یا فکرتان درگیر رابطه است که در گذشته از دست داده‌اید.

رویای مبنی بر افتادن دندان‌ها

تعبیر خواب از دست دادن یا افتادن دندان معانی مختلفی دارد. مثلاً می‌تواند نشان از آن داشته باشد که شما نگران ظاهر یا جذابیتتان هستید. یا اینکه شما در برقراری رابطه با دیگران مسئله دارید یا بابت حرفی که زده‌اید یا کاری که کرده‌اید شرمگین شده‌اید. افتادن دندان یعنی از دست دادن توانایی خود برای جسارت و قاطعیت و محافظت از خود چرا که ماهیت اصلی دندان بریدن و ساییدن است.

رویاهای مبنی بر مرگ

برخی از افراد ممکن است رویاهایی در مورد مرگ خود یا عزیزانشان ببیند که این رویاها به شدت استرس‌آور هستند. علاوه بر این، این رویاها نشان دهنده نگرانی از مسائل مبهم و ناشناخته در زندگی است. طبق نظر برخی از مفسرین تغییر می‌تواند همچون مرگ نگران کننده و وحشتناک باشد چرا که انسان همیشه ناشناخته‌ها را پس می‌زند و دنبال پیش‌بینی است. گاهی چون رویا پرداز از تغییر چیزی نمی‌داند آن را با مرگ یکی می‌داند. به عقیده لونبرگ خواب دیدن در مورد مردن نشان از تغییر است مخصوصاً در مورد بزرگ شدن کودکان و رسیدن آنها به مراحل بعدی زندگی. مطالعات نشانگر آن است که افرادی که به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند عزیزانشان رویاهایی را می‌بینند که معمولاً مربوط به تجربیات ناراحت کننده و آمادگی برای درگیر شدن با متوفی است.

رویاهای مبنی بر امتحان دادن

به عقیده برخی مفسرین رویای امتحان دادن می‌تواند ترس درونی از شکست خوردن در زندگی یا عدم موفقیت را نشان دهد. امتحانات نشانه آن است که می‌خواهید با ضعف‌ها و کاستی‌های خود مواجه شوید. اگر در خواب ببینید که در امتحانتان شکست خورده‌اید یا دیر می‌رسید یا آمادگی برای آن ندارید یعنی اینکه برای مواجهه با چالش‌های زندگی در واقعیت هم خود را ضعیف می‌بینید و آماده نیستید.

رویاهایی در مورد خیانت

اگر در خواب ببینید که شریک عاطفی یا همسرتان خیانت می‌کند قطعاً حالتان به هم می‌ریزد و معمولاً این رویاها نشان از ترس شما از خیانت دارد و قطعاً به این معنا نیست که همسرتان چنین کاری کرده است. این رویا می‌تواند نشان از آن داشته باشد که شما یا شریک عاطفیتان در رابطه آنچه را که می‌خواهید، به آن نرسیده‌اید و چندان رضایتی ندارید.

رویاهایی در مورد پرواز

 

پرواز کردن می‌تواند نشان دهنده فرار از مسائل زندگی باشد و یا شامل احساس آزادی و استقلال و رهایی باشد. پرواز کردن معمولاً چون احساسات مثبت را نشان می‌دهد جنبه‌هایی از آزادی از محدودیت‌ها را هم نمایانگر است.

رویاهایی در مورد بارداری

رویای بارداری گاهی می‌تواند نشان دهنده ترس باشد و برخی اوقات هم نشان از تغییر و خلق موارد جدیدی در زندگی است. اگر شما در حال ورود به رابطه جدیدی هستید و می‌خواهید در آن عمیق‌تر شوید و یا صمیمانه‌تر، این رویا ممکن است در خوابتان بیاید. به عقیده تونی کریسپ وقتی شخصی رویای بارداری می‌بیند یعنی در حال به فر رسیدن استعدادهای بالقوه و رشد دادن توانایی‌هایش است.

 

کلام پایانی

رویاها می‌تواند نمایانگر فعالیت‌های روانی و فیزیولوژیکی در انسان باشد. بنابراین اطلاعات اساسی را در مورد باورها و وضعیت روحی شما در اختیار متخصص قرار می‌دهد. روانکاوان می‌توانند از این رویاهای منظم و تکرار شونده شما یا آنچه که ذهنتان را درگیر کرده است مسائل مهمی از ناخودآگاهتان را بیرون بکشند. گاهی رویاهای تکرار شونده پس از تجربه وقایع ترسناک مثل PTSD رخ می‌دهد. شما می‌توانید رویاهای خود را یادداشت کنید و به معنای آنها بیندیشید. اگر هم بتوانید در جلسات روان تحلیلی یا روانکاوی شرکت کنید بیان این رویاها قطعاً برای خودشناسی و بهبود حال شما کمک کننده هستند. بنابراین اگر رویای خاصی در خوابتان تکرار می‌شود یا اذیتتان می‌کند توصیه می‌شود که حتماً از یک مشاور با تجربه در زمینه روانکاوی کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت